Vedmaskiner, flishuggar

Fråga vedklyv ????

8 inlägg 2759 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fråga vedklyv ????

Williamm  
#769643 Hej!

Jag har fått frågan om denna vedklyv är ett bra köp. Men jag kan inte så jättemycket om vedklyvar så jag fuska lite och frågar vidare..
https://www.blocket.se/annons/gotland/v ... /103285333

1662291526_skaermbild_fran_2022-09-04_13-35-24.png
1662291746_skaermbild_fran_2022-09-04_13-40-37.png
1662291746_skaermbild_fran_2022-09-04_13-40-54.png
1662291745_skaermbild_fran_2022-09-04_13-40-47.png




   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Fråga vedklyv ????

FredrikB  
#769648 Jag har en sådan stående bredvid min gamla kisa processor. Kisan tar dryga 30cm dia. Så jag använder den med en bm 400 på strax över tomgång, för att ta det som är för grovt. Helt ärligt så har jag inte utsatt den för några större tester. Den stod här när vi flyttade in för 4 år sedan. Men det är sällan vi haft grov ved att använda. Den går inte snabbt med 400:an strax över tomgång. Men den skalar ju lätt ner stora bitar. Att sätta en tjurig björk rakt i mitten är ju ingen höjdare. Men det gör väl ingen ändå om det inte är en betydligt större maskin. Jag är nöjd med att ha den bredvid. Den är lätt att ta med i skogen och klyva med om det finns platser man inte riktigt kommer åt med skogsvagnen. Däremot är kanske priset ett par tusenlappar för dyrt för vad jag tycker. Men jag har dålig koll på vad begagnade vedklyvar säljs för, det är mer min personliga åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Fråga vedklyv ????

Williamm  
#769665
FredrikB skrev:Jag har en sådan stående bredvid min gamla kisa processor. Kisan tar dryga 30cm dia. Så jag använder den med en bm 400 på strax över tomgång, för att ta det som är för grovt. Helt ärligt så har jag inte utsatt den för några större tester. Den stod här när vi flyttade in för 4 år sedan. Men det är sällan vi haft grov ved att använda. Den går inte snabbt med 400:an strax över tomgång. Men den skalar ju lätt ner stora bitar. Att sätta en tjurig björk rakt i mitten är ju ingen höjdare. Men det gör väl ingen ändå om det inte är en betydligt större maskin. Jag är nöjd med att ha den bredvid. Den är lätt att ta med i skogen och klyva med om det finns platser man inte riktigt kommer åt med skogsvagnen. Däremot är kanske priset ett par tusenlappar för dyrt för vad jag tycker. Men jag har dålig koll på vad begagnade vedklyvar säljs för, det är mer min personliga åsikt.

Tack!

Jag tvivlar på att din är gjord av smeden på sudret (om det nu stämmer om denna). Men det kan vara samma ritning.

Jag tycker också det känns lite dyrt, men jag vet inte häller hur marknaden ser ut. Är det någon som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga vedklyv ????

FredrikB  
#769727 Den ser väldigt lik ut. Missade att du sa att den va gjord av en smed i närheten eller hur det va när jag läste. Den är misstänkt lik min dock. Jag har dock glömt vilket märke det är nu. Men självklart kan den ju vara byggd efter en likadan. Det är ju inte ovanligt i sig.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Fråga vedklyv ????

fura  
#769732 Körde en liknande klyv ett tiotal år.Jag har för mig att plåtarna på sidorna som skall förhindra att stockbiten ramlar ner gick av.Efter att några stödben också gått av skruvade jag av alla stödbenen och då gick den att sänka till marknivå för att rulla på riktigt tunga kubbar.

Användarvisningsbild

Re: Fråga vedklyv ????

Williamm  
#769746
fura skrev:Körde en liknande klyv ett tiotal år.Jag har för mig att plåtarna på sidorna som skall förhindra att stockbiten ramlar ner gick av.Efter att några stödben också gått av skruvade jag av alla stödbenen och då gick den att sänka till marknivå för att rulla på riktigt tunga kubbar.


Tack!
Den ser lite klen ut så, men det går ju att svetsa..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga vedklyv ????

totte  
#769757 Nedprutad till fyratusen så ...

Användarvisningsbild

Re: Fråga vedklyv ????

Williamm  
#769786
totte skrev:Nedprutad till fyratusen så ...

Tycker jag med. Men det är andra på kö, så pruta går inte.
Jag var och kollade på den i dag. Den är lite för lätt, lillebror kan lyfta tunga änden.
Kellfris 7-tonnare som jag kört en den med för några år sedan är rubustare.

Men frågan är hur stor chansen är att hitta en liknande till nästa sommar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).