Vedmaskiner, flishuggar

Går det att snabbtorka ved?

49 inlägg 17162 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

jannee  
#772337 Själv kör jag in "torr" ved från vedskjulet, har märkt att om den sedan får ligga ca 2 veckor i pannrummet ger den betydligt mer värme än när jag eldar den direkt.
Hur stor skillnaden är i watt är jag oförmögen att beräkna, men nog ger riktigt torr ved (inbillar jag mig i alla fall) minst 10 % mer i värme än "torr" ved från utifrån vedskjulet.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772344
jannee skrev:Själv kör jag in "torr" ved från vedskjulet, har märkt att om den sedan får ligga ca 2 veckor i pannrummet ger den betydligt mer värme än när jag eldar den direkt.
Hur stor skillnaden är i watt är jag oförmögen att beräkna, men nog ger riktigt torr ved (inbillar jag mig i alla fall) minst 10 % mer i värme än "torr" ved från utifrån vedskjulet.

Har hört från en kompis ungefär detsamma , han hade läst nånstans att veden skulle torka i 3 veckor i pannrummet för bäst effekt.
Ska till ett stort pannrum för de 😉

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

ananders  
#772346
gnisten83 skrev:
jannee skrev:Själv kör jag in "torr" ved från vedskjulet, har märkt att om den sedan får ligga ca 2 veckor i pannrummet ger den betydligt mer värme än när jag eldar den direkt.
Hur stor skillnaden är i watt är jag oförmögen att beräkna, men nog ger riktigt torr ved (inbillar jag mig i alla fall) minst 10 % mer i värme än "torr" ved från utifrån vedskjulet.

Har hört från en kompis ungefär detsamma , han hade läst nånstans att veden skulle torka i 3 veckor i pannrummet för bäst effekt.
Ska till ett stort pannrum för de 😉


Jag kan inte annat än att hålla med om det. När jag värmde mitt hus med ved kunde jag lagra mellan 6 till 8 veckors förbrukning i pannrummet.

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

paavo25  
#772368 Nå då, om vi nu då tar panik och far till skogs, de torrase träden, klyver och radar upp den idag ännu, idag, 25.9. Vi alla har solig plats där ett tak, sedan solfångare med automatisk fläkt, dom far vi å söka imorgon och instalerar där framför veden. Sedan typ advent bär vi små mängder in, som dekoration? Som vi lite har sirkulation på vad bränss och hämtas in?

Har vi då torr ved i februari?

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772405 Torkar ingen ved mekaniskt men väl en del spannmål. Nu har vi snart första oktober och luftfuktigheten håller sig väl över 80%, många dagar med marginal över 90%. Så fuktig luft kan I bästa fall få ner fukthalten till 25%.
Det krävs hygglig mängd tillsatsvärme vid denna tiden på året.
Södra och Vida har aviserat produktionsuppehåll i höst, vem blir först att hyra in sig i de tomma torkarna?

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

JerryH  
#772473 Håller på att bygga en lite större "solar kiln" än som nämndes tidigare. Dock så sågade jag upp virke lite på frihand i våras innan jag satte mig o ritade på den så saknar "lite" virke..

Värmen kommer ifrån solen, men kommer köra med 230v drivna fläktar. Alt hade varit att sätta upp solceller som driver fläktarna och då hade man ju fått automatik i det med då de skulle snurra när de behövs. Nu får jag lösa den biten med timers.. Men nu har ju priserna på solceller sprungit iväg så då kan jag lika gärna köra 230v fläktar som kommer komma ifrån solcellerna på taket när solen lyser.

Planen med torken är att torka sågat virke så jag kan såga lite mer än bara på våren. Men teoretiskt skulle den kunna användas för att torka ved.

Den byggs dock för att klara 4m paket som kan lyftas ut med pallgaffel och om man laddar manuellt ska man kunna torka 4.5m längder i den.

Men, då jag såga först o tänkte sen så tar det lite innan den är i skick nog till att torka brädor eller lite ved :)
Det lilla jag köpt, "takstolarna" samt ett par reglar och plywood till en lättviktsbalk, har ju varit så dyrt så det ska f*n inte mer köpevirke i den för att få den klar, då får det hellre ta den tid det tar =)

Vi hade en lumparträff i helgen och en som numera huserar i Norge sa att i Stavangertrakten så kostar veden över 5000:- och inne i Oslo finns det folk som säljer för det dubbla... Och med sådana priser så hade det ju räckt att torka 3m3 / på några soliga veckor för att det skulle kännas bra =P

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

ujja  
#772479
JerryH skrev:Håller på att bygga en lite större "solar kiln" än som nämndes tidigare. Dock så sågade jag upp virke lite på frihand i våras innan jag satte mig o ritade på den så saknar "lite" virke..


Hur funkar torken, vädrar du ur fukten med ventilation eller kör du en avfuktare därinne?
Att köra tätt med avfuktare borde snabba upp processen ordentligt?

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

JerryH  
#772480
ujja skrev:
JerryH skrev:Håller på att bygga en lite större "solar kiln" än som nämndes tidigare. Dock så sågade jag upp virke lite på frihand i våras innan jag satte mig o ritade på den så saknar "lite" virke..


Hur funkar torken, vädrar du ur fukten med ventilation eller kör du en avfuktare därinne?
Att köra tätt med avfuktare borde snabba upp processen ordentligt?


Planen är att ha en avfuktare som går igång nattetid o tar ut fukten och sen går fläktarna dagtid. Lite tjuvluft kommer ju att komma in men till stora delar så ska det förhoppningvis vara samma luft som stannar kvar där inne. Hade man kört med solceller så hade man ju kört utan avfuktare o tagit in ny luft hela tiden och på så sätt fått ut fukten, men då även få mycket längre torktid.

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Bond.J  
#773596 Vi har snabbtorkat råved i kammartorkar åt en stor vedproducent för ca 15 år sedan. Det går, men det är väldigt svårt att reglera. Mycket vatten transporteras ju längs med virket och ut i kortändorna, och en del direkt ut på långsidorna. När man torkar sågat virke är det ganska lätt att hitta ett program för styrning av psykrometerskillnad(torkfall) då det är en ganska kontrollerad mängd fukt som frigörs, på grund av låg andel kortändor/m3 virke.

Kapad ved har som bekant stor andel kortändor/m3 virke, och det frigörs våldsamma mängder med vatten även med en måttlig temperatur. Problemet är därför att veden mycket lätt blir möglig. Vid för högt torkfall riskerar man istället att skaltorka veden och få fukt kvar i kärnan, och dessutom riskera att mycket av energin för uppvärmning ventileras bort.

Vi hade stora avfuktare (120 kw/kammare som rymde 60 m3), men det var svårt att hitta en temperatur där detta fungerade utan mögelpåväxt. Det blev för fuktigt helt enkelt. Vi hade även två mindre kammare utan kondensatorer, och bara ventilation. Här var utmaningen att lyckas ventilera tillräckligt utan att energiåtgången blev skyhög och veden blev skaltorkad.

Jag skulle rekommendera att ha låg temperatur i torken ner till fibermättnadsgraden, och helst flytta runt/röra om veden för att undvika mögeltillväxt eller skaltorkning. Sedan höja temperaturen om ni vill ha högre fart på torkningen. Ventilationen behöver vägas av mot energiförbrukningen.

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

Lawson  
#773638 Ett annat litet räkneexempel jag undrat över.
Jag har en trave torr gran, ca 30m3, medeldimeter 25-30 cm. Hur många kubik färdig 30cm ved skulle detta inbringa på ett ungefär. Passar på nu när ni kopplat på alla era hjärnor 😁 😉

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

jannee  
#773641 Räknar du i travat mått eller stjälpt mått?
Klyvd och och välstaplad blir det strax under 30 m3, troligtvis ca 27 - 28 m3
Men som stjälpt får du multiplicera med 1.6 - 1,8.
Finklyvd ved i 50 cm längd närmare 2 ggr det travade måttet.

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

Lawson  
#773642 Jag tänkte ”stjälpt mått”.
Tack så mycket för snabbt svar 👍

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Arvid0  
#774004 Vedtork till salu för hugade:
Vedtork Antti / iv produkt https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... /104276374

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

Hema  
#774062
Arvid0 skrev:Vedtork till salu för hugade:
Vedtork Antti / iv produkt https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... /104276374

Där snackar vi riktiga grejer. :)

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

Buhl  
#774531 Skal man tørre træ, skal man bruge varme, der a) kan fordampe frit vand b) rive bundet vand fra træet. Hertil kommer så, at det er gavnligt med en fläkt - ventilation - der kan føre vand(damp/ånga) bort. Problemet er altid at føre energi ind i træet hvor vandet er. En løsning, som skulle være en mulighed netop i Sverige er brug af El / Strøm til at føre energi ind i træet. Uden at vide det (jeg er Dansk), vil jeg tro, at elprisen i Sverige vil være lav om natten. En måde vil være: Brændsel i slutdimension, pakkes løst i en træ/plast kontainer, og udsættes for et Høj Frekvens felt, der fører energi ind i træet, og fordamper vandet. Samtidigt ventileres der, så vandet føres bort. Voila - tørt virke på en nat.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).