Vedmaskiner, flishuggar

Mögel eller annat ?

8 inlägg 2801 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mögel eller annat ?

Sundvik  
#769124 Ibland tidigare år men speciellt i år har jag sett många klabbar inuti storsäckarna som varit rätt svarta, som om de sprayats med tunn svart färg. Eftersom jag avverkar manuellt och inte vill plumsa i alltför djup snö så väntar jag gärna tills snödjupet inte går över knäna, detta sker oftast i april och jag funderar om björksaven då hunnit stiga upp i stammen och orsakar denna missfärgning senare när man kapat och kluvit. Det är ju inte alls alla klabbar som ser ut på detta viset men så är ju björkarna också i olika faser på våren. Jag är fullt medveten om att man borde hugga när träden är i vintervila men det går bara inte när snön når upp till låren, bifogar en bild på 2 klabbar som låg bredvid varandra i samma storsäck, är det björksaven som möglat eller kan man använda något mindre laddat uttryck?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Mögel eller annat ?

T Landström  
#769138 Ser ut som svart mögel...

Avatar Fallback

Re: Mögel eller annat ?

Sundvik  
#769333 Jo det är nog svartmögel, konstaterade senare att det finns mycket att läsa om detta på nätet, konstigt att bara vissa klabbar drabbats men det tror jag nog beror på att vissa björkar varit sprängfyllda med sav och andra inte, saven består ju ändå till 98 % av vatten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mögel eller annat ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769347 Kör du direkt i storsäck från vedmaskinen?

Avatar Fallback

Re: Mögel eller annat ?

Sundvik  
#769486
busholle skrev:Kör du direkt i storsäck från vedmaskinen?


Jo, har alltid gjort så, men med en renstrumma ansluten före säcken

   TS
Avatar Fallback

Re: Mögel eller annat ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769525 Det hjälper nog inte med lagring i säck. Så länge jag kört travat på pall direkt efter maskinen så har det varit rätt förlåtande även på sent hugget men ska man köra i säck så behöver man troligen mer marginaler. Du får hugga på hösten istället, innan snön faller. Går saven upp på behöver förutsättningarna för torkning vara bättre.

Användarvisningsbild

Re: Mögel eller annat ?

JensSkoog  
#769548
Sundvik skrev:Jo det är nog svartmögel, konstaterade senare att det finns mycket att läsa om detta på nätet, konstigt att bara vissa klabbar drabbats men det tror jag nog beror på att vissa björkar varit sprängfyllda med sav och andra inte, saven består ju ändå till 98 % av vatten.

Björksav har ju bra mycket socker i sig, så det är inte märkligt
om det möglar om den inte får torka snabbt.

Avatar Fallback

Re: Mögel eller annat ?

fura  
#769552 Jag klyvde ett parti björkved och täckte över en del med plåt.Den täckta förblev vitare än den otäckta som blev mörkare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).