Vedmaskiner, flishuggar

Hydraulpump vedklyv

5 inlägg 4511 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulpump vedklyv

Empho  
#758669 Hej!
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta vore det toppen!?
Köpte en gammal hemmabyggd vedklyv, men vet inte hur den ska kopplas då jag inte vet vilket håll hydraulpumpen ska snurra. Hittar ingen pil på den och märker ingen skillnad i kapacitet oavsett hur jag kopplar.
Ska enligt googlesökning ändå ha betydelse…
Finns det något sätt att ta reda på hur den ska snurra - utan att vara maskiningenjör - så jag inte kör sönder något?
Bifogar bilder om det kan vara till hjälp…

/Inte Maskiningenjör



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump vedklyv

lerbo  
#758670 Kör den åt det hållet den klyver snabbast, om det är någon skillnad, annars kvittar det nog för det är en vinkelpump tror jag!

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump vedklyv

Empho  
#758683 Låter ju bra!
Märker ingen skillnad alls på kapaciteten oavsett riktning på pumpen!

Tackar för svaret! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump vedklyv

JAndersson  
#758738 Hej är maskiningenjör som jobbar med hydraulik och fick klia mig i huvudet eftersom din vedklyv verkar ha ett lite annorlunda hydraulsystem än vad jag är van vid 🙂

Men man verkar ha använt en vingpump (vane pump) anpassad för motordrift som pump. Och då spelar som nämndes tidigare inte riktningen någon roll. Däremot brukar de flesta hydraulsystem ha en sugsida där pumpen ansluter mot en oljetank, samt en trycksida som ansluter mot en förbrukare, som t.ex. en hydraulcylinder. Ett så kallat öppet system (open loop) Och då spelar riktningen så klart roll för att systemet skall fungera. Men i ditt fall verkar man ha gjort ett enkelt slutet system (closed loop) som inte är beroende av rotationsriktningen av elmotorn. Men normalt brukar man behöva ha en extra pump i ett slutet system för att fylla på läckaget. Hur man löst detta på din vedklyv förstår jag inte riktigt

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump vedklyv

Empho  
#759465 Tack för era svar!
Tar för givet att det inte spelar någon roll då, och kör på så länge den håller 😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).