Vedmaskiner, flishuggar

Smörjning kedja pilkemaster evo 36

5 inlägg 5426 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smörjning kedja pilkemaster evo 36

Chrester  
#757077 Hallå!
Fick hem en begagnad pilkemaster i veckan och har noterat efter lite körning att den inte smörjer kedjan. Såg då att det var luft i slangarna. Har prövat att ta loss slagen vid svärdet och göra korta starter enl. ett tips men det kommer ingen olja. Har prövat att trycksätta behållaren och kan trycka fram olja i första slagen men när jag sätter tillbaka den på nippeln på blocket blir det stopp. Jag har prövat att blåsa genom nippeln lite lätt med tryckluft och det går igenom luft. Har prövat att ha ställskruven ovan blocket i lite olika lägen men det gör ingen skillnad. Händer absolut ingenting. Uppslag på vad som kan vara fel?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Smörjning kedja pilkemaster evo 36

Fredi  
#757440 Har själv en sån maskin men med gamla smörjsystemet så ingen erfarenhet att ditt system med separat pump. Kommer det ingen olja ut vid några sågningar från pumpen så måste väl nästan felet vara inne i pumpen. Där finns troligen en kolv som aktiveras från sågmotorns trycksida? Kanske kolven är fastklibbad eller någon tätning är sönder.

Avatar Fallback

Re: Smörjning kedja pilkemaster evo 36

X-lon  
#761405 Jag har också haft det där problemet och hittade igen ett servicemedelande om att man skulle kolla att ventilen går tillbaka i 90graders läge.
Och då är det ventilen som sågkedjepumpen sitter på. Lite svårt ett förklara men om du tittar in mot ventilen så ser du en gummidamask där inne och den ska vara hel och hamna i 90grader, det kan hamna spån och böös där som gör att ventilen inte går riktigt tillbaka och då pumpar den inte olja.

Avatar Fallback

Re: Smörjning kedja pilkemaster evo 36

alfha  
#764181 Hej
Jag har en pilkemaster som smörjer kedjan dåligt. Det är ingen egen olja utan hydrauloljan som smörjer. Det verkar som att det är ett litet hjul som ska klämma mot slangen eller hur funkar det?
Vad kan man göra för o få bättre smörjning?

Användarvisningsbild

Re: Smörjning kedja pilkemaster evo 36

HannuRöj  
#764188 😀 Hej!
Själv satt jag en plastdunk vid skyddbåge så oljan rinner ner till pumpen. Det löste problemet.
Pumpen på min Pilkemaster är en liten tryckluft cylinder, men tror felet är att ingen pump övehuvudtagen utväcklar tillräcktligt undertryck och därmed drar inte olja upp från tanken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).