Vedmaskiner, flishuggar

Bordsmatning på Vedmaskin

6 inlägg 3715 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bordsmatning på Vedmaskin

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47406 Testar att ventilera en liten tanke. Tänkte ordna till en matning på min vedmaskin. Motor, band o rullar har jag men en annan ide poppade upp. Skulle det kunna funka att montera en 220V vinsch på maskinen som skulle kunna användas för framdragning av stockar från välta o sen kopplas om till matning på bordet med hjälp av en timmersax med ögla på. Typ två linhjul, ett högt i början av bordet o sen bara enkelt lägga om vajern över ett hjul som är placerat framme vid kapen för att mata fram stocken vid kapning. Finns nån 220vinsch på jula med lagom hastighet, dock saknar den frikoppling som min ide kräver men det kanske är lösbart. Annars går det nog pilla ihop en egen. Överblivna motorer med vinkelväxlar finns det gott om på jobbet isåfall.

Jag har alltid maskinen står vinkelrätt 7-8meter från vältan o inget att lyfta med så framvinschning/lyftning vore smidigt. Några enkla trallar på backen för att inte få grus i stocken oxå.

Tyck till!!

Magnus M



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bordsmatning på Vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47409 Kan du lasta på skogsvagnen från vältan och köra vagnen nära kapen?

Avatar Fallback

Re: Bordsmatning på Vedmaskin

Johan_L  
#47413 Tanken verkar inte dum!
Jag har sett det på någon "usa" maskin, och det funkade faktiskt smidigt om man nu inte har något annat att lyfta fram med.

Användarvisningsbild

Re: Bordsmatning på Vedmaskin

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47443
Slurfi skrev:Kan du lasta på skogsvagnen från vältan och köra vagnen nära kapen?


Nej! Veden får jag hemkörd med lastbil så traktor o sånt har jag inte här hemma normalt. Bor ju i ett villaområde.Traktorn står vid torpet 4,5 mil bort. Har tidigare kapat klent i klingkap o grövre i vältan med motorsåg. Sen lastat på skottkärra o in till klyven som stått inne i vedskjulet så från klyvbordet har jag travat direkt i la.

Nu hade jag tänkt försöka minska motorsågskapandet iom att vedmaskinen klarar lite grövre än klingkapen gjorde o då skulle en liten vinsch på maskinen passa bra. Kunde man sen använda samma grej att mata fram på bordet så vore det kanon.

Får nog söka lite på ämnet får vi se :smile:

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bordsmatning på Vedmaskin

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47480
Johan_L skrev:Tanken verkar inte dum!
Jag har sett det på någon "usa" maskin, och det funkade faktiskt smidigt om man nu inte har något annat att lyfta fram med.


Hittade denna maskin från USA. Var det den du tänkte på kanske?

http://www.hud-son.com/The_Badger.htm

Ungefär den principen jag tänkt fast jag vill nog ha ett plant bord så man kan köra det klena utan matningen. På "Badgern" måste man ju använda vajern hela tiden annars kanar ju biten bakåt.
Har skissat lite på iden o det borde kunna gå :smile:.

Tack för tipset

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bordsmatning på Vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47488

Otroligt seg filmsnutt, men inte så tokig apparat ändå.
Kanske man kan göra pålastningsbordet längre och bredare så man kan
vinscha på 5 stockar åt gången?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).