Vedmaskiner, flishuggar

Förslag till val av svärd och kedja?

5 inlägg 3006 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förslag till val av svärd och kedja?

tarningholm  
#743388 Inspirerad av en tidigare tråd om problem med svärd till enklare vedmaskiner började jag fundera lite... Flera personer har sagt att svärden till billigare/mindre vedmaskiner i regel är rätt kass. Jag har väl inte varit direkt missnöjd eller kört sönder något, men om jag skulle optimera lite så vore det intressant att höra vad ni som är mer erfarna föreslår och höra vad ni andra kör med!

Vilken kombo av svärd och kedja skulle alltså rekommenderas till att såga framförallt bok och björk med på en Bala Agri 370 (som ju sågar ca 370 mm som störst dimension)? Ser fram emot både tips och kanske lite diskussioner!



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Förslag till val av svärd och kedja?

OddHEriksson  
#743581 Jeg kjører originalt sverd på Pilkemasteren. Er vel Iggesund som lager disse nå tror jeg. Har faktisk kjøpt et nytt sverd denne uken, da mitt gamle er fra 2013 og var originalt på maskinen. Får vel bytte og ha det gamle som backup, selv om det sikkert tåler noen sesonger til ;) Kjører ellers Stihl RS kjede, 0.325 og 72(?) tenner. Veldig fornøyd med dette.

Användarvisningsbild

Re: Förslag till val av svärd och kedja?

tarningholm  
#743600
OddHEriksson skrev:Jeg kjører originalt sverd på Pilkemasteren. Er vel Iggesund som lager disse nå tror jeg. Har faktisk kjøpt et nytt sverd denne uken, da mitt gamle er fra 2013 og var originalt på maskinen. Får vel bytte og ha det gamle som backup, selv om det sikkert tåler noen sesonger til ;) Kjører ellers Stihl RS kjede, 0.325 og 72(?) tenner. Veldig fornøyd med dette.


Är det ett solitt, nitat eller limmat svärd? Funderar på om det är fördel eller nackdel med respektive sort när man tvingar det igenom en rejäl bit bok som ligger och rör sig lite i maskinen så att det spänner… 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förslag till val av svärd och kedja?

OddHEriksson  
#743605 Jeg har for meg at det er solid sverd, men dette er jeg helt ærlig ikke sikker på. Det er bra tungt ! Intet lettvektsverd som på en sag.

Användarvisningsbild

Re: Förslag till val av svärd och kedja?

tarningholm  
#744105 Jag har ett lättviktssvärd i alla fall. Någon som testat båda typer och har lite erfarenheter av för- och nackdelar?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).