Vedmaskiner, flishuggar

Köpa ny vedmaskin

53 inlägg 17538 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

Bert1  
#762749 Har själv en äldre HakkaPilke där kedjan går hela tiden men jag har aldrig varit med om att det hugger i så kedjan sackar men händer att själva kaprörelsen stannar när det klämmer

Trejon
Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#763500 Hej 🙂
Har två funderingar angående Tajfun RCA 400 Joy med eldrift.
Är det någon som vet hur lång tid det tar. För klyven att gå tur och retur på snabbaste läget ?

Någon som vet om det är svårt att köra maskinen med vinter handskar på sig. Med tanke på att det är fyra knappar på joysticken som ska skötas ?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

volvo462  
#763532 Inga problem med vinterhandskar. Brukar köra vid -10 grader.
Kolvhastigheten kan du inte tjäna så mycket på. Du har mycket mer tid att tjäna på att tex kunna ställa upp 4-5 säckar istället för 3.
Sortera veden i rätt storlek för att inte behöva klyva om.
Ha ett stort matarbord,spånsug,fin råvara mm mm.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#763533 Tack för svar Volvo462 🙂
Bra att veta detta med vinterhandskar.

Att jag frågar om klyvtid tur och retur beror på att jag står i valet och kvalet om jag ska välja en Tajfun RCA 400 Joy eller en Palax D410 pro+.
Vet att Palaxen har en klyv tid på ca 3 sekunder.
Så visst spelar det roll om Tajfunen skulle ha en klyv tid på ca 5 sekunder.
Var lite nyfiken efter som att jag inte hittade hastigheten på klyven.

Tänk om man kunde beställa björk massaved som hade en dimension på mellan 20 till 35 cm.
Det vore perfekt för effektiviteten 🙂

Men än en gång tack för svar och goda råd om att göra hanteringen runt om maskinen effektiv 🙂

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#763658 Är det befogat att vara orolig för att elektronik kan vara källa till problem i en maskin år 2022 ??
Eller är det kanske bättre med elektronik som sköter maskinen i stället för en massa mekanisk stag ??

Då ä môe som kan snôrre i mela två öre.... När en ska gôre e stor investering....

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

jannee  
#763659 Elektronik i all ära är perfekt så länge allt fungerar, det är när den krånglar man kan börja fundera över om inte gammalmodig teknik ändå vore att föredra.
Avgörande kan var hur länge maskinen funnits med liknande elektronik, inte sällan just kunden få stå för utprovningen.
Elektroniken är oftast mer känslig än manuellstyrt, kanske på både gott och ont.
Man kan jämföra med när elhissarna kom på p-bilarna.
När en sådan lägger av kan det bli dyrt, en gammal vevtyp fixade man oftast lätt själv.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

volvo462  
#763660 Har före min Tajfun haft en maskin med mekaniska stag som påverkar hydraulventiler. Vill aldrig mer ha en sådan. Efter ett antal timmar så blir mekaniska leder slitna och det behöver justeras om för att kompensera slitage. I Tajfunen (finns säkert något mer fabrikat) är allt styrt via magnetventiler. Har på mer än 10 000 kbm inte bytt något relä eller magnetventil. Har endast bytt någon microbrytare i joysticken. Dom går att köpa lösa och byta. Allt beror på hur mycket du har tänkt köra. Fråga gärna säljaren efter referensanläggning som går mycket oavsett vilket märke du väljer. En seriös säljare lämnar gladeligen ut en referens som du kan åka och prata med och ev provköra. Ingen ide att prata med någon som kör några hundra kbm per år för det funkar alla maskiner bra till.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Amatörhuggare 62  
#763661 Ja jag hade en, förut. Som klyven börja gå. När ett stag vibrerat förbi en stopp.
Av klingans kapande, eller när man la en bit, i vaggan 😥
Den är förpassad till Skrotfrag ( finns andra firmor )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).