Vedmaskiner, flishuggar

Köpa ny vedmaskin

53 inlägg 17729 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

svampbob  
#759919
Slurfi skrev:
Eremiten 74 skrev:Slurfi ser att du har en Palax.
Skulle du köpa samma märke igen när du byter maskin ?

Ja klyvkraften på Palax 410D är 13 ton. Så det borde gå att ha en yxa som gör många bitar i den.

Palax har funkat bra för mig och känns rejäl. Anledningen till att jag inte kör med 6-delskniv är för att
det blir för mkt småskräp, det känns vettigare att dela i fyra och sedan vid behov dela/tälja vid pannan.
Det kan förstås åxå bero på att mina björkar är relativt små och krokiga.
Kompisen har en nyare Palax och den ger ett gott intryck, så förmodligen blir det Palax även nästa gång.


Jag har i år bara kört 6-dels yxan. Åttan och fyran har fått vila. Sorterar man långveden så är det ju bäst med fyran på det klena. I år sorterade jag och sålde det klenaste till en kille med en klipp. Åttan använder jag enbart till grövre pannved.

Med sexan går det med lite tur att klyva tre klenare samtidigt och spara lite tid. En klyvs att vertikala yxan och en vardera på de snett nedåtriktade yxorna. Det händer att ögonmåttet sviker mig och en klabb smiter förbi yxan.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#759921 Svampbob jag tror säkerligen att de tre finska tillverkarna har varit fristående företag tidigare.

Angående pris så har jag inte något att jämföra med.
Men säljarna säger att det är lång leveranstid. Ska man ha en maskin till nästa vår så bör man beställa nu.
Men det är klart att de vill skynda på oss kunder till att göra affär snappt :)

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

80-90  
#759926 Duun kunde man få mer eller mindre direkt

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

HannuRöj  
#759929 [quote="Eremiten 74"]Svampbob jag tror säkerligen att de tre finska tillverkarna har varit fristående företag tidigare.

Helt rätt. Efter flera företagsköp har tillverkarna och deras varumärken hamnat som dotterbolager under en och samma koncern, som även har antal produktsement utanför vedmaskin tillverkning.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

Lillesves  
#759945
80-90 skrev:Duun kunde man få mer eller mindre direkt

Vet du några priser på Duun-maskinerna?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

80-90  
#759950 450 skulle de ha 280 för .

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#762512 Hej 🙂
Jag har en fundering angående Tajfun RCA 400.
Jag vet inte det kanske är samma lösning på alla Tajfun modeller.

Det jag funderar över är varför det sitter en rem till sågsvärdet ?
De flesta andra har ju hydraulmotorn monterat direkt på svärdet.

Är det en stor nackdel med rem mellan hydraulmotorn och svärdet?
Eller är det kanske en fördel ??

Remmen syns på bilden nedan

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#762561 Humm efter lite mer fundering angående remmen till svärdet på Tajfunen....
Kan det vara så att det inte sitter en hydraulmotorn som driver remmen??
Det kanske bara är en vinkel växel från pton som går till remmen???

Det blir till att ta kontakt med möremaskin till veckan och fråga hur det fungerar...

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762569 Nog står väl kedjan stilla när svärdet är ”hemma”?
Kan åtminstone inte komma ihåg att de rör sig på den maskinen som jag brukar hyra in till min ved

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#762572 Ja gnisten83 helt klart så står kedjan stilla när svärdet är "hemma".
Men jag funderar på om det sitter en koppling mellan vinkel växel och svärdet ?
Som på något vis slåstill/ aktiverass när man ska kapa???

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

volvo462  
#762659 Hej har en hel del erfarenhet av Tajfun RCA 400 kör ca 2000 stjälpt kbm per år. Min maskin har gått över 10 000 kbm. När jag ska byta blir det en lika igen. Kedjan drivs av vinkelväxeln via en hydraul påverkad lamellkoppling. Remmen håller åt mig 2000 - 6000 kbm. Jag kör med följande knivar 4,6,8,12 och 16 bitars sorterar veden innan jag lägger den på matarbordet. Kör minst 1/2 dag med samma kniv. Tänker du köpa en ny eller begagnad maskin?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

volvo462  
#762663 Nr 43 på nedersta bilden ser du hyraul slangen till kopplingen. Till höger på översta bilden så ser du lamellkopplingen. På översta bilden saknas rem skydd och hydraulslang.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#762689 Å tack volvo462 för informationen.
Det är så det fungerar.

Jag tittar på nya maskiner och en av dem är Tajfun RCA 400 med fem meters transportör och eldriven.

När kedjan/svärdet nyper i stocken är det lamelkopplingen eller remmen som "slirar" då?

Har du någon erfarenhet av att köra en stegmatare ihop med maskinen ?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

volvo462  
#762697 Det är bara om du har en stock som ser ut som en banan och du lägger den fel som det kan nypa. Det är inget problem du behöver fundera på. Ytterst sällan den nyper och det är inget problem. När du släpper joysticken (svärd ner) så stannar kedjan även om svärdet är mitt i stocken. På dom äldre maskinerna slår kopplingen till väldigt hårt och det sliter på koppling och kraftöverföringsaxeln. Dom nya har en accumulator på hydrauloljan och funkar bättre. Jag kör den äldre varianten och har modifierat den något så kopplingen slår i mjukare.
Komihåg att du behöver 35 A säkring för problemfri drift.
Har pratat med en annan som kör mycket med Tajfun han har också 35 A.

Kanske går med 25 A om du accepterar att byta säkring ibland. Svärdet håller ca 2000 kbm, kedja 100- 200 kbm innan omslipning: Jag kör 90 % björk. Jag har aldrig kört stegmatare. Kör med matarbord som rymmer 12 - 15 kbm travat.
Jag tycker det är enklare men är nog en smaksak. Tycker stegmataren går lite sakta om det inte är auto start och stopp av den (den uträttar bara jobb åt ena hållet). Matarbordet kör du nästan alltid bara framåt.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#762706 Tack för svar Volvo462 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).