Vedmaskiner, flishuggar

Köpa ny vedmaskin

53 inlägg 17713 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759825 Min Palax KS35S som börjar närma sig 10 års ålder uppfyller det mesta av dina krav, jag vet att den nyare
modellen har kraftigare klyv än min så det borde räcka.
Angående rengöring av skräp under och runt maskinen så har jag ställt maskinen på plankor så den kommit upp
några tum samt att jag häktat upp hydraulslangarna till transportören och tagit bort pinnen som sitter mitt i spånutkastet
och styrplåten som styr ner spånet och därmed underlättas rensningen som jag gör med en stenkratta några ggr per dag.
Jag har övervägt att investera i en spånsug som kan få bort det fina dammet och det mesta spånet och blåsa det i en hög bakom
stockbordet där det finns mer plats. Ett problem är att jag kör på 16A så alltför rejäl spånsug kan inte användas samtidigt med Palax.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

svampbob  
#759834 På 37an var det galler i klyvlådan så det blev mycket skräp direkt under maskinen. På 38an är det rätt så skräpet följer med bandet och fångas upp i lådan högst upp på transportören och åker ut ur tunneln i transportören en med ned. Nackdelen är utformningen på lådan där kortare klabbar kan fastna.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759839 Tror det är större risk att bitar fastnar i böslådan. Om bandet ligger lågt. Precis på kanten till en enkubiksäck tex. Har lite fallhöjd från bandet. Sen spelar hastigheten in. Men den kan man justera.

Våran står uppställd över en plåt. Då är det lätt o få ut med en skyffel.

Maskinen är en HP 38 pro.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

svampbob  
#759840
Vedmaskin skrev:Tror det är större risk att bitar fastnar i böslådan. Om bandet ligger lågt. Precis på kanten till en enkubiksäck tex. Har lite fallhöjd från bandet. Sen spelar hastigheten in. Men den kan man justera.

Våran står uppställd över en plåt. Då är det lätt o få ut med en skyffel.

Maskinen är en HP 38 pro.


Ja så är det och också större risk att det fastnar en bit vid luckan i renskanalen och då går det fort att samla böss under maskinen.

Nu ska jag ut och försöka avsluta årets vedsäsong.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#759841 Intressant att ta del av era erfarenheter :)
Idag har jag vedmaskinen stående ute när jag kapar.
Då har jag en kraftig markduk under maskinen stockbordet och där jag står. Jag har också pallat upp maskinen med plank så att den kommer upp ca 20 cm från marken. Sedan har jag två lager med lastpallar som jag står på när jag kapar.
Nästa maskin jag köper har jag tänkt att placera ine i maskinhallen. Där är det betong golv så det blir lättare att städa. Har läst att en del använder lövblås för att göra ren maskinen efter arbetsdagen.
Något som jag är tänkt att pröva.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#759843 Slurfi ser att du har en Palax.
Skulle du köpa samma märke igen när du byter maskin ?

Ja klyvkraften på Palax 410D är 13 ton. Så det borde gå att ha en yxa som gör många bitar i den.
Senast redigerad av Eremiten 74 lör 04 jun 2022, 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#759844 Okej Svampbob då förstår jag vad du menar med mindre skräp.
Det har jag inte tänkt på att Hakki Pilke 38 pro inte har galler efter klyvlådan.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

80-90  
#759866 Va å testade den nya till duun i dag på elmia . Denna levererade jäkligt bra . Skulle jag köpt ny nu så tror jag den hade legat nr 1 på listan ..

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#759871 Ja visst är Duun VM 450 fin :)
Gillade lösningen med att flytta klyvyxan beroende på längd av ved man kapar.
Men den föll bort för min del på grund av att det krävdes 35 A säkring.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

svampbob  
#759882
Eremiten 74 skrev:Intressant att ta del av era erfarenheter :)
Idag har jag vedmaskinen stående ute när jag kapar.
Då har jag en kraftig markduk under maskinen stockbordet och där jag står. Jag har också pallat upp maskinen med plank så att den kommer upp ca 20 cm från marken. Sedan har jag två lager med lastpallar som jag står på när jag kapar.
Nästa maskin jag köper har jag tänkt att placera ine i maskinhallen. Där är det betong golv så det blir lättare att städa. Har läst att en del använder lövblås för att göra ren maskinen efter arbetsdagen.
Något som jag är tänkt att pröva.


Är inte halva nöjet med att kapa ved att man får vara utomhus och uppleva vädret och årstiderna?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

jannee  
#759883 Är en riktig höjdare att på vedbacken (utomhus) hålla på med veden under April månad i snålblåst och regnblandad snö :-bd

VARFÖR ?
Vedmaskinen är ledig därför att ingen annan med förståndet kvar vill nyttja den :oops:

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

Eremiten 74  
#759901 Det här är väl kanske helt ointressant när man ska köpa vedmaskin.
Men när jag sökte på finska vedmaskiner. Så fick jag helt plötsligt upp ett företagsnamn.
Det var Terra Patris Ltd.
Det visar sig att det familjeägda företaget är ägare till.
Hakki Pilke, Japa och Palax om jag inte missuppfattat det hela.
Jag som trodde att de tre märkena var bittra konkurrenter :)

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

svampbob  
#759905
Eremiten 74 skrev:Det här är väl kanske helt ointressant när man ska köpa vedmaskin.
Men när jag sökte på finska vedmaskiner. Så fick jag helt plötsligt upp ett företagsnamn.
Det var Terra Patris Ltd.
Det visar sig att det familjeägda företaget är ägare till.
Hakki Pilke, Japa och Palax om jag inte missuppfattat det hela.
Jag som trodde att de tre märkena var bittra konkurrenter :)


Tror du inte att dom var det en gång i tiden och sedan har Terra Patris köpt upp dom en efter en. Det har ju varit dåliga år för vedmaskintillverkarna. Marknaden var mättad och i Sverige la Kisa ned produktionen. Nu med skenande energipriser så har intresset för ved vänt igen.

Hur ser priserna ut på maskinerna kraftiga höjningar och långa leveranstider?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny vedmaskin

80-90  
#759914
svampbob skrev:
Eremiten 74 skrev:Det här är väl kanske helt ointressant när man ska köpa vedmaskin.
Men när jag sökte på finska vedmaskiner. Så fick jag helt plötsligt upp ett företagsnamn.
Det var Terra Patris Ltd.
Det visar sig att det familjeägda företaget är ägare till.
Hakki Pilke, Japa och Palax om jag inte missuppfattat det hela.
Jag som trodde att de tre märkena var bittra konkurrenter :)


Tror du inte att dom var det en gång i tiden och sedan har Terra Patris köpt upp dom en efter en. Det har ju varit dåliga år för vedmaskintillverkarna. Marknaden var mättad och i Sverige la Kisa ned produktionen. Nu med skenande energipriser så har intresset för ved vänt igen.

Hur ser priserna ut på maskinerna kraftiga höjningar och långa leveranstider?

Det va väldigt stora höjningar på priset . Nu frågade jag bara duun ang lev å den va inte lång

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759915
Eremiten 74 skrev:Slurfi ser att du har en Palax.
Skulle du köpa samma märke igen när du byter maskin ?

Ja klyvkraften på Palax 410D är 13 ton. Så det borde gå att ha en yxa som gör många bitar i den.

Palax har funkat bra för mig och känns rejäl. Anledningen till att jag inte kör med 6-delskniv är för att
det blir för mkt småskräp, det känns vettigare att dela i fyra och sedan vid behov dela/tälja vid pannan.
Det kan förstås åxå bero på att mina björkar är relativt små och krokiga.
Kompisen har en nyare Palax och den ger ett gott intryck, så förmodligen blir det Palax även nästa gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).