Vedmaskiner, flishuggar

Vad för vedmaskin kör ni med?

38 inlägg 20143 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad för vedmaskin kör ni med?

MAH  
#51098 Jag vet.. hade lite strul med ena pumpen.. det kommer att bli snabbare!

det är ju lite ge o ta i början.. är nu uppe 7.000:- pix totalt inkl elivator och matarbord.

/MA

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vad för vedmaskin kör ni med?

stegmaster  
#51104 Såg bra ut det här. Litt enig med slufi, om litt mer speed och en uttranportör, så blir det rejäl maskin. :grin:
Ser fram mot slutresultatet på det her proskjektet. Hur grov ved kan du kjöra i den?
Har du nogon snabbventil på klyven for klent virke?

Avatar Fallback

Re: Vad för vedmaskin kör ni med?

MAH  
#51107 Beror på vad du menar med rejäl maskin.?

Min lilla maskin tar allt mellan 10 - 60cm i diameter.
30cm - 60cm i längd på veden.

Kapenheten är en 19 cm3 F11 VOAC, klyven är en rexroth med piston på 12cm i diameter, trycker
väl idag ca 20ton.

Har väl idag med en 80hk traktor gett 50% av kombi maskinen tål.. 154l/min och knappt 200´bar i tryck.. sen dör traktorn.. ;-)

Avatar Fallback

Re: Vad för vedmaskin kör ni med?

MAH  
#51108 Glömde säga att ng snabb ventil behövs inte.. eftersom är inte veden grövre än 15cm diameter, så kan jag
mata in en hel 3meters bit med bara kapen i klyvbaljan och sen klyva hela rasket i ett moment.

Avatar Fallback

Re: Vad för vedmaskin kör ni med?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51114
MAH skrev:Glömde säga att ng snabb ventil behövs inte.. eftersom är inte veden grövre än 15cm diameter, så kan jag
mata in en hel 3meters bit med bara kapen i klyvbaljan och sen klyva hela rasket i ett moment.



ursäkta mig, men jag tycker om ditt bygge med, FAST jag skulle vilja att admin delar tråden så att du får en egen liten tråd! mycket lättare att följa ditt arbete då!

MVH kisaved

Användarvisningsbild

Re: Vad för vedmaskin kör ni med?

stegmaster  
#51124
MAH skrev:Beror på vad du menar med rejäl maskin.?

Min lilla maskin tar allt mellan 10 - 60cm i diameter.
30cm - 60cm i längd på veden.

Kapenheten är en 19 cm3 F11 VOAC, klyven är en rexroth med piston på 12cm i diameter, trycker
väl idag ca 20ton.

Har väl idag med en 80hk traktor gett 50% av kombi maskinen tål.. 154l/min och knappt 200´bar i tryck.. sen dör traktorn.. ;-)


Jag tenkte på en komplett produksjonslina, från innmating til utmating och lagring. Det er sjelden det er maskinen som begrenser
produksjonen, men derimot hur man ordnar innmating och utmating/lagring.
När den klarer av 60cm virke e den jo en av dom största maskinar som finns, finns vel inte större en Binderberger 520 at få kjöpt. :grin:
Kankje det kan bli nån prototyp som man kan få kjöpa? :???:

Avatar Fallback

Re: Vad för vedmaskin kör ni med?

MAH  
#51142 Det kommer.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad för vedmaskin kör ni med?

Ogge  
#51595 SJälv kör man Kisa 350

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).