Vedmaskiner, flishuggar

Snabbaste vedmaskinen/processorn

31 inlägg 13354 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

80-90  
#717367 Ska du ha en riktigt snabb maskin så titta på dalen 2054 ! Den är snabb . Men tyvärr går det inte å göra längre ved än 40

Trejon
Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

slyman  
#717397 Gör mest 32 men även 35 och 50 cm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

svampbob  
#717398
slyman skrev:Gör mest 32 men även 35 och 50 cm.


38an finns nu med "half stroke"



Jag är inte så säker på att det gör så stor skillnad då kapcykeln nu blir begränsningen. Det ser ut som att det är 25 cm ved som körs och då funkar det med 12-dels yxan. Jag har själv varit lite sugen på att köpa en 12-dels och prova köra 30 cm ved med. Det verkar funka men man får nog akta sig för allt för grovt och krokigt.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

Camaro1969  
#717631 Kan man köra el så gör man det tycker åtminstone jag. Jag ser att traktormodellen är 20 tusen kr billigare än el.

Jag tycker att Pilkemastern är en riktigt fin och smart maskin och man får mycket för pengarna. Jag upplever den däremot som en maskin mest för eget bruk och att man ska akta sig för grov ved med den. Björk från första gallringar är den rätta dimensionen.
Kompisen drog sönder inmatningsrännan på sin då en kvist fastnade och böjde plåten.[/quote]

grov ved med pilkemastern är inga problem, eller ja upp till 40 cm går bra, så beror ju på vad som menas med grovt :)

även jag har böjt inmatningsrännan, igår skruvade jag lös den och rätade den, ska lägga i en förstärkning innan jag återmonterar.
man måste ha koll på vad man matar in i maskinen så man inte kröker rännan, hoppas det går bättre framöver, det tror jag :)

visst är det billigare att köra på el om man har tillräcklig huvudsäkring, pilkemaster kan man köra med 16A men visst går proppen ibland.

vad kräver HP38 i ampere?

vad kostar en HP38?

en el / traktor pilkemaster evo36 kostar ju ca 110K ny, känns som mycket för pengarna :)

men jag är själv sugen att uppgradera, men den får nog hänga med några år till

EDIT:
ser att hakki pilken kostar ca 200K i motsvarande och att den kräver 25A
det är ju nästan dubbelt så mycket som pilkemastern.

sen har jag bara 16A hemma, att säkra upp till 25A skulle kosta 500:- mer i fast avgift per månad, det är 6000:- per år.
det kan man tanka traktorn för istället och break even blir säkert närmare 500m3 ved per år...

så traktormodellen av hakki pilken kan vara ett alternativ för mig med känns det som... om några år :D

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

svampbob  
#717637 Hmmm skiljer det så mycket själv har jag 35A och jag vet att jag frågade hur mycket jag skulle spara på att gå ned och tyckte att det var för lite för att vara värt det. Minns inte summan.

Egentligen är det för mycket pengar för en vedmaskin. Ska man räkna på tio års avskrivning och kostnaden för råvaran från egen skog tas med så blir timpenningen bedrövligt låg men ändå lite bättre än den för att sitta i tvsoffan.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

Camaro1969  
#717642
svampbob skrev:Hmmm skiljer det så mycket själv har jag 35A och jag vet att jag frågade hur mycket jag skulle spara på att gå ned och tyckte att det var för lite för att vara värt det. Minns inte summan.

Egentligen är det för mycket pengar för en vedmaskin. Ska man räkna på tio års avskrivning och kostnaden för råvaran från egen skog tas med så blir timpenningen bedrövligt låg men ändå lite bättre än den för att sitta i tvsoffan.


jag får rätta mig själv,

det var bara 380:- skillnad mellan 16A och 25A i fast avgift.
ändock 4500:- mer per år bara i fast avgift

mellan 16A och 35A skiljer det 750:- per månad i mitt område.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

axwell  
#717693
Camaro1969 skrev:jag får rätta mig själv,

det var bara 380:- skillnad mellan 16A och 25A i fast avgift.
ändock 4500:- mer per år bara i fast avgift

mellan 16A och 35A skiljer det 750:- per månad i mitt område.


Ändå rejält stor skillnad mot vad det skulle kosta mig att säkra upp från 16A och gå över 8000kWh/år.

Nu nätavgift vid 16A=2076 kr/, med 25A=11028 och med 35A=15768 kr/år.

Hur många hundra m3s skulle jag behöva sälja för att gå plus och på den volymen skulle ju alla rörliga kostnader rusa i höjden. :surp: :-o

EOn mellannorrland.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

Camaro1969  
#717770 kommer man under 8000 blir det lägre, överföringsavgiften var dock ca 100% högre om jag minns rätt.
runt 120 öre mot runt 60 öre om ma ligger över 8000
så gör du av med strax under 8000 så är överföringsavgiften nästan 5000:- mer som du måste ta med

jag har e.on jag med tyvärr... i samma område

edit då igen :)

förbrukar du 7000 kw har du överföringsavgift på 124,85 öre = 8740:-
därtill fast avgift på 172.50:- per månad, = 2070:-
summa totalt 7000 kw 10810:-

förbrukar du 8000 kw har du överföringsavgift på 65,95 öre =5276:-
fast avgift per månad 565:- = 6780:-
summa totalt 8000 kw 12056:-

så ca 1000 kw mer kostar 1246:- mer
det blir samma som överföringsavgiften per kw om man ligger under 8000kw om jag räknar rätt

https://www.eon.se/content/dam/eon-se/s ... 210101.pdf

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

axwell  
#717784
Camaro1969 skrev:så ca 1000 kw mer kostar 1246:- mer

Liksom att 1000kWh kostar 1246 kr mindre.

Nu är det nåt år sen jag räknade på brytgränsen 8000kWh, vill minnas att det blev på kronan lika just i brytpunkten.

I mitt fall är det ingen tvekan om att det är sämre att ha tariffen över 8000kW/år.
Tidigare låg förbrukningen på 6-7`kWh, med värmepumpsbyte till nya Thermia Calibra sen i hösten -20 är EOn:s tendens 4742 kWh/år, jag räknar med att hamna ännu lägre än så.

Det känns skönt att komma ihåg hånskrattet från EOn:s tidigare ägare när jag för nybygget 1990 ville ha mätarutrustning för dom som låg under 10000kWh/år.
Den låga förbrukningen kommer ju inte av sig själv, det har kostat en del i investeringar.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

Camaro1969  
#717787 de har säkerligen räknat ut det så att det ska brytas vid 8000, och att de ska ha in pengarna oavsett hur lite man förbrukar..

elen blir jäkligt mycket dyrare per kw om man förbrukar lite...

bra jobbat ändå att klara sig på 5000kw, ingen familj då? tänker att matlagning tvätt å disk osv bara det är 5000kw per år

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

axwell  
#717788
Camaro1969 skrev:de har säkerligen räknat ut det så att det ska brytas vid 8000, och att de ska ha in pengarna oavsett hur lite man förbrukar..

elen blir jäkligt mycket dyrare per kw om man förbrukar lite...

bra jobbat ändå att klara sig på 5000kw, ingen familj då? tänker att matlagning tvätt å disk osv bara det är 5000kw per år


Så är det, samma med vatten, dyrt per liter med tanke på fasta avgifter där också.

Ja vi är bara 2 i hushållet, frugan har diverse fysiska problem med Parkinsons sjukdom i botten så det blir alltmer tvätt än tidigare, både kropp och kläder osv.
Egen ved i Tulikivin ligger bakom mycket av den låga elförbrukningen.
Nya värmepumpen drar under 30% mot den gamla sommartid och under värmesäsong drog den gamla 50% mer. 👍
Huset 11/2-plan värmer 154 m2 + 20 m2 i groventré.

Ja vi har kostat på oss flera speciallösningar i husbygget, redan från början, för att omsätta mindre energi.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

Camaro1969  
#717790 och fick precis detta mail från eon...

För att vi ska kunna ge alla en trygg och säker tillgång till el behöver vi bygga ut och modernisera elnätet. Från den 1 augusti 2021 kommer vi därför att höja din elnätsavgift.

otippat?

blää för elmonopolet, jag vill inte sponsra de som väljer att köra elbil!

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

slyman  
#724362 Blev en HP 38 till slut. Men vilken djungel vad gäller svärd och kedjor .... Trejon tar 720 + moms för en kedja 16", 325, 68/1,5.
Svärd 16". Fråga : Går det köra med 66dl - billigare kedja. Vad kör ni med som har HP ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

svampbob  
#724383
slyman skrev:Blev en HP 38 till slut. Men vilken djungel vad gäller svärd och kedjor .... Trejon tar 720 + moms för en kedja 16", 325, 68/1,5.
Svärd 16". Fråga : Går det köra med 66dl - billigare kedja. Vad kör ni med som har HP ?


Nej du behöver den längre kedjan. Av någon anledning så räcker svärd och kedja väldigt länge på en vedmaskin. Det går väl alltid att köpa kedja på rulle och nita själv.

Vilka yxor har du köpt till? Jag tänkte nu komplettera med en 12-dels yxa till brasveden. HP säljaren ringde i veckan så jag frågade om den verkligen orkade med 12 yxan och det ska den göra men inte för de grövsta och besvärligaste bitarna.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

slyman  
#724458 Har 4/6/8-dels yxor. Med 12-dels måste det gå tungt (fresta på yxan mycket). Björkar kan vara vrånga. Provade med en kedja
66dl och det verkar gå använda, ser bra ut på drevet. Får se senare hur mycket kedjor det går, om det är lönt byta till 66.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).