Vedmaskiner, flishuggar

Hakke Pilke 1X37 Omdömen mm

17 inlägg 9144 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Lasse Dysa  
#713309 Har bytt 42 liter olja samt filter men tycker att klyvkraften är dålig. Går väldigt långsamt när den är kall och har dålig kraft. Klyven går fram, stannar, växlar till högre klyvkraft och remmarna gnisslar lite. Drar då tillbaka klyven en decimeter och klyver igen varvid det funkar. Detta förfarande är inget man vill hålla på med vid rationell vedproduktion då jag dessutom endast klyver i två delar, vill klyva i fyra. Kan den dåligå klyvkraften berå på något hydrauliskt eller något mekaniskt?

   TS
Trejon
Användarvisningsbild
vedmalen  
#713803
Lasse Dysa skrev:Har bytt 42 liter olja samt filter men tycker att klyvkraften är dålig. Går väldigt långsamt när den är kall och har dålig kraft. Klyven går fram, stannar, växlar till högre klyvkraft och remmarna gnisslar lite. Drar då tillbaka klyven en decimeter och klyver igen varvid det funkar. Detta förfarande är inget man vill hålla på med vid rationell vedproduktion då jag dessutom endast klyver i två delar, vill klyva i fyra. Kan den dåligå klyvkraften berå på något hydrauliskt eller något mekaniskt?


Vet nu inte hur kallt du har det hos dig. Jag kör med vinterolja (32), tror det är 46 från början. Jag har varit med om att hylsan som filtret sitter runt spruckit och hamnat på tvären vilket gjorde att det tungt. Kopplade då till kraftuttaget på traktor och körde. Då sprack filterhuset. Snabb felsökning 🤬
.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).