Vedmaskiner, flishuggar

PW Klyven, noen som eier en slik og kan dele erfaringer?

6 inlägg 8470 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

PW Klyven, noen som eier en slik og kan dele erfaringer?

NorTrac800  
#709201Hei.

Jeg har vært i markedet for en elektrisk Vedkløyver en stund.
Har lest mye her inne om Faxes,Bala,PW osv.
Jeg fikk tidlig sansen for PW sin Vedkløyver pga størrelsen og justering av 4xkniven.
Gleden var derfor stor når det dukket opp en på bruktmarkedet her i Norge.
Dette var en PW Klyven 500 som hadde sett lite bruk.
Maskinen så i første øyekast, veldig bra ut.
Lakken er fortsatt på 4xkniven som tyder på lite bruk.
Ved nærmere undersøkelse så finner jeg at på platen man legger vedkubbene på, er sprukket i sveisen mot kniven.
Finner ingen annen defekt her og sveisen er inntakt mot kniv/ramme/oljetank.
Testkjører så maskinen på noen få grankubber på ca 15-20Cm i diameter.
Maskinen er rask og fin å bruke.
Samtidig ser jeg at den lekker en god del olje ut av simmering mot stempelet i sylinderen etter bare noen få vedkubber.
Har jeg bare hatt veldig uflaks her, eller har noen tilsvarende erfaringer etter noen års eierskap til en slik?
Jeg vil understreke at dette ikke er noen tråd for å "henge ut" PW Klyven, jeg er inneforstått med at slike maskiner krever riktig bruk og vedlikehold og at dette er en brukt klyver og det er alltid en sjangs å ta...
Jeg er bare nysgjerrig på hvilke andre erfaringer som er der ute med PW Klyven.
For meg så fremstår det som en kvalitetsvedkløyver, men jeg syns det er uheldig det som er av defekter på denne.

TS

Re: PW Klyven, noen som eier en slik og kan dele erfaringer?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709245Vet inget om PW-klyven men har en PW-kap. Inmatningsbordet var dåligt svetsat, fick göras om. Motorskyddet har automatstopp och är så avancerat kopplat att ingen elektriker förstår det. Fick koppla förbi det när det lade av.

Användarvisningsbild

NorTrac800  
#709258Hei.

Takker for svar, det med dårlige sveiser er jo ikke så hyggelig å høre.
Mistenker at det er samme problem på denne.
Hvordan er det å få tak på deler til disse?
Tenker da på å pakke om hydraulikksylinderen.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709266Vad gäller delar så var de hjälpsamma sist men det var ett tag sen. Bytte motorn men det var motorskyddet som det var fel på. De bjöd på remskivan som jag naturligtvis lyckades spräcka när jag bytte motorn. Nu behöver jag också en ny klyv men det lutar åt Faxe.

Användarvisningsbild

NorTrac800  
#709270Takk for svar.

Jeg har sendt en mail til forhandler i Norge samt Per Wikstrand AB.
Så jeg får høre hva dem sier.
Jeg kjøpte denne over en Bala Agri EP70 og det kjennes ikke så bra ut nå.
Det får bli en diskusjon rundt prisen med forrige eier med tanke på reparasjon alternativt å levere tilbake den.
Jeg skjønner også nå det med "kolvstyring" jeg så at stemplet dro seg ut mot høyre for kniven noen mm Istad når det var en kubbe med kvist som gikk imot kniven på sisten av vandringen.
En Faxes er nok en bra kløyver.
Vi får se hva det blir til, hvis sylinderen må pakkes om så kan Klyven plukkes fra hverandre og tanken tømmes for olje.
Da går det også å sveise platen.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709598Känner inte till den klyven, men har en Bala som är byggd på samma sätt med pump under yxan. Klyver man lite grövre ved så tippar den när veden går ut på bordet. Faxe har motor under cylinder, då har den mer stabilitet.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).