Vedmaskiner, flishuggar

Enhands vedklyv

6 inlägg 4095 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Enhands vedklyv

Evasusanna  
#707930 Vi har precis köpt en Faxe vedklyv modell äldre hydralisk att koppla till traktornEnhands. Den fungerar så att när spaken för riktningsventilen förs bakåt (känns bakvänt), låser den och driver kolven med vedklabben själv mot klyvyxan.

Drar man reglaget frammåt måste man hålla tills den slår i ’’stoppet’’.

Kan man ’’vända’’ reglagespaken? Så att man själv håller medans veden klyvs, och att den i stället går automatiskt tillbaka?

Eller är detta något ’’bra’’?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Enhands vedklyv

totte  
#707937 Låter som om nån har kastat om slangarna på ventilen eller på cylindern. Det normala är väl att man håller reglaget när man klyver och sedan har automatisk återgång. Men de som borde veta är folket på Faxes. Kontakta dom och fråga om din klyv så får du nog klara besked.

https://www.faxes.se/kontakt.html

Användarvisningsbild

Re: Enhands vedklyv

Vardon  
#707955 Jag hade vänt slangarna till cylindern och prövat.

Användarvisningsbild

Re: Enhands vedklyv

Bert1  
#707965 Inte så att ni har satt slangarna fel på traktorn?
Tittar ni på vedklyvens ventilpaket så borde det vara märkt med P (tryck)och T (tank) där slangarna från traktorn sitter

Användarvisningsbild

Re: Enhands vedklyv

Vardon  
#707978
Bert1 skrev:Inte så att ni har satt slangarna fel på traktorn?
Tittar ni på vedklyvens ventilpaket så borde det vara märkt med P (tryck)och T (tank) där slangarna från traktorn sitter



Ännu enklare :-)

Avatar Fallback

Re: Enhands vedklyv

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707985 I så fall så skulle det inte funka alls.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).