Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyv luftning

4 inlägg 4040 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedklyv luftning

lv_101  
#702784 Jag nappade nyligen på Julas rea på Scheppach HL730 (en vertikal 3-fas vedklyv), och jag är nöjd med den än så länge. Dock så undrar jag angående luftningen. Tanken sittar längst ner, under klyven. Enligt manualen måsta man lossna locket för hydrauloljapåfyllningen innan användning, och stänga efteråt. Jag förstår principet att lutfning behövs, men för att slippa skruva en massa varv på det fingängiga locket värja gång den används, tänker jag att man lika väl kan lämna locket halvt påskruvet permanent ? Eller är det dumt med tanke på risk för kondensvatten i oljan, eller av andra årsaker ?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedklyv luftning

tallen100  
#702787 Du behöver väl bara lufta första gången när du fyllt i olja, när den är ny och tom i systemet?.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv luftning

lv_101  
#702789 Man tänker ju att det bör vara så men manualen är inte tydlig på den punkten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv luftning

totte  
#702823 Ganska säker på att tallen har rätt. Det är helt orimligt att locket skall av varje gång och helt rimligt att det skall av när den är nypåfylld och en hel del olja skall föras ut i systemet.

Manualer nuförtiden är oftast datoröversatta och i det närmaste oläsbara. Dessutom brukar de använda åtta sidor för att tala om vad man inte skall göra och nån enstaka för att försöka beskriva vad man skall. Lite grovt och svepande uttryckt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).