Vedmaskiner, flishuggar

Pilkemaster EVO 36 problem

18 inlägg 20254 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pilkemaster EVO 36 problem

sindy  
#701816 Hei
Jeg har en traktordrevet pilkemaster EVO 36 2011 mod. Lager 20/30 storsekker i året.
Problemet er at kjedet stopper/ hugger seg fast i stokken. Har skiftet kjede og sverd, det er noe bedre en stund , men er fortsatt et problem.
Når sagkjedet blir belastet, begynner transportbåndet og hakke/ riste og hvis kjedet stopper opp, stopper også transportbåndet.
Noen som har hvert borte i lignende problem..? 🤔



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

Adde  
#702838 När jag köpte min hade jag liknande problem, särskilt när man körde grov ved.
Fick några råd från återförsäljaren, en del spydiga.
Felvänd kedja.
Rengöra vid ventil som sköter frammatning/klyv och kap eller justering av ventil.
För varm olja.

Min maskin blev utbytt.

I ett annat ärende hos återförsäljaren sa de att de fått byta hydraulmotor som driver kedjan, pilkemaster hade bytt leverantör påstods det.
Hoppas dessa råd kan hjälpa dig.

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

Aspåsnäset  
#702841 Hej. Vet i te vad det är värt, men jag har en 30 och det har hänt nåt liknande med en kedja. Kan inte se skillnad mot någon annan kedja men den kedjan är kasserad efter diverse slipning och filning. Vet inte vad som händer.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

sindy  
#702904 👍
Hei
Ja det har også skjedd for meg, men da jeg gikk veldig nøye over kjedet, oppdaget jeg 1 «tann» som var litt bøyd, så det var bare og kaste...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

sindy  
#702906
Adde skrev:När jag köpte min hade jag liknande problem, särskilt när man körde grov ved.
Fick några råd från återförsäljaren, en del spydiga.
Felvänd kedja.
Rengöra vid ventil som sköter frammatning/klyv och kap eller justering av ventil.
För varm olja.

Min maskin blev utbytt.

I ett annat ärende hos återförsäljaren sa de att de fått byta hydraulmotor som driver kedjan, pilkemaster hade bytt leverantör påstods det.
Hoppas dessa råd kan hjälpa dig.


Hei
Ja ser ut til at det er hydraulikkmotoren til sagbladet jeg antagelig må Skifte, men jeg bør være sikker, da den koster 4500.- her i Norge 🤔 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

Adde  
#702960 Hej!
Du borde ju kunna kolla med en återförsäljare eller pilkemaster direkt om det stämmer det jag skrev.
Det jag skrev är det vad min återförsäljare sa till mig. De hade fått byta hydraulmotorer på en del.
Har du haft maskinen länge? Har det kommit smygandes?
Har du kollat/justerat ventilen? Kan ju vara värt att titta på den innan man köper hydraulmotor.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

sindy  
#703045
Adde skrev:Hej!
Du borde ju kunna kolla med en återförsäljare eller pilkemaster direkt om det stämmer det jag skrev.
Det jag skrev är det vad min återförsäljare sa till mig. De hade fått byta hydraulmotorer på en del.
Har du haft maskinen länge? Har det kommit smygandes?
Har du kollat/justerat ventilen? Kan ju vara värt att titta på den innan man köper hydraulmotor.


Maskinen er 10 år og lager ca 30 paller i året.
Har nå satt bort maskinen for i år, men jeg skal sjekke mer på ventilene..
Skal også prøve og høre med problemet til forhandler...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

Hopo  
#754751 Hej
Jag har samma problem med min EVO 36. Den är ca 10 år gammal. När man kört ett tag och oljan kommit upp i temperatur så stannar kedjan vid sågning av grövre stock. Har du hunnit kolla upp problemet med någon återförsäljare?

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

sindy  
#754777 Hei
Jeg fikk lekkasje i fra hydraulikkpumpe og i inn i gearkasse, ( trykte ut oljen i gearkassehuset)så jeg måtte skifte hydraulikkmotor.
Da trodde jeg problemet var løst, men når oljen ble 60/65 grader kom problemet igjen.
Med den nye pumpen blir oljen ikke så raskt varmt, ligger på ca 50 grader inntil ( 6/8 storsekker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

Hopo  
#754780 Hej igen

Tack för ett snabbt svar.
Var faktiskt i kontakt med tillverkaren också och då fick jag följande tips. Dra ner sågen i en stock så att sågen stannar, om även transportbandet stannar eller går väldigt sakta då är sågmotorn hel. Om transportbandet fortsätter att gå eller saktar ner lite då är sågmotorn kass. Kolla även att matarbordet går tillbaka helt så att klyvventilen stänger helt och inte är lite öppen så att dess motor fortsätter att gå. Om motorn till klyven fortsätter att gå upplevs det som att sågmotorn är trött, då går en del av oljan till klyvcylindern istället för sågen.
Bifogar även ett par servicemeddelanden som jag fick av dem.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

sindy  
#754835 Hallo
Når kjedet stopper, går heller ikke trandsportbåndet, så da er vel sagmotoren ok.
Jeg har også sjekket at klyveren går helt tilbake.
Hva det da kan være som gjør at sverdet stopper er da fortsatt uten en løsning….
Men jeg syntes som nevnt tidligere at oljen blir ikke så fort høy temperaturmåler etter at jeg skiftet hydraulikkpumpe.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

Fredi  
#755689 Har också en evo36, har märkt att den är känslig med kedjan och svärdet. Om kedjan tar lite ojämt (ojämt vass) eller svärdet slitet i spåret så kedjan kan gå snett så kilar det fast vid grövre virke eftersom svärdet inte slipper att röra sig i sidled som när man sågar med motorsåg. Nytt svärd samt bra vässt kedja så har jag inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

sindy  
#791016 Da startet jeg optimistisk opp igjen i år men gikk ikke lenge før sverdet stoppet/ kilte seg fast..
Så byttet jeg kjede og da funket det helt fint.
Konklusjonen min er at det er veldig nøye på at kjedet er 100%.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

calle336  
#802880 Varifrån köper man sågmotorn billigast ?

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster EVO 36 problem

alfha  
#806041 Hej
Jag har också problem med sågen på min EVO 36.
Det är dålig kraft och den går inte så fort som den borde o ibland går den inte alls. Transportbandet och klyven går som vanligt.
Tycker att oljan blir varm när man kör.
Har undersökt felet och tror att det är ventilen. Den går väldigt trögt, fjädrar inte som den borde. Tar man i sågventilens spindel och trycker ner den så går sågen.
Någon som har någon teori om vad som kan vara fel?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).