Vedmaskiner, flishuggar

Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

58 inlägg 24372 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Freddeli  
#699875
Camaro1969 skrev:golvvärme är ju perfekt för markvärmepumpar.

ju varmare vatten värmepumpen tvingas göra ju sämre blir COP värdet.

tror TS vill ha ved så vi ska nog inte trötta ut han med värmepumpar :D

Du har helt rätt, Det kommer att vara ved framöver. Vid nästa pannbyte om 20-25år så får vi ta en ny sväng med vilka alternativ som finns. 😉 Med det sagt så är det ändå intressant att läsa allas tankar och ideer!

Sammanfattningsvis så verkar det inte finnas mycket erfarenhet av vedmaskinen från ingemars maskiner, föga förvånande kanske då de verkar vara relativt nya på marknaden.

Efter det att jag startade denna tråden snubblade jag över en annons på blocket från något som hette skogsverket. De har en vedmaskin som har både en intressant spec och ett tilltalande pris, samt den tar 60cm i klyvlängd. Ringde och pratade med en trevlig säljare som bedyrade att detta inte var något "kinaskit" utan bra kvalité som man kunde lita på. Enligt säljaren såldes dessa även i norge och att man där sålde uppåt tusen maskiner årligen. Skogsverket köper tydligen dessa från en tillverkade och säljer i eget namn. Är det någon som är bekant med företaget och maskinen?

https://www.skogsverket.se/product/vedprocessor/

PS. pratade med bala agri och enl dem går det inte att köra 60cm i deras 321. specen säger 51cm och några ytterligare cm går nog att krama ut men inte så mycket som 60cm enl dem.

MVH Fredrik Håkansson

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Camaro1969  
#699892
Freddeli skrev:
Camaro1969 skrev:jag har en pilkemaster evo 36

den är en av de billigare "proffsmaskinerna" som jag förstått det.
och en av få som klarar sig på 16A om man vill köra el.
jag har både el och traktordrift på min

enligt specifikationen ska den klara 60cm ved, så det kanske kan vara något för er?

den är väl även typ snabbast på marknaden

överlag nöjd med min, även om vissa delar har klent material, men troligen för att hålla nere vikt då de kan fås med hjul att dra efter bil, och där fanns nån begränsning om jag minns rätt

Hej!

Jag har kikat på den modellen. Verkar perfekt för mitt ändamål bortsett från att den ligger lite i överkant mot vad jag tänkt kosta på mig. Men kul att höra att du är nöjd! Det talar ju för maskinen.

MVH Fredrik Håkansson


Kolla om du hittar en begagnad.
Jag köpte min begagnad men nästan i nyskick:)

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

fendt311  
#699893 Kör på med ved. Finns i dagsläget inte bättre, billigare alternativ. Även om man köper in långved.😊

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

jannee  
#699903 Beror alldeles på hur man räknar
Om du räknar ned ALL den tid du lägger ned på att införskaffa och tillreda din ved (såga, klyva bära ut och in)
Lägg sedan samma tid på att avverka och köra ut ved för att senare sälja den.
För denna peng som du får in betalar du gott och väl din elräkning för jordvärmen.
Det är dagens sanning, morgondagen kan senare se ut hur som helst.
Elen kan bli dyr, betydligt dyrare än idag, men det kan även komma nya pålagor på vedeldarna, inget som vi idag kan ordna om.
Kompressorn i en värmepump beräknas hålla 15 till 20 år, byte av en sådan runt 20 tkr.
En panna beräknas hålla minst 20 år kanske t.o.m. 30 år men ett byte hamnar uppåt 50 tkr.
För en värmepump finns försäkring att köpa, angående panna osäker.
En vedhantering kan även vara ett nöjsamt alternativ, både rekreation, motion men även terapiarbete.
Man får ett annorlunda synsätt när man blir äldre och inte är lika vigulant eller när det finns mycket annat som pockar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

lodin92  
#699908 Själva huggandet och skotningen tar ju lite tid, men förhoppningsvis vill man få det gjort och tycker det är roligt om man är skogsägare. Men att räkna arbetstid och kostnader för det känns orealistiskt, maskinerna kostar ju dock.. 99% av gångerna jag tar in ved eller gör en brasa i pannan och pratar med någon annan så ser dem på tv eller annan meningslös aktivitet. Klyvningen kan du även den få in under några timmar på kvällen när andra inte gör något eller göra det till en trevlig familjeaktivitet. Sen förstår jag att folk är bekväma och väljer annan uppvärmning. Men de som eldat ved och byter har ju oftast haft underdimensionerad vedanläggning.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Arvid0  
#699913
lodin92 skrev:Själva huggandet och skotningen tar ju lite tid, men förhoppningsvis vill man få det gjort och tycker det är roligt om man är skogsägare. Men att räkna arbetstid och kostnader för det känns orealistiskt, maskinerna kostar ju dock.. 99% av gångerna jag tar in ved eller gör en brasa i pannan och pratar med någon annan så ser dem på tv eller annan meningslös aktivitet. Klyvningen kan du även den få in under några timmar på kvällen när andra inte gör något eller göra det till en trevlig familjeaktivitet. Sen förstår jag att folk är bekväma och väljer annan uppvärmning. Men de som eldat ved och byter har ju oftast haft underdimensionerad vedanläggning.


Ja alternativet är ju att sälja långveden man röjt. Många verkar tro att huset förbrukar färre kWh för att man byter till värmepump av något slag. För några år sedan var det billigare att köpa färdigkluven hemkörd ved än att använda värmepump uträknat kostnad per kWh. Är ju enkelt att räkna ut.

Men tycker man inte det är kul eller är för lat att hålla på med ved då finns det smidigare alternativ. Bor man lite avsides med strömavbrott är det också en säkerhet med vedelning, ett bilbatteri och/eller elverk och en inverter så kan kan man hålla värme ett bra tag.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Tralsmo  
#699922 Om det nu va kostnad för uppvärmning tråden hanlade om så kan ja säga att ja gått över från ved till pellets.
Har eldat ved i många år å är tämligen trött på att lägga fritiden på det.
Värderar nog fritiden lika högt som arbetstiden.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

jannee  
#699924 Det låter så enkelt, att bara koppla på ett bilbatteri eller elverk.
När man är van vid "regelbundna" strömavbrott och har garderat sig - ok.
Men för alla andra blir det problem, visst allt går att lösa, dock är du oftast inte ensam om att behöva hjälp.
Vet hur det var efter Gudrun, vi var i vår omgivning princip ensamma om att ha tillgång till el.
Kunde ej heller hjälpa andra eftersom inga hade några avskiljare och kopplingar + alla elkunniga var upptagna.
Är inte till att bara köra in handsken i ett eluttag - kan gå men lika gärna gå rakt åt helvete. :twisted:
Du kan även driva ett jordbaserat värmesystem med ett "billigt" elkraftverk.
Vedmaskinen jag köpte 2005 underlättade visserligen enormt mot att stå vid en vedkap för att senare klyva alltihop.
Varför kan inte TS hyra eller låna in sig på en vedmaskin, vår maskin har varit på drift hos flera olika vedanvändare.
Har fungerat bättre än bra eftersom de som lånar står för underhållet.
Men sanningen är den att mer än hälften av de som eldade med ved 2005 idag har jord/berg/eller luftvärme.
Allt efter det att vedpannorna gett upp har det blivit en annan energikälla.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Fixaren1  
#699929 Jag förbrukar ca50m3 stjälpt mått med ved. Tiden för att kapa, lasta in i vedbod och köra in i pannrum ligger på ca 60h. Skulle jag sälja långveden och skatta fram en inkomst för att köpa alternativ värme får jag 2500kr i handen med dagens pris på brännved. Det blir inte så mycket el för de pengarna.
Visst är jag ibland less på att elda men jag gör en bra besparing på det så det är det värt. Jag tror att största anledningen till att folk ledsnar på vedhantering är att de har för dålig utrustning och inte är kapabla att finna sätt att rationalisera hanteringen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699933 Har också satt in jordvärme i somras och det är första vintern. Var skönt att slippa bry sig under den varma hösten och eldade nästan inget. Men sen nyår har jag eldat för fullt. Värmepumpen kan ta det ganska lugnt men den finns med och hjälper till lite om det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Arvid0  
#699985 Janne: "Det låter så enkelt, att bara koppla på ett bilbatteri eller elverk.
När man är van vid "regelbundna" strömavbrott och har garderat sig - ok."

Ja har man valt veduppvärmning pga strömavbrott så har man nog tänkt igenom en lösning också. "bara" att koppla stickkontakter till panna och cirkulationspump. Koppla inverter till ett batteri och stoppa i kontakterna. Är man normalhändig ska det inte vara ett problem. Säger inte att man bör/ska eller får göra det. Men det är inte avancerat

"Men för alla andra blir det problem, visst allt går att lösa, dock är du oftast inte ensam om att behöva hjälp.
Vet hur det var efter Gudrun, vi var i vår omgivning princip ensamma om att ha tillgång till el.
Kunde ej heller hjälpa andra eftersom inga hade några avskiljare och kopplingar + alla elkunniga var upptagna.
Är inte till att bara köra in handsken i ett eluttag - kan gå men lika gärna gå rakt åt helvete. :twisted: "

Nä jag räknar inte med att allt ska fungera som vanligt men kan jag hålla huset varmt och vattnet igång så klarar jag/vi oss länge.

" Du kan även driva ett jordbaserat värmesystem med ett "billigt" elkraftverk."

När det är runt 10-20 minus så verkar det som att flesta jag har pratat med (som har värmepump) där har elpatron fått gå in och stödja, då behöver du oftast ett trefas-elverk, de är sällan särskilt billiga. Sedan vet jag inte om jag skulle vilja köra min nya datorstyrda värmepump med ett elverk som kanske lämnar fyrkantsvåg,.

"Men sanningen är den att mer än hälften av de som eldade med ved 2005 idag har jord/berg/eller luftvärme.
Allt efter det att vedpannorna gett upp har det blivit en annan energikälla."

Är det sanningen fakta eller uppskattning? Kan nog vara sant och har man hållt på med ved i +20 år och det är dags att byta så inser man kanske att man inte blir yngre och orkar hålla på. Med miljökrav och annat så blir det också svårare att få installera vedpanna + att yngre generationer sällan blir anklagade för att vilja anstränga sig i onödan och då gärna väljer en enklare lösning.

Som tidigare sagts ska man elda med ved ska det vara rationellt. Veden må värma flera gånger men jag vill då flytta veden så få gånger som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Freddeli  
#700000
Arvid0 skrev:Som tidigare sagts ska man elda med ved ska det vara rationellt. Veden må värma flera gånger men jag vill då flytta veden så få gånger som möjligt.


Vad gäller värmepumpsdiskussionen så får ni gärna debattera men jag håller mig utanför, det är inte aktuellt i mitt fall.

Men just det sista du skriver är knuten i det hela och vad jag strävar efter, därav denna trådstart.
Jag tycker att jag har ett ganska rationellt flöde idag. Veden hamnar i pall eller säck så snart den är klyvd. Därefter rörs den inte fören den ska in i pannan. Pallar och säck hanteras med traktor och lagras utomhus tills dess att de ska in i pannrummet. Då det finns tre pallplatser i pannrummet så är det skitsamma om inte veden torkat helt hundra under sin tid utomhus. Efter några dagar i pannrummets värme är den mer än tillräckligt torr i alla fall. Då detta är första vintern och jag ligger lite efter så eldar jag just nu på ved som klövs i höstas. Den håller under 20% när den stått i pannrummet 4-5 dagar.

En potentiell tidsbesparing ytterligare som jag funderat på är att gjuta en "lastkaj" utanför pannrummet i samma nivå som golvet inne. På så vis kan pallar och säckar direkt efter tillverkning placeras där och sen kan inkörningen till pannrummet skötas med bara handtruck utan att behöva starta traktorn. Men det krävs lite yta för att rymma 40 säckar som står på pall.

Åter igen så är det som tar mest tid idag tillverkningen. Jag har stockbord med rullar (ej drivna) och på det ryms nästan ett helt lass från griplastaren. Men därefter är det motorsåg och manuell klyv som gäller.

MVH Fredrik Håkansson

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Tralsmo  
#700009
Freddeli skrev:
Arvid0 skrev:Som tidigare sagts ska man elda med ved ska det vara rationellt. Veden må värma flera gånger men jag vill då flytta veden så få gånger som möjligt.


Vad gäller värmepumpsdiskussionen så får ni gärna debattera men jag håller mig utanför, det är inte aktuellt i mitt fall.

Men just det sista du skriver är knuten i det hela och vad jag strävar efter, därav denna trådstart.
Jag tycker att jag har ett ganska rationellt flöde idag. Veden hamnar i pall eller säck så snart den är klyvd. Därefter rörs den inte fören den ska in i pannan. Pallar och säck hanteras med traktor och lagras utomhus tills dess att de ska in i pannrummet. Då det finns tre pallplatser i pannrummet så är det skitsamma om inte veden torkat helt hundra under sin tid utomhus. Efter några dagar i pannrummets värme är den mer än tillräckligt torr i alla fall. Då detta är första vintern och jag ligger lite efter så eldar jag just nu på ved som klövs i höstas. Den håller under 20% när den stått i pannrummet 4-5 dagar.

En potentiell tidsbesparing ytterligare som jag funderat på är att gjuta en "lastkaj" utanför pannrummet i samma nivå som golvet inne. På så vis kan pallar och säckar direkt efter tillverkning placeras där och sen kan inkörningen till pannrummet skötas med bara handtruck utan att behöva starta traktorn. Men det krävs lite yta för att rymma 40 säckar som står på pall.

Åter igen så är det som tar mest tid idag tillverkningen. Jag har stockbord med rullar (ej drivna) och på det ryms nästan ett helt lass från griplastaren. Men därefter är det motorsåg och manuell klyv som gäller.

MVH Fredrik Håkansson



Exakt lika som du hadde jag.
Gjorde av me ca 50kubik travet i 1kubikssäckar.
3 pallplatser i pannrummet å fick lyfta ner säckarna me grävare.
Ja tyckte det omständliga va å hantera veden inte å göra den.
Ja sålde ved maskinen (igland 3000)å körde me motorsåg å Faxe vedklyv från transportör å staplade i säck. Fördelen med de va att ja kunde ugå från grövre stock å det blev grövre bitar, funkade bättre i pannan. När ja körde me igland så gjorde ja 50kubik på en en och en halv dag men då låg den på backen.
Naturligt vis tog det längre tid manuellt än med vedmaskin men jag tyckte inte det va motiverat å köra med ved maskin.
Det ä ändå rätt kul å göra ved "manuellt" inte å hantera den å hålla på hela kvällarna å elda. Då vill ja va ledig.

Ja hamnade i valet att bygga pannrum ute å kulvert in till huset.
Det hadde varit det "billigaste" å mest rationella som jag såg det.
Alla är vi olika , som tur är. Alla fall är ja glad att ja inte satsade mer på ved.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Tralsmo  
#700010 Tilläggas kan att när ja köpte min igland så var ju tanken att köra lite åt andra ochså.
Det blev inte så. Delvis för att tiden inte räckte men ochså för att det blir mindre å mindre vedeldare härikring. Å dom som finns vill helst köpa travar å göra själv ( Ved är för dyrt att köpa färdig).

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

jannee  
#700026 Tiderna förändras och vi med dem.
När jag investerade i en vedmaskin 2005 var inget annat än fortsatt vedeldning (för all framtid) tänkbart.
Suget efter att låna maskinen var högt, dessutom ställde en närboende upp permanent med en traktor.
I dag är det knappt någon som endast eldar med ved, trots att vi är smålänningar och blekingar.
T.o.m vi grävde ned en slang, för i fall att, trots att vi nog har ved för minst 5 år liggande i uthusen.
Har annars eldat med mestadels rutten granved i nästa 15 år, måste erkänna att det ej var någon höjdare.
Dåligt energivärde + att pannan ville koksa igen, var ibland upp till 1 cm tjära på pannväggarna, fick köra med överförbränning.
Men allt efter att granvirket tog slut har en förändring till det bättre skett.
Eldade en vinter med väldigt torr björk + rutten gran, fifty fifty, det gick dock bra.
De som påpekar att elpatronen går in måste ha för litet hål eller för kort slang.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).