Vedmaskiner, flishuggar

Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

58 inlägg 24388 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

80-90  
#699582 Tycker du ska se efter japa 700 hakki pilke 60 det är snabba å prisvärda maskiner till husbehov..

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

lodin92  
#699586 Ja exakt vedklipp är nog mer rätt ord. Jag har klippt med vedklipp alla år men har iår en japa 2100. Är man 2 personer tror jag japan inte kommer vara någon större tidsvinst, hade man haft ett hydraulisktstockbord och varit själv hade inmatningsbanden varit kanon. Handlyftet man virket upp på maskinen känns inmatningsrullar effektivare än inmatningsband.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

jannee  
#699591 Hej Freddeli.
Varför inte tänka helt om.
En nyinvestering av jordvärme kostar totalt under 125 tkr, billigare om du kan gräva själv och putta ned slangen.
Du kommer senare att bli förvånad över hur lite ström det går åt.
En sådan investering är LÄGRE än vad du nu ämnar göra, för att senare sköta sig helt själv.
Veden som du i vilket fall som helst ämnar avverka kan du sälja som långved, vilket i sin tur väl betalar kostnaden för strömmen.
Dessutom slipper du sotningskostnaden.
Vet för övrigt inte hur stort hus du har men det verkar gå åt väldigt mycket ved, tror att kulverten kan stjäla en del, eller?
För övrigt är Japa en bra maskin, mattornas kvalitet kunde dock vara högre.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

lodin92  
#699608 I freddelis fall skulle nog inte jordvärme funka. Utifrån hans beskrivning verkar det ju behövas kring 60-70 grader på elementen och en panna på 50 kw krävdes att den brann nästan konstant. Då krävs en tilläggsisolering för jordvärmen ska fungera, eller en betydligt större jordvärmeanläggning och större säkringar (om han nu inte har åtminstonde 25amp, om de nu räcker)

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Freddeli  
#699609
jannee skrev:Hej Freddeli.
Varför inte tänka helt om.
En nyinvestering av jordvärme kostar totalt under 125 tkr, billigare om du kan gräva själv och putta ned slangen.
Du kommer senare att bli förvånad över hur lite ström det går åt.
En sådan investering är LÄGRE än vad du nu ämnar göra, för att senare sköta sig helt själv.
Veden som du i vilket fall som helst ämnar avverka kan du sälja som långved, vilket i sin tur väl betalar kostnaden för strömmen.
Dessutom slipper du sotningskostnaden.
Vet för övrigt inte hur stort hus du har men det verkar gå åt väldigt mycket ved, tror att kulverten kan stjäla en del, eller?
För övrigt är Japa en bra maskin, mattornas kvalitet kunde dock vara högre.

Hej!

Jag har tänkt i dessa banor också. Gjorde en sondering av marknaden innan jag beställde pannan och kom fram till att en jordvärmeanläggning stor nog att klara mitt hus skulle bli betydligt dyrare än de 125k du nämner. Anläggningen behöver klara att värma över 250m2 taskigt isolerad trävilla. Och eftersom pannan idag med nöd och näppe klarar att värma huset under årets kallaste dagar så skulle jag tro att en jordvärmeanläggning skulle behöva ge uppåt 30kw kontinuerligt för att funka bra.
Kulverten ligger både djupt och är välisolerad. Under de år anläggningen varit i drift har vi aldrig sett tecken på att den läcker nämnvärt, snön ligger alltid lika djup ovanför kulverten som bredvid. Den stora boven när det kommer till läckage är i min mening kåken som är gammal och läcker lite här och var :)

MVH Fredrik Håkansson

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

nilsszzon  
#699612 glöm inte kolla över fönster och dörrar på kåken nu med Fredrik, gör mkt att täta noga.
du har säkert koll på att man kan hyra en vedmaskin över en helg och börja med också för att känna på alt. byta lite långved med en i närheten som har maskin?

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

axwell  
#699616 Att hyra vedmaskin kan ju vara ett alternativ, runt 1000 kr/dygn och lite billigare vid flera dagars hyra. Men då gäller det att hitta en uthyrare under högsäsong.

Har själv funderat på att hyra ut min lilla Kisa Villakombi men kan ju inte ta dom priserna.

Den har inget inmatningsband (ännu!) och på min begagnade maskin hade man inte valt med vedtransportör.
Kan kapa dia 30 cm och klyva drygt 40 cm med sexdelskniv, fast då på den lägre klyvhastigheten, max klyvlängd 67 cm.

Det går mycket snabbare än med en gammal 37-1 som jag kört en hel del.

Utan att egentligen veta: IM för tankarna till Kellfri och Bonnet.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

nilsszzon  
#699623 där brukar vara uthyrare för pilkemaster neråt skåne på blocket , där kan man ju använda dess stocklyft vilket skonar kroppen en del

kan tänkas att det kan vara ekonomi att hyra denna säsongen för att sedan försöka göra ett bra köp under lågsäsong på vedmaskinerna ( mitt i sommaren )

själv kör jag en gammal Hakkipilke 1x37 från 2003 , tror precis som ngn annan tipsade om tidigare i tråden att hellre köpa lite beg. bättre maskin än de allra billigaste på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Camaro1969  
#699633 jag har en pilkemaster evo 36

den är en av de billigare "proffsmaskinerna" som jag förstått det.
och en av få som klarar sig på 16A om man vill köra el.
jag har både el och traktordrift på min

enligt specifikationen ska den klara 60cm ved, så det kanske kan vara något för er?

den är väl även typ snabbast på marknaden

överlag nöjd med min, även om vissa delar har klent material, men troligen för att hålla nere vikt då de kan fås med hjul att dra efter bil, och där fanns nån begränsning om jag minns rätt

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

jannee  
#699706 Vårat hus är på närmare 180 m2/plan.
Värmer båda planen till 22 grader och källaren ca 15 grader.
Provat med att bara köra jordvärmen nu när det var närmare - 15 grader.
Vatten in + 3,8 grader och ut max minus 0,5
Har en Nibe1255 och 800 meter jordslang.
Totalkostnad inklusive installation understeg 100 tkr, grävde själv ned slangen som kostade mig knappt 10 tkr.
Nu har vi inte haft några vintrar under den senaste 10 års perioden och vedåtgången har hållit sig runt 30 meter (lösmeter osågad vara)
Normalt värmer vi dock bara upp nedre plan och källare, därav den "lilla" vedåtgången.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Camaro1969  
#699730 Effektmässigt går det såklart att köra med jordvärme...
Men jag gissar radiatorsystemet är byggt för en framledning på kanske 60-70 grader..
Då är inte jordvärme ett vettigt alternativ...

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

jannee  
#699747 Min rörmokare misstänkte att vi kanske kunde få just de problemen som Camaro tog upp, men icke.
Förre ägaren helrenoverade mangårdsbyggnaden i början på 70 talet, tilläggsisolerade timmerväggarna, fortfarande stora tvåglasfönster, men för övrigt ingen märkvärdig isolering - oljan kostade då under 15 öre/liter.
Jag inbillar mig att man förr i tiden gärna överdimensionerade det mesta man gjorde.
Annars har vår tankegång varit att lägga in golvvärme på nedre plan - för i fall att ......

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Camaro1969  
#699796 golvvärme är ju perfekt för markvärmepumpar.

ju varmare vatten värmepumpen tvingas göra ju sämre blir COP värdet.

tror TS vill ha ved så vi ska nog inte trötta ut han med värmepumpar :D

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Freddeli  
#699869
axwell skrev:Utan att egentligen veta: IM för tankarna till Kellfri och Bonnet.

Precis så känner jag. Därav min fundering 🤔 Väntar med spänning på att någon ägare av dessa maskiner ska ge sig tillkänna.

MVH Fredrik Håkansson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Freddeli  
#699872
Camaro1969 skrev:jag har en pilkemaster evo 36

den är en av de billigare "proffsmaskinerna" som jag förstått det.
och en av få som klarar sig på 16A om man vill köra el.
jag har både el och traktordrift på min

enligt specifikationen ska den klara 60cm ved, så det kanske kan vara något för er?

den är väl även typ snabbast på marknaden

överlag nöjd med min, även om vissa delar har klent material, men troligen för att hålla nere vikt då de kan fås med hjul att dra efter bil, och där fanns nån begränsning om jag minns rätt

Hej!

Jag har kikat på den modellen. Verkar perfekt för mitt ändamål bortsett från att den ligger lite i överkant mot vad jag tänkt kosta på mig. Men kul att höra att du är nöjd! Det talar ju för maskinen.

MVH Fredrik Håkansson

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).