Vedmaskiner, flishuggar

Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

58 inlägg 24233 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Freddeli  
#699512 Hej!

Sambon och jag har nyligen tagit över mitt föräldrarställe. En liten gård på knappa 15ha där ungefär hälften utförs av lövskog i varierande ålder.

Lagom till vi flytta in så valde den gamla atmospannan att tacka för sig och gå i förtidspension. Ny panna är beställd, även den en atmos men nu en 70kw istället för den 50kw som suttit där innan. Vi värmer ett äldre trähus med tvivelaktig isolering på ca 250m2.

Historiskt så har farsan gjort av med ca 60m3 stjälpt per år för att värma kåken, då värms inte hela huset utan ca 2/3, resten går på underhållsvärme och värms upp vid behov. Den gamla pannan tog 70cm och vi har för enkelhetens skull anpassat vedhanteringen därefter. Vi kör med eupallar med sidor samt storsäckar. kör all ved i 60-65cm för att det ska passa pallarnas yttermått. Vi har tre pallplatser i pannrummet och lyfter in med traktor allt eftersom och rangerar om pallarna i pannrummet med handtruck. Funkar ypperligt och man slipper hantera veden mer än nödvändigt.

Den svaga länken i vår hantering idag är de maskiner vi har för tillverkningen av veden. De klenare bitarna går genom en vanlig vedkap och sedan genom en bala agri vedklyv. Grövre stock (läs 90% av stockarna) kapas med motorsåg på egenbyggt stockbord för att sedan lyftas manuellt upp på klyven. Jag har en 6-dels klyvkniv till vedklyven så det går rätt jäkla fort om man är några personer så att klyven kan gå hela tiden.

Jag funderar på att göra slag i saken och skaffa en enklare vedmaskin men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska resonera. Jag har ju förstått så mycket som att 60m3 är för lite för att motivera en ny märkesmaskin, typ hakki, japa, tajfun mfl. Jag har också förstått att den metod vi kör idag med motorsåg och vedklyv inte är rationell när det rör sig om 60m3. Men vad är då mellantinget?

Jag har spanat in två maskiner som jag tror, notera tror, kan vara något för mig. Men jag skulle vilja ha lite åsikter, både på maskinerna och på mitt resonemang.

maskin 1: Bala Agri 321p. Pris ca 65k + moms.


Fördelar:
Bala Agri är Bala Agri, kvalite.
klyvtid på 4,5s, 3s med lastkännarventil som visst är tillval.
Det går att såga även om klyven går.

Nackdelar:
Inget matarband.
klyvlängd max 51cm, för lite för mig?
max stockdiameter 32cm.
klyvkraft 5,5t (kanske behövs inte mer?)

Maskin 2: IM-vedmaskin 20t EL med inmatningstransportör. pris: 74k + moms

fördelar:
kapdiameter på hela 50cm. (troligen inget jag kommer nyttja men ändå)
klyvkraft 20ton.
max klyvlängd 61cm. (samma som vi kör idag med motorsåg)
inmatningsbana.

Nackdelar:
Okänt märke, hur är kvaliten?
cykeltid 8s, på denna maskin anges ej klyvtid utan cykeltid. kollar man på filmer på nätet så får jag klyvtiden till ca 5-6s.
Går ej att såga samtidigt som klyven går.

kommentar till denna maskin: Finns även en 12ton med ptodrift som även den klarar 61cm klyvlängd. även den maskinen har jag sneglat på då den är lite billigare. Har tillgång till extra traktor men vore skönt att slippa oljudet och bara dra en kabel till vedbacken.

Frågeställningar:
* Skjuter jag mig i foten om jag skaffar en maskin som bara klarar 51cm långa vedträn när jag har en panna som klarar 73cm? Får jag dåligt effektutnyttjande eller får jag bara räkna med att fylla på oftare? Om det sistnämnda så jag kan leva med det, inga problem.

* Har vi någon här som har erfarenhet av vedmaskiner från ingemars maskiner? Är de något att ha? Jag har förstått så mycket som att maskinerna är otroligt lika andra billigare maskiner på marknaden. Tex bonnett och woodland mills.

*Övriga åsikter kring mitt resonemang? Missar jag någon väsentlig del som jag inte tagit in i mina överväganden?

Sist men inte minst, finns det någon i sydöstra Sverige, säg mellan västervik, växjö och kristianstad som har någon av ovan maskiner och kan tänka sig visa dem ifall det skulle bli skarpt läge?

Tack på förhand!

MVH Fredrik Håkansson



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699515 Är nöjd med min Bala 320. Men nog tar den 60 cm längd.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Bax  
#699525 Att lägga in 2x33cm ved funkar inte?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Freddeli  
#699528
Skogsola skrev:Är nöjd med min Bala 320. Men nog tar den 60 cm längd.

Kul att höra! Verkar vara en bra maskin, och därav också väldigt populär.
Jaså? Jag har ingen egen erfarenhet men enligt bala agri själva så tar den 51cm.

Mvh Fredrik Håkansson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Freddeli  
#699531
Bax skrev:Att lägga in 2x33cm ved funkar inte?

Tanken har slagit mig och jo, rent teoretiskt skulle det funka. MEN,
Det blir dubbelt så många sågningar/klyvningar och därmed också mer tid. Dubbelt så många vedträn att hantera innan pannan är full samt jag måste bygga om alla mina vedpallar för att kunna stapla vedträna. Isåfall är det nog lättare att köra säckar till all ved.

Mvh Fredrik Håkansson

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699536
Freddeli skrev:
Skogsola skrev:Är nöjd med min Bala 320. Men nog tar den 60 cm längd.

Kul att höra! Verkar vara en bra maskin, och därav också väldigt populär.
Jaså? Jag har ingen egen erfarenhet men enligt bala agri själva så tar den 51cm.

Mvh Fredrik Håkansson


Kolla upp det igen. Är nog så att kolven slaglängd är 51 cm. Men utrymmet i vaggan är längre. Ibland hänger det sig om man kör flera långa efter varandra. Bara att köra en extra klyvrörelse så trycker det ut alltihop. Klyven är snabb och automatisk.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Freddeli  
#699540 Jag får slå en signal till bala och höra vad de säger! 👍

Har du något du vill tillägga Ang maskinen? Hur mycket kör du per år? Saknar du inmatningsband? Räcker klyvkraften till? 🙂

Mvh Fredrik Håkansson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Arvid0  
#699541 Du kan inte häva/byta pannan mot en som tar 50? Vad kör du pannan mot för acktank? Måste du ha 70kw? Det ställer ju en del andra krav på pannrum mm.

Jag körde tidigare med metersved i en gammal panna. Men hanteringen av veden blev för långsam. Kapa-klyva-stapla.
Har du någon traktor på gården? (det hade du såg jag när jag läste igen) Om så är mitt tips en begagnad bilke s3 eller liknande. Mycket snabb om du inte har för grov ved, transportband så du kan ha säck som det landar i. Tar bara 50cm längd men jag skulle hellre köra 50cm ved i en 70cm panna om jag har en "enkel" hantering än jobbig hantering för att optimera för pannan.
Då kommer jag tillbaka till varför du måste ha en 70kw pamna med 70cm ved.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699543 Har haft den sedan 2012. Kostade 36+m då. Kör ungefär som du, till två hus med totalt 240 m2. Kör rätt grov ved så inmatningsband är inget alternativ. Förkapar med motorsågen. Hivar man upp en 1,5 meters bit så blir det fort 12 vedklampar med 2 kap och tre klyvrörelser. Med någon enstaka vresbjörk kan klyven fastna. Då blir det att ta fram storsläggan och slå den bakåt. Har den kopplad till en liten traktor hela tiden. Bra som mothåll och att kunna flytta den då och då.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Freddeli  
#699551
Arvid0 skrev:Du kan inte häva/byta pannan mot en som tar 50? Vad kör du pannan mot för acktank? Måste du ha 70kw? Det ställer ju en del andra krav på pannrum mm.

Jag körde tidigare med metersved i en gammal panna. Men hanteringen av veden blev för långsam. Kapa-klyva-stapla.
Har du någon traktor på gården? (det hade du såg jag när jag läste igen) Om så är mitt tips en begagnad bilke s3 eller liknande. Mycket snabb om du inte har för grov ved, transportband så du kan ha säck som det landar i. Tar bara 50cm längd men jag skulle hellre köra 50cm ved i en 70cm panna om jag har en "enkel" hantering än jobbig hantering för att optimera för pannan.
Då kommer jag tillbaka till varför du måste ha en 70kw pamna med 70cm ved.

Hej!

Jag kör mot 5m3 acktank. Anledningarna till att det blev denna pannan, en atmos DC70GSX, är flera. Först och främst ville jag gärna ha en atmos då vi varit mycket nöjda med den förra. Den 50kw vi haft innan har varit i underkant hela tiden, det har funkat men det har tagit orimligt lång tid att ladda upp tankarna fullt, speciellt en kall dag med mycket blåst. De jäkligaste vinterdagarna med full storm från havet (huset ligger precis vid kusten) och ett par minus får man elda alla vakna timmar men ändå inte nå mer än 70c.
Vidare upplevde jag att valet av pannor i denna storlek är ytterst begränsat sen de nya reglerna kom. Alla andra jag kikat på som ger mer än 50kw har haft mindre vedmagasin än den gamla och det vill jag inte ha. Sist men inte minst fick jag fantastiskt god service och gott bemötande av atmos säljare. Både vad gällde att utreda om den gamla pannan gick att laga och när den konstaterades vara slut så var de väldigt behjälpliga att guida mig till val av panna.

kapa-klyva-stapla är det jag gör idag i pall. sen har jag ett 30tal säck också där vi bara kastar ner det i. Jag har tillgång till en bm320 och en 650 med frontlastare samt griplastare.

Jag har kikat på bilke och var ett slag inne på en sådan. Det faller dock på att jag har väldigt varierande skog. Det blir inte hållbart i längden att bara plocka ut träd som går igenom en sån maskin. Hade man haft större arealer kunde jag fått ihop tillräckligt med grovt för att sälja de sortimenten och sen tagit det tunnare till hemmaved. Men så stora uttag blir inte hållbart i längden. Även om jag skaffar en vedmaskin räknar jag med att få köra ett antal kubik "övergrovt" i den vanliga vedklyven. Möjligen skulle man kunna sälja all stock man hugger och för de pengarna köpa gallringsved, men då gäller de att det alltid finns tillgängligt i närheten.

och som sagt, jag är för dåligt insatt i hur en modern panna reagerar på att eldas med kortare ved än den klarar. kan man räkna med full effekt eller sjunker effekten i proportion till fyllnadsgraden i vedmagasinet?

MVH Fredrik Håkansson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Granstorp  
#699555 Det går att elda med kortare ved än vad pannan är konstruerad för, men jag är övertygad om att du tappar effekt och du kommer med största sannolikhet få problem med övertändning i eldstaden. Dessutom kommer du bli tokig över att behöva pussla med veden i eldstaden för att det ska bli någorlunda tätt och den omvända förbränningen ska fungera! Rätt längd till rätt panna helt enkelt!

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

lodin92  
#699556 Du har kollar upp vad som gäller pannrum över 60kw? I övrigt så hade jag haft jobbigt med 70cm ved, 50 cm ved i min innova är tungt att hantera när det blir grova klabbar. Nu har du redan köpt pannan men jag hade nog endå kollat på en baxi excellent 50kw eller en panna från österrikarna om du kan häva köpet. Alternativt en atmos 75kw och köra dubbla 50 cm. Men jag tror inte det är pannan som haft för låg effekt utan att den inte klarat av att leverera 50 kw, hur mycket värmde du normalt av tanken på ett inlägg under sommaren/milt väder och hur lång tid tog det? Angående vedmaskin så hade jag gått på en begagnad kvalitetsmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Freddeli  
#699562
lodin92 skrev:Du har kollar upp vad som gäller pannrum över 60kw? I övrigt så hade jag haft jobbigt med 70cm ved, 50 cm ved i min innova är tungt att hantera när det blir grova klabbar. Nu har du redan köpt pannan men jag hade nog endå kollat på en baxi excellent 50kw eller en panna från österrikarna om du kan häva köpet. Alternativt en atmos 75kw och köra dubbla 50 cm. Men jag tror inte det är pannan som haft för låg effekt utan att den inte klarat av att leverera 50 kw, hur mycket värmde du normalt av tanken på ett inlägg under sommaren/milt väder och hur lång tid tog det? Angående vedmaskin så hade jag gått på en begagnad kvalitetsmaskin.

Hej!
Pannrummet är inrett som en egen brandcell i en ekonomibyggnad med kulvert in till boningshuset. Kan inte påstå att jag lusläst några paragrafer men jag är av uppfattningen att jag har mitt på det torra där. Den 75kw från atmos du nämner finns ej längre till försäljning. Klarade inte de nya miljökraven om jag fattade säljaren rätt.

Jag kan inte svara dig exakt vad gäller befintlig panna effektivitet då jag själv bara bott i huset några månader. Men vi kan ta idag som exempel, har haft kaminen i huset igång så schuntningen in i kåken är väl att likställa med en mild dag. Eldade upp tankarna från ca 40 till 80 på 2,5 ilägg. Skulle säga att det hade krävts minst ett inlägg till om jag inte haft kaminen igång. Tände pannan vid 11 tiden och kollade den sista gången runt 19. Jag får det till ca 233kwh/8h= 29kw in i tankarna i snitt.

Oavsett så är det irrelevant då pannan jag nu eldar i läcker vatten in i eldstaden så dess prestanda nu är betydligt sämre än under dess tidigare livslängd. Att den varit i underkant sett till övriga systemet är ett faktum efter alla år i drift.

Mvh Fredrik Håkansson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

lodin92  
#699565 Tänkte mer om du skulle klara dig på en annan 50 kw panna med lite modernare design och 50 cm ved. Men har inte sett den varianten av atmos, men de jag sett har skickat in primärluften i toppen av vedmagasinet vilket lett till all ved i magasinet brinner, och utan tillräckliga upptagningsyta för värmen. Men nog tjatat om pannan det var inte det du frågade om. Om du ska köra 70 cm ved och bara 60 kbm så tror jag även en rejäl giljotin klyv skulle vara ett alternativ. Har en rejäl sådan och 60 kbm matar man genom ganska fort om du bara har någon som lyfter upp virket.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

Freddeli  
#699566
lodin92 skrev:Tänkte mer om du skulle klara dig på en annan 50 kw panna med lite modernare design och 50 cm ved. Men har inte sett den varianten av atmos, men de jag sett har skickat in primärluften i toppen av vedmagasinet vilket lett till all ved i magasinet brinner, och utan tillräckliga upptagningsyta för värmen. Men nog tjatat om pannan det var inte det du frågade om. Om du ska köra 70 cm ved och bara 60 kbm så tror jag även en rejäl giljotin klyv skulle vara ett alternativ. Har en rejäl sådan och 60 kbm matar man genom ganska fort om du bara har någon som lyfter upp virket.

Atmos har lillbrodern till den jag beställt. Dc50gsx. Den är väldigt lik den som sitter där idag, dock något nyare och något högre verkningsgrad. Diskuterade den med säljaren och som jag förstod det var skillnaden i prestanda mellan den och den panna jag byter ifrån inte särskilt stor.

Menar du vedklipp? Ursäkta en eventuellt dum fråga men har aldrig hört ordet giljotinklyv innan.

Mvh Fredrik Håkansson

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).