Vedmaskiner, flishuggar

Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avståndet

30 inlägg 10705 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

stektlök  
#691520 Om det nu måste vara exakt 30,0 cm så förstår jag din huvudbry.
Om inte så fram med tumstocken och mät 29-30 cm och sen såga. Du blir väldigt fort säker på mått inom 27- 32 cm och behöver inte mäta mer än vad ögat gör.
Lycka till

Trejon
Avatar Fallback

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

jakobn  
#691550 För en 10 år sedan fanns det en måttsticka som om jag kommer ihåg rätt klämdes fast på bultarna till svärdet. Tror den var i plast och böjlig, som en pinne som sticker ut på vänster sida av sågen. Har inte provat själv, men har man en vedhantering som kräver precisa mått kan det säkert fungera bra. Borde vara lätt att göra något enkelt själv med en lite bockad plåt som förlängs.

Avatar Fallback

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

masyngel  
#691685 Jag mätte upp 30 cm från bakänden av sågen, märkte med ett pensträck.
Med tiden lär man sig måtta med ögonen.

Mina bitar diffar max 2 cm i längd, om det inte är en bökbit (kapar mest ek). 😁

Avatar Fallback

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

Tralsmo  
#691861 Jag har provat Skogmas laser som man sätter i bågen.
Den funkar bra om man bara ser punkten tyvärr är den dyr å äter batteri å ä svår att se i skarpt dagsljus. Inget att rekommendera.

Ja köpte istället Skogmas pinne som monteras i bågen å passar vilken såg som helst.
En sån går rätt enkel att tillverka själv.
Fästet kan man nog göra av några plåtbitar.
Pinnen kan man använda vp rör på en fjäder, det funkar bra.

Jag har kapat många hundra kubik på det viset å det funkar bra för mej.
Ögonmåttet har ja däremot inte lyckats justera in så det blev bra.

Användarvisningsbild

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

machonisti  
#691882 Jag kapar direkt ur hängande kran. Försöker få 50 cm klarar av 60 om det är klent och sätter in lite snett i pannan. Ibland kommer bitar på 70 cm har försökt vara noggrann men på 5 skotarlass per år så bara blir det fel ibland.

Avatar Fallback

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

stektlök  
#692015 Jag gör exakt så också. Kapar ur kran och är ganska bra på att bedöma 27-32 cm och 44-49 cm.

Användarvisningsbild

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

machonisti  
#692126 Nu då det är kallt hämtade jag in ett större parti till källaren. Förra vintern hade jag problem med mycket lång ved så jag höll noggrant koll i höst med resultatet att veden är onödigt knapp.

Avatar Fallback

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

Sture Andersson  
#692227 Om jag ska köra klumpen i vedmaskin efter kap vill jag ha den kort ,blir otäckt
tung för en gammal rygg .Vist man förlorar lite effekt i pannan men mer rädd om ryggen .Om jag säljer brukar jag slänga det åt sidan i min egen vedhög.

Användarvisningsbild

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

johan eriksson  
#692258 Jag köpte ett glasfiberspröt med magnetisk hylsa för några år sedan. Funkar fint. Enda nackdelen är att den magnetiska hylsan är 13mm i sexkant så den funkar inte på Stihl.

Avatar Fallback

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

nilsszzon  
#693521 det ligger lite i det ni skriver med att det inte måste vara prick på centimetern, men vill helst ha det så nära möjligt på ett enkelt sätt så slipper man kanske "gnäll" av ngn känslig..

hur fungerar det att lagra veden i en lada efter att den torkat ute till midsommar? tänkte torka utomhus i säckar för att köra in under tak i juni / juli där är ju lite drag och glipor i den gamla ladan men absolut inget "vedskjul" med springor
finns det risk för att det möglar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693523 Jag kör in mina vedsäckar i maskinhallen som är ribbad i slutet av augusti och de är inget som möglat

Användarvisningsbild

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693581
masyngel skrev:Mina bitar diffar max 2 cm i längd, om det inte är en bökbit (kapar mest ek). 😁

Ögonmåttet funkar bra för det mesta men ibland tar man till sågen. Med ett 13" svärd är en 242/346/2253 ungefär 70 cm (30 cm svärd och 40 cm såg). Funkar även om man vill ta 3m-bitar och inte har måttband med sig. 4 sågar + "en bete" blir tillräckligt bra.

Användarvisningsbild

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

Arso  
#705101 Tar en brädstump och skickar igenom två spikar med avståndet mellan spikarna lika med önskad vedlängd. Börjar i ena änden på stocken genom att hålla emot med ena spiken och sedan rista med den andra. Flyttar sedan allt ett steg i stockens riktning och ristar igen.

Avatar Fallback

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

Denny  
#705111 En svärdlänhd med 13" till kökspannan, och från svärdspets till strax bakom kastskyddskåpan där bågen går ner om det är till "stor" pannan😁

Avatar Fallback

Re: Såga större bitar med motorsåg , hur mäter ni ut avstånd

masyngel  
#705162 @th
Har använt sågen som mått också, kör med 15' svärd. Tror en längd var 75 cm.
Men eftersom jag "skotar ut" på axeln... så blir det aldrig längder över 90 cm.

Kastskotning är min favorit!
Man slänger helt enkelt ner bitarna utför berget, sedan lastar man om på timmersläpet, eh... Pickupen eller skottkärran.

😎 😁🤣🤣🤣🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).