Vedmaskiner, flishuggar

Elmotor med två utgående axlar

12 inlägg 7111 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elmotor med två utgående axlar

Fixarfrasse  
#676456 Tänkte hjälpa en bekant att byta elmotor på en äldre vedmaskin årmod. 2005-2007. Den är tillverkad av Lennartsfors och har en motor med utgående axel i vardera ände. Någon som vet var man hittar sådana motorer?

TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Elmotor med två utgående axlar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676459 Elmotorer av sådan lite speciell modell kanske är värd att låta linda om och byta lager i, jmfr nyköp?

axwell  
Fixarfrasse skrev:Tänkte hjälpa en bekant att byta elmotor på en äldre vedmaskin årmod. 2005-2007. Den är tillverkad av Lennartsfors och har en motor med utgående axel i vardera ände. Någon som vet var man hittar sådana motorer?

Här får vi nog åkalla @Gnisten .

Men är det drivaxlar på båda sidorna, på fläktsidan(med rotationspilen) kan det nog vara en förlängningsadapter som försvinner ut genom sidoplåten. Den "axeln" ser ut att vara ovanligt grov i förhållande till motorstorleken.
På flänssidan vet jag inte vad som sitter längst till vänster, för liten som hydraulpump och för stor som pulsgivare eller minigenerator.

Användarvisningsbild

totte  
#676496 Jo men nog är det en typisk liten hydraulpump för en klyvkolv. Det är väl motorn som är lite större än vad som är på enbart en klyv. Antar att denna också driver en såg.

Användarvisningsbild

molnia  
#676500 Jag har en sån typ av motor i en snickerimaskin. Räknade på bygga om den med 2 motorer men det var billigare att linda om den gamla motorn, få i nya lager o monterad y-d start.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676552 De blir nog inte de billigaste men Bevi kan bygga specialare med udda axlar.
Har inte provat att beställa med dubbla axlar men med konstiga axellängder o diametrar
Vet inte om de gör det direkt till slutkund eller de måste gå via en elfirma.

Användarvisningsbild

Fixarfrasse  
#676562 Det är en hydraulpump för drift av klyven till vänster och en kapsågsklinga till höger.

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
#676570 Här verkar det finnas rätt typ av motorer.

https://sv.sogears.com/motor-med-dubbla-axlar

Användarvisningsbild

Fixarfrasse  
#676725 Nu verkar problemet med den svårfunna elmotorn löst...
Faxes kunde hjälpa mig med en sån här elmotor. Beställde även en ny pump och koppling till nya motorn 🙂
Kunde inte riktigt avgöra årsmodell på vedmaskinen från Lennartsfors, men Faxes var ganska säkra på att alla hade samma elmotor. Verkade även gälla liknande kombimaskiner från Bergabo.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676732 De mest naturliga brukar vara orginal leverantören när de gäller uddadelar 😉

Bosse1  
#676734 Fick tag i en såg en gång med "brunnen" motor,visade sig vara en plint som smält och jordat.
Går fint nu 👍

Användarvisningsbild

Fixarfrasse  
#677721 Nu har jag lyckats installera elmotorn med ny pump från Faxes. (www.faxes.se) Verkar fungera som det ska!
Håller denna elmotor lika länge som den gamla så är maskinens livslängd förlängd 15 år 🙂

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).