Vedmaskiner, flishuggar

Problem med svärd till vedmaskinen

14 inlägg 9305 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med svärd till vedmaskinen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661115 Har problem med svärden till vedmaskinen. Hakki Pilke 38 pro.

Oregonsvärdet som följde med maskinen när den var ny. Byttes ut efter lite drygt två säsonger. En bit in på säsongen i år. När det gamla svärdet började bli lite slitet. Å det tog emot när det skulle börja såga.

Med det nya Husqvarnasvärdet. Har gått utför ännu snabbare.
1597316883_20200718_105758.jpg
1597316884_20200718_105940.jpg
1597316883_20200718_110015.jpg
Man får fila till svärdet titt som tätt. För att det inte ska ta emot när man sågar.

Med den gamla 37:an. Som var manuell kap på. Slets inte svärdet på detta viset. Trots att kedjan roterade hela tiden.

Frågan är om det är någon justering på maskinen som behöver göras?

Eller om det är Husqvarna i synnerhet. Ett sketsvärd. 🤔



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

anersimyra  
#661116
Vedmaskin skrev:Har problem med svärden till vedmaskinen. Hakki Pilke 38 pro.

Oregonsvärdet som följde med maskinen när den var ny. Byttes ut efter lite drygt två säsonger. En bit in på säsongen i år. När det gamla svärdet började bli lite slitet. Å det tog emot när det skulle börja såga.

Med det nya Husqvarnasvärdet. Har gått utför ännu snabbare.
1597316883_20200718_105758.jpg
1597316884_20200718_105940.jpg
1597316883_20200718_110015.jpg
Man får fila till svärdet titt som tätt. För att det inte ska ta emot när man sågar.

Med den gamla 37:an. Som var manuell kap på. Slets inte svärdet på detta viset. Trots att kedjan roterade hela tiden.

Frågan är om det är någon justering på maskinen som behöver göras?

Eller om det är Husqvarna i synnerhet. Ett sketsvärd. 🤔

Är svärdet ett laminatsvärd så är nog problemet just ett ” sketsvärd.” Själv hade jag köpt ett solitt Tsumura som inte är i lightversionen, skogsverktyg.se har bra pris på dessa..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

adahlm  
#661122 Svärd på mindre vedmaskin är en slitvara som håller några hundratals kubik o så är de slut,
Filning + vändning vid varje kedbyte brukar ge lite extra livstid, och se till att svärdet är rakt.

Kontollera noga att du har rätt dimension på prylarna annars kan det bli slitage ganska snabbt,
Hade den där 38:n redan automatisk kedjespännare?

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661125
adahlm skrev:Svärd på mindre vedmaskin är en slitvara som håller några hundratals kubik o så är de slut,
Filning + vändning vid varje kedbyte brukar ge lite extra livstid, och se till att svärdet är rakt.

Kontollera noga att du har rätt dimension på prylarna annars kan det bli slitage ganska snabbt,
Hade den där 38:n redan automatisk kedjespännare?


Ja det har det gått igenom. Men Oregonsvärdet är inte så slitet. Trots att det har kört igenom bra mycket mer.

Det är automatisk kedjespänning på maskinen. Å då behöver man lossa själva svärdet. Så då vänds det inte o filas varje gång. Kör runt på tre kedjor. Så då finns det alltid nyslipat. Ifall det blir ovasst fort. Annars har vi kört runt på två per svärd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

Forestboy  
#661192 Se till att det smörjs ordentligt!

Avatar Fallback

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661194 Som sagt: Olja gör susen. En vedmaskin körs säsongsvis så någon oljekanal kan nog becka igen.

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

Vedproducent  
#661199 Kvaliten på svärden är enorm skillnad. Jag varvar fortfarande med samma tre svärd och då har jag kört igenom i alla fall 30 000 m3 stjälpt ved. Men dom där motorsågssvärden är totalt värdelösa på dom mindre maskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

svampbob  
#661212 Det är inte så att du har fel antal länkar på kedjan. 38an har ju en väldigt speciell längd. Det är väl en extra länk jämfört med en vanlig 16 tums kedja. Jag köpte Hva svärd och kedja till min 38a och det blev inte bra då kedjan var för kort och blev för spänd då jag monterade den.

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661223 Jag hade ett sprillernytt Oregon svärd på Palaxen, funkade bra tills jag såg att den var sliten, putsade upp den och vände på den
och efter mindre än en halvtimma var den krökt bortom reparation.
Ingen aning hur det råkade bli så tokigt.

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

halvproffs  
#661253 Vår evo 36 som är ungefär 10år gammal och det görs minimum 100m3t varje år, ibland upp till 300m3t och aldrig bytt svärd. En kedja är förbrukad. Vi är noga med att långveden inte ligger direkt mot marken också.

Avatar Fallback

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

adahlm  
#661256 Nyare Pilkemaster har Iggesund-svärd som standard, lite dyrare men betydligt bättre hållbarhet på dessa.

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661261
svampbob skrev:Det är inte så att du har fel antal länkar på kedjan. 38an har ju en väldigt speciell längd. Det är väl en extra länk jämfört med en vanlig 16 tums kedja. Jag köpte Hva svärd och kedja till min 38a och det blev inte bra då kedjan var för kort och blev för spänd då jag monterade den.


Detta är vad åf tillhandahåller. Dom borde ha koll på vad som passar ihop. 🙃
1597386421_20200814_073110.jpg
1597386421_20200814_073218.jpg


Å då ska kedjan vara längre än om det satt på en motorsåg

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

adahlm  
#661276 Rätta dimensioner är det i alla fall på dessa. Men pröva att ta ett nytt svärd av nåt annat fabrikat

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd till vedmaskinen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736798 Tänkte återkoppla lite. 😀

Lite förvånande. Men Biltemasvärdet har inte uppvisat några tendenser till problem än. Sedan förra året.
1638213610_20211129_150818.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).