lör 11 jul 2020, 12:28#655590
Chrester skrev:ag är på jakt efter en kisa vedkombi.
Det verkar finnas lite olika varianter med klinga?
Ni som har en vedmaskin från kisa vilken har ni och är ni nöjda? Med tanke på att det inte finns mycket begagnat verkar folk hålla hårt i sina maskiner.
Varför just en Kisa villa kombi, om det är den du menar ?
Köpte nyligen en sådan från år 2001 som har en Stihl elsåg e220 med mjukstart. Troligen behövs mjukstarten för att kunna köra på 16A men det tar närmare 1 sekund innan kedjan går med sina 14 m/s.
Den här har en Stilkedja .325", 1.5mm, 15" som kan kapa 30 cm fast klyven skall enl. Statens Maskinprovning kunna ta dia 45 cm.
Planerar att byta till .325", 1.3 mm, 16" helmejsel som kapar snabbare med lite mindre spån.
Klyven har 2 hastigheter och den har hittills klarat allt på snabb med 6-delskniven(tillval 2001).
Tyvärr var uttransportör tillval så det saknar jag nog i framtiden om det blir till att köra i säck eller IBC-bur.
Som på nästan alla av den här typen är inmatningsstödet för kort(162 cm till svärdet), stockar närmare 4 meter får "bakvikt" även med rotänden först.
Längdmätningen är ett skämt, en halvstyv slang som bara kan visa ungefär hur långt man skjutit in stocken inför kapning.
Har inte mätt, uppskattar att den kan klyva ca 70 cm långa bitar.
Det blir det första att bygga om till nåt som är mer stoppande men ändå elastiskt.
Har kompletterat med ett hemgjort uppläggningsbord med plats för några 10-tal stockar, då blir nackdelen med kort inmatning inte så stor.
Jag tror att modellen med klinga slutade tillverkas under 19-hundratalet.
Trotts mitt gnäll är jag mycket nöjd, det som stör kan jag fixa.