Vedmaskiner, flishuggar

Bilke

8 inlägg 6348 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Bilke

Frosten  
#653031Hej,

Jag funderar på att köpa en Bilke vedklipp av senaste modellen för att köra 50 cm pannved.
Vad jag förstått fungerar inte de tidigare modellerna så bra för 50 cm vedlängd då det stockar sig i utmaningen.
Enligt säljaren är en rad förbättringar genomförda på senaste modellen och nu går det alldeles utmärkt att köra 50 cm ved.
Det låter ju bra, men är det någon av er som har senaste modellen och kan dela med er av erfarenheter?

TS

Re: Bilke

Simon01  
#653089Nu vet jag inte om det är gjort några ändringar de sista 6-7 åren men det är ungefär så gammal som den jag använder är (S3). Det fastnar en del kan jag iaf konstatera, då brukar jag ändå ställa ner längden till 45cm för att vissa bitar inte ska bli för långa. Man får helt enkelt hålla lite koll på utmatningsbandet när man kör, faller bitarna ner olyckligt kan de dessutom låsa bandet. Med 30cm ved funkar det betydligt bättre. I vilket fall så är maskinen på grund av sin snabbhet ganska trevlig ändå 😀

Frosten  
#653208Eftersom jag kör 50 cm ved i pannan skulle ju ett alternativ vara att göra 25 cm ved på det klena och lägga dem efter varandra i pannan men om någon har en ny Bilke som verkligen klarar 50 cm skulle vore det intressant att höra talas om. Kapaciteten är ju helt otrolig. 😀

TS

izvek  
#665732Jag har en s3 kört i 5 år med 50cm ved. Och vist kan det hakas sig men mest beror det på att bandet är för tvärt lutat. Men vist ibland händer det att det slinker igenom någon bit som blir 57 cm eller så som ställer sig på tvären och är spet och samtidigt fastna inunder matt valsen. Resten av stocken som matas in och klipper hamnar bara på det och åker inte ut. Att detta infaller är sällan. Jag gör 30m3 ca. Händer 1 gång per år typ. Det som är mer jobbig är att lyfta 23cm stockar för hand. Inte kul för ben å rygg. Så mata den med kran eller ett bord är fördelaktigt. Har en bilke s3 till salu. Max gått 200m3 genom den. Eller hyra ut för den delen.

odysses79  
#665739Hej vad begär du för vilken var står den?

jsn  
#665790Den gamla S3an är ju inte någon höjdare på pannved men jag tycker ändå den är ok, kör 60cm ved i den och accepterar 50cm i traven men uppskattar att det blir ca 95% 55cm+ i travarna. Jag får utöver det ca 400 liter (12% av totalen) vedpluttar (travat) dvs kortare än 50cm men längre än 15cm per 3m³ travad pannved + ett par skyfflar skräp.
Dock krävs det att man kör maskinen på låga varv annars hinner den inte mata fram grövre material eller att för klent material studsar mot stoppet och blir kortare av den anledningen..
Kör jag med MF165 (63hk om jag minns rätt) dör den om man går upp mot max diameter på låga varv, däremot går en 80hk traktor utmärkt.

Frosten  
#666163Vilket märke och modell är din 80 hästare och vilket varvtal på motorn menar du med låga varv? Till den äldre modellen Bilke jag körde använde vi en bm 650 så det borde vara jämförbart.

TS

jsn  
#666178En John Deere 3120 från 1970 så den ska väl ha 86hk om man ska vara korrekt. Varvräknaren funkar inte så det är svårt att säga, jag kör på känsla och ljud men någonstans mellan tomgång och, en vild gissning, 25%, beroende på humör och arbetslust.. (när det gäller 60cm längder alltså)

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).