Vedmaskiner, flishuggar

Kedjesmörjning evo 36

9 inlägg 5194 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjesmörjning evo 36

X-lon  
#645702 Jag håller på att bli galen på ved maskinen.

Kedjesmörjningen fungerar inte efter den stått still i vinter, jag har tömt behållaren på olja och den såg lite klumpig ut, jag har försökt skölja ur pumpen med lite tändvätska och sedan fungerade det i en stund sen är det stopp igen.
När pumpar den olja till svärdet?
Är det någon som vet hur den hydrauliska pumpen fungerar det är ju en ställskruv som man ställer flödet med, men det är ingen skillnad på hur man än ställer den.

Hoppas på lite hjälp.
/John



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning evo 36

skogslaban  
#645717 Hej, jag har en Evo 36 men den har ingen separat smörjning av kedjan. Kolla med Pilkemaster svenska representant Stefan Rogenstam han kan säkert hjälpa dig

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning evo 36

X-lon  
#645720 Ja jag får skicka ett mail till dom. Han jag köpte den av har ju konkat så där är det tji åfå nägon hjälp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning evo 36

halvproffs  
#645783 Den har ingen separat smörjning utan använder hydrauloljan och smörjer bara kedjan när den går. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så.

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning evo 36

skogslaban  
#645786 De finns en variant med separat kedjesmörjning. Kontakta Stefan Rogestam på Agromaster så hjälper han dig

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning evo 36

X-lon  
#645832 Det är en separat pump som drivs av hydraultrycket på något vis. Men hur det fungerar hade varit intressant å veta.

Jag skickade ett mail till Stefan får se om jag får något bra svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning evo 36

totte  
#645833 Med tanke på vad du skrev om oljan så skulle jag nog prova att hälla i en slurk diesel i tanken och sen köra. Smörj svärdet manuellt tills du ser om smörjningen kommer igång. Diesel brukar hjälpa på motorsågar som kleggat igen efter stillestånd.

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning evo 36

salar  
#645864 Vilken årsmodell har du?

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning evo 36

X-lon  
#646420 Det är en - 18 tror jag köpt i december.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).