Vedmaskiner, flishuggar

Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

35 inlägg 10233 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#631742 testar den iden.. så man inte riskerar slå sönder lagret...


men en följdfråga då i samma ärende.

det sitter en hydraulmotor i andra änden med en 25mm axel med kilspår i och en kil.

och där är glappet som ska åtgärdas.

finns det nån färdig hylsa/ring med kilspår att köpa som kan passa på axeln på motorn?

vart kan man hitta sådant och vad heter de?

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Avslutat-02  
#631838
Camaro1969 skrev:
vinterrojarn skrev:Så här hade jag gjort...

Skruvat loss bultarna, tryckt in vagnsbulten, kapat av dem med hjälp av tigersåg...
Sedan tagit ner rullen och renoverat den.

Innan jag satte tillbaka allt, ha svetsat på muttrar på insidan och därmed löst detta problem tills nästa gång..

Men det är vad jag skulle ha gjort..

Men bör det inte gå att skruva ur axellåsningen och pressa eller slå axeln till sida i taget, därmed få loss lagerhållarna.?


jag är inne på din ide med att kapa lös vagnsbultarna, men sen ersätta med vanlig bult+bricka, (som sedan ryms i hålet i rullen som jag antar är gjord för att få ur vagnsbulten, men är för små)

tror det ska få plats med vanlig bult, eventuellt att man får slipa ner skallen lite för att ha marginal.


för din ide menar du skulle vara en fastsvetsad mutter där vagnsbultens skalle är just nu?


Japp...går bra om man slipar ner alltihop efter svetsning..

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

skogslaban  
#631842 Kolla med Pilkemaster representant i Sverige Stefan Rogestam, han kan säkert hjälpa till hur man tar av lagret.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#631921 pratat med Stefan, trevlig och bra bemötande.

det var "bara" att dra ut axeln, och han skickade bild på hur de nya lagren såg ut.

däremot var det ingen annan som haft problem med slitage kring axeln som mig, enligt honom då..

Såhär ser ett nytt lager ut

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

massa-ved  
#631941
Camaro1969 skrev:pratat med Stefan, trevlig och bra bemötande.

det var "bara" att dra ut axeln, och han skickade bild på hur de nya lagren såg ut.

däremot var det ingen annan som haft problem med slitage kring axeln som mig, enligt honom då..

Såhär ser ett nytt lager ut


Ja när ett sånt lager är nytt eller sitter i en torr miljö då drar man med handkraft utan hjälpmedel, men har det rostat fast då brukar det inte gå att få loss det i helt skick. Men orsaken till att man behöver ta loss dem brukar vara att lagret är skrot och då brukar jag ta vinkelslipen eller gassvetsen. Är det andra änden på axeln som lagret sitter på som är nedsliten? Den rullen är ju inte nån höghastigets grej men börjar det glappa så nöter det såklart också

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#632107 kapade igår av bultarna till lagret så jag fick lös rullen.

pressade sedan lös lagret bara för att, tänkte smörja på något innan jag sätter tillbaka det, kopparpasta?


nu ska den glappa sidan lagas, bäst vore om man fick tag i en ring med 25mm innerdiameter och färdigt spår för kilen.

som man kan svetsa fast änden av rullen.

men jag gissar att jag inte hittar något sådant, utan får lägga på svets på befintlig och slipa till så det passar..

har tyvärr ingen bild än men ska ordna en så ni med får se=)

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

adahlm  
#632110 Köp nån liten hylsa med färdigt kilspår och svetsa fast den i rullen? Tex. http://www.mekaniskaprodukter.se/index.php?product=250

Men är rullen faktist så dyr att köpa som reservdel att det lönar sig att bråka så här massor med den?

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Avslutat-02  
#632116 Nu var det väl inte själva rullen det var fel på...då är det onödigt att köpa en sådan...
Sedan om konstruktionen har gett vika runt..så blir frågan en annan...men inte över rullen...

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#632123 precis något sådant jag letar adahlm!

men jag vet ju inte vad de heter.. jag skulle kunna köpa en remskiva eller kugghjul eller vadsomhelst som passar på 25mm axeln.
tror kilen va 8mm bred.

gissar rullen kostar nån tusenlapp. och den är i princip i nyskick förutom att det blivit för stort glapp enligt mitt tycke.

jag ska försöka hinna ta en bild i eftermiddag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#632124
vinterrojarn skrev:Nu var det väl inte själva rullen det var fel på...då är det onödigt att köpa en sådan...
Sedan om konstruktionen har gett vika runt..så blir frågan en annan...men inte över rullen...


jo det är rullen som är felande, där axeln från hydraulmotorn går in

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

adahlm  
#632127
gissar rullen kostar nån tusenlapp


lönar sig att fråga före du gör nåt alls, Delarna till dessa brukar inte vara dyra..

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

adahlm  
#632130 Eller borra/gänga ett eller flera hål för en spännskruv så du får bort glappet. Det är ju inga stora hastigheter eller krafter på den där..

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#632132
adahlm skrev:Eller borra/gänga ett eller flera hål för en spännskruv så du får bort glappet. Det är ju inga stora hastigheter eller krafter på den där..


tror jag ska göra det med, men det är ju måna start/stopp så gissar det är en del kraft då som ska hanteras.

den går ju bara när stocken matas fram..

fick tag i en såndär klämbussning du länkade till här i byn, men de trodde inte det skulle gå att svetsa då det var gjutgods...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#632274 Bilder på rullen.

Syns ju knappt att det är slitet...

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

adahlm  
#632365 Verkar vara en tunn laserskuren plåt där, inte konstigt alls om det börjar glappa efter en tids användning, och glappet blir snabbt värre då kilen slår på rullen hela tiden.. en spännskruv räcker nog till den där.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).