Vedmaskiner, flishuggar

Espegard notsäck (vedsäck)

59 inlägg 26825 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711667 Så pass bra 2 kubik, bra att höra! Har beställt 10 säckar nu och prövar med. Ska komma ihåg att ruska till säcken allt eftersom.
Tack för hjälpen!

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711674
gnisten83 skrev:Hm har de i säck just för jag inte staplar 😉


Ja det är ju förstås logiskt! 😀 Men folk här vill alltid veta hur mycket "det är staplat i mitt vedskjul"

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Vedproducent  
#711675
Uvskogen skrev:
gnisten83 skrev:Hm har de i säck just för jag inte staplar 😉


Ja det är ju förstås logiskt! 😀 Men folk här vill alltid veta hur mycket "det är staplat i mitt vedskjul"

Räkna med cirka 60 procent på 50 cm veden. Har du 2 kubik i säcken bör det staplat vara cirka 1,2 kubik.

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Amatörhuggare 62  
#711682 Stämmer rätt bra det.
I år fasar jag ut andra säckar.
Mot Espegard.
Kör man torrgran, å har otur.
Så likt en kniv.
Går säcken sönder.
Tappa en hel säck, mitt i byn.
Har väl aldrig vart så,mycket trafik.
Som ljust då 😀 😀 😀

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Amatörhuggare 62  
#711684 Här åskådliggörande.
Shaked not shaked.

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713218 ja kan bara hålla med om att notsäckarna är bäst i klassen :-) Vet inte hur många sådana där vita jag sprängt eller att lyftöglorna helt enkelt gått av. De håller inte om man skakar ihop dem, det gör däremot notsäckarna 👍 De är dock lite mindre stabila när man ställer dem på pall, jag gillar att slippa gå ur och brukar flytta dem på pallarna.

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Camaro1969  
#713229 notsäckarna är ju mycket stabilare.

de skakar man ihop till en "pösmunk" så står de som en boll ungefär.

ingen har varit nära att tippa för mig.

andra säckar däremot har flera tippat

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713241 Om man skakar o toppfyllar så blir de ingen pösmunk 😉
På vanlig pall blir vissa lite vingliga, blir bättre på en hydropall men de har jag bara nån enstaka

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

svampbob  
#713243 Jag har en pall nedanför utmatningstransportören. När säcken är tom så håller jag upp den med lite slack över pallen. Fyller ett par dm för att få en platt botten. Sedan höjer jag säcken så att den hänger fritt. Jag har upplevt att botten blir rund om jag fyller den hängande redan från början och då kan den bli ostadig på pallen.

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

svampbob  
#713244 Jag har gjort lite 60 liters småsäckar och då fick jag ut 21 välfyllda småsäckar från varje notsäck. Enligt experterna ska jag bara få 17 ST så jag misstänker att jag skickar med för mycket ved i mina säckar.

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Camaro1969  
#713257
gnisten83 skrev:Om man skakar o toppfyllar så blir de ingen pösmunk 😉
På vanlig pall blir vissa lite vingliga, blir bättre på en hydropall men de har jag bara nån enstaka


har gjort drygt 30 i år och alla är enligt min definition en pösmunk :)

men ser ut som en boll mer kanske...

jag har de så sidorna är ca 1dm från backen när jag fyller, sen går jag runt säcken några gånger under fyllning och spänner ut nätet och skakar till lite för hand, då ramlar det ned en aning

fyller råge så blir det bra sedan är man flyttat dem till uppställningsplatsen och där "dunkat" ner dem på en pall

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Mats Nilsson  
#742340 Hur långt under pallgafflarna hänger botten på en full 1,5 m3 säck med öppningsbar botten? Kan ju vara intressant att veta om lastaren lyfter tillräckligt högt över släpets galler.

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

nilsszzon  
#742348
Mats Nilsson skrev:Hur långt under pallgafflarna hänger botten på en full 1,5 m3 säck med öppningsbar botten? Kan ju vara intressant att veta om lastaren lyfter tillräckligt högt över släpets galler.


det hänger ner ganska mkt , jag måste köra öglorna längst ut på gafflarna för att komma över grindsläp och tömma.
kör numera med huggarvagnen och flyttar och tömmer till kunderna med den. trär genom en sträva på alla säckar när de är klara genom 2 öglor sen är det enkelt att flytta snabbt med vagnen när det är dags för tömning.

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793504 Var hittar man 2000 liters notsäck?

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Midgård  
#793589 Hur kommer det sig att man får plats med 2 m3 ved i en säck som rymmer 1,5 m3?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).