Vedmaskiner, flishuggar

Espegard notsäck (vedsäck)

59 inlägg 26454 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Torrgranen  
#703126 Jag har halvmetersved och tycker notsäckarna trasslar in sig lite mer än nätsäckar, men i övrigt är de bra

Trejon
Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Aspåsnäset  
#703130 Ok. Tack för svar. Jag tror att jag beställer ett tiopack och testar. Man kanske ska rätta till lite när man fyllt nån decimeter. Går det bra att trava dom på varandra när man kör in dom efter torkning? Tänkte lägga ett golv med tompallar i en hall och ställa två lager på höjden.

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Torrgranen  
#703133 Gissar att det går att trava, men har inte gjort det själv då jag inte kan lyfta tillräckligt högt med den utrustning jag har.

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703144 Jag har mina på pall även i andra laget o ställer dom omlott så de vilar på flera under.
Lite knepigt att få samma höjd på undre laget så någon har vält och då blir lite farligt när dom ska lyftas loss

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703167 Tidningen Skogen hade ju 20% på dessa notsäckar såg jag i senaste numret.

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

skogslaban  
#707130 Jag har precis köpt notsäck med bottentömning men har ett problem att lastaren på traktorn inte kyfter tillräckligt högt. Har tittat efter om det finns något redskap att sätta i lastaren för att få upp gafflarna högre, har en Trima 1300P

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

LasseA  
#707133 Nåt sånt här: https://www.totalredskap.se/sv/lantbruk ... aktor.html

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

skogslaban  
#707135 Tack för svaret men behöver något som har 4 krokar eller att man kan vända pallgafflarna uppochner

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

nilsszzon  
#707136 storsäckslyften som lasseA länka till är kanon, dina " 4 krokar" kan du ju själv fixa under lyften
stroppar , kedjor , ett egettillverkat lyftok?

inga problem att endast lyfta i 2 öglor på säckarna heller det gör jag i 99% av fallen
brukar flytta min säckar med ett rör rakt genom 2 öglor sen flyttar jag säckarna med skogsvagnen och gripen

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

vedmalen  
#707149
skogslaban skrev:Tack för svaret men behöver något som har 4 krokar eller att man kan vända pallgafflarna uppochner

Enklast om du vänder gafflarna. Inte rätt kanske, men det går

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

nilsszzon  
#707158 ett billigt men lite krångligare alternativ är att lyfta i 2 öglor och ha dessa längst ut på pallgafflarna och låsa med t.ex skruvtving så säcken inte glider ner mot traktorn när du jibbar upp så att säga , det lyfter ganska bra då.
jag har samma problem som dig med att det är på gränsen att lyfta över släp med höga lämmar . jag köpte storsäckslyft men innan körde jag på ovan alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711503 Fungerar det bra med 50-cm ved i säck?
Hur många kubik staplat blir det av innehållet i en välfylld 1500 liters säck?

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711504 Har bara 50 cm ved i mina säckar, fordrar några rejäla tillristningar efterhand för att de ska bli bra.
Hm har de i säck just för jag inte staplar 😉

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711515
vedmalen skrev:
skogslaban skrev:Tack för svaret men behöver något som har 4 krokar eller att man kan vända pallgafflarna uppochner

Enklast om du vänder gafflarna. Inte rätt kanske, men det går

Jag har postat en bild här för ett tag sen när jag hade vänt gafflarna på gaffelstället
och det funkade mkt bra men man måste se till att gafflarna inte kan glida av åt sidorna.
Hittar inte bilden just nu.

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Vedproducent  
#711520
Uvskogen skrev:Fungerar det bra med 50-cm ved i säck?
Hur många kubik staplat blir det av innehållet i en välfylld 1500 liters säck?

Skakar man bara till säcken så tycker jag det går bra med 50 cm. Kör en del sorterad pannved 50 cm. Får i lite drygt 2 kubik stjälpt i notsäcken. Blir ju naturligtvis mer luft än med kortare ved men annars inga problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).