Vedmaskiner, flishuggar

Espegard notsäck (vedsäck)

59 inlägg 26469 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Espegard notsäck (vedsäck)

sveakatten  
#627692 Vad tycker ni om denna säck , hållbar? fastnar veden på vägen ner i säcken? (stora maskor)



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627710 Kört med den några år och tycker den fungerar bra.
Har den uppträdd på pallgafflar på min tg så jag brukar skaka den ett par ggr för att de ska bli någon ordning på halvmetersveden och för att säcken ska stå bra på pallen.
Har väl dragit sönder några maskor i en handfull säckar när dom fastnat i varann då jag ställer dom kloss mot varandra

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Amatörhuggare 62  
#627721 Den är dyrare, än alla andra. men håller väldigt bra.
Och bottentömning är toppen.

Har använt många sorter, som har samma väv som konstgödselsäckar.
Med öglor i botten, men nej.
Dessa blir ekonomiska på sikt. Är min åsikt i alla fall

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

sveakatten  
#627723 Låter bra, har hört bara bra om dessa säckar, men har haft problem med 1.5 kubiks säckar (vanliga), har gått sönder så lätt.
Blir att köpa notsäckar. Tack för svaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Amatörhuggare 62  
#627731
1582738716_20190420_122414.jpg
Varsågod.

Och så måste man ha bra, logistik på vedbacken.

Lycka till med veden :-bd

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627734 Apropå bottentömningen, har lite svårt att få upp knuten ibland och drar då repet ett varv runt släggan för att få en bättre ryck i knuten.
Andra idéer ?

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

svampbob  
#627738
gnisten83 skrev:Apropå bottentömningen, har lite svårt att få upp knuten ibland och drar då repet ett varv runt släggan för att få en bättre ryck i knuten.
Andra idéer ?


Jag vet att Vedproducent brukar skära av repet då han tömmer och jag anammar då och då hans metod.

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Vedproducent  
#627753 Jo knuten kan vara svår. Jag skär bara av repstumpen och trär i en ny nästa gång. Bifogar ett klipp när jag tömmer.

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627758 Aah de är bara jag som snål smålänning som ger sig knuten :d

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Vedproducent  
#627767 Lite repstumpar har man ju oftast. En meter brukar vara lagom ungefär. Har även använt några rullar snöre från Granngården. 29 kr för 30 meter. Så 1 kr per säck om du inte har några stumpar utan köper. Det har väl en smålänning också råd med :wink: https://www.granngarden.se/nylonrep-i-r ... /p/1047943

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

80-90  
#627802 Granngården har ok mängd rabatt på säckarna !!

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638910 Vid den här tiden på året så söker man gärna vägar att minimera arbetet med veden. Är det någon som har egen och praktisk erfarenhet av att ställa in en hel säck (1-1,5 kbm) i källaren och plocka direkt till pannan från säcken?

Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Torrgranen  
#644839 Jag ställer in fem sex 1,5 m3 säckar åt gången på hjulförsedda trallor i pannrummet och plockar direkt in i pannan. Fungerar utmärkt ändå tills man är i nedersta fjärdedelen av säcken. Då måste faller säcken i hopp och man måste liksom leta i säcken. Har både notsäck och helnätsäckar, fungerar bättre med nätsäckar då veden inte hakar i lika mycket iaf om den är grov.

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

Aspåsnäset  
#703101 Hej. Har idag veden travad på europall med 1,5m höga sidor av brädor. Men travningen tar några timmar. Hur funkar dessa säckar med halvmetersved? Blir det mest luft? Jag antar att de funkar bättre med kortare ved.
Mvh Andreas

Avatar Fallback

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703111 Fyller säckarna hängande i gafflarna och brukar skaka säcken några gånger för att få i mer ved så den dessutom blir mer stabil att ställa på pall

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).