Vedmaskiner, flishuggar

Pris körning med vedmaskin

11 inlägg 5795 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris körning med vedmaskin

Snowblow06  
#624728 Har fått frågan om att köra ca 30 fub energived genom vedmaskinen till 40 cm pannved. Min fundering är hur jag ska ta betalt. För sågad kubik färdig ved eller per körd timme. Har min maskin, en hakki 38 pro uppställd med uppläggningsbord och elmatning på gården. Så behöver inte flytta utrustning och den färdiga veden lastas direkt i min 15 kubikscontainer för leverans till grannens vedbod. Upplägget fyller jag med min huggarvagn från vältan vid grannens skogsväg. Vill kunna ge ett bra pris för alla inblandade



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Pris körning med vedmaskin

jannee  
#624729 500 kr/tim tycker jag verkar vara skäligt.
Om det sedan ska till moms är något ni kan göra upp i skymundan. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Pris körning med vedmaskin

Camaro1969  
#624756 500 låter billigt?

Användarvisningsbild

Re: Pris körning med vedmaskin

svampbob  
#624760 Jag skulle titta på vältan fundera en stund och sedan ge ett fast pris på jobbet. Jag tror det är enklast för båda parter och det är ingen risk för tjafs när jobbet är gjort.

Avatar Fallback

Re: Pris körning med vedmaskin

Snowblow06  
#624774 Timpris är nog bättre för både mig och grannen. Fastpris på jobbet är också ett intressant alternativ med lite hänsyn till utseendet på veden, verkar vara rak barrved som går genom maskinen i sex eller åttadelskniven. Men klart tiden jag lägger på en sådan här körning tas ju av tiden för att köra upp mer egen försäljningsved, så man vill känna att man hamnar i rätt prisläge oavsett prismodell

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris körning med vedmaskin

jannee  
#624780 Ta i beaktande att du kan hyra in en gallringsskotare för 650 kr/tim.
Vad är nypriset för en sådan - livslängden - slitaget - bränslekostnad.
Jämför detta med de maskiner trådskaparen tänker nyttja och kostnader för att nyttja dessa :?: :?: :?: :?:
Själv skulle jag inte ha mage till att kräva mer - ELLER vilja betala mer för att få detta arbete utfört (man går till sig själv) :oops:

Avatar Fallback

Re: Pris körning med vedmaskin

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624809 Kapa klyv upp veden och se vad för tid det tar,grovlek på råvaran spelar roll,
100 kr / m3s . lycka till

Användarvisningsbild

Re: Pris körning med vedmaskin

Camaro1969  
#625412
jannee skrev:Ta i beaktande att du kan hyra in en gallringsskotare för 650 kr/tim.
Vad är nypriset för en sådan - livslängden - slitaget - bränslekostnad.
Jämför detta med de maskiner trådskaparen tänker nyttja och kostnader för att nyttja dessa :?: :?: :?: :?:
Själv skulle jag inte ha mage till att kräva mer - ELLER vilja betala mer för att få detta arbete utfört (man går till sig själv) :oops:



lönekostnaden går inte att komma ifrån. vad tar du för en gubbe? 350:- ?

vad tar lantmännen för en gubbe per timme?


sen om man kan köra med vedmaskinen 8 timmer per dag 220 dagar per år är en annan sak.

sen att priset för en gallringsskotare är lågt är en helt annan sak...

Avatar Fallback

Re: Pris körning med vedmaskin

Avslutat-02  
#625414 Maskinens kostnad med slitage pålägg...

Gubbens ersättning i timmen.

Då har du kostnaden.
Och vad du ska begära...

Jag hade nog räknat runt 750 kr i timmen exklusive moms totalt.

Användarvisningsbild

Re: Pris körning med vedmaskin

Camaro1969  
#625421
vinterrojarn skrev:Maskinens kostnad med slitage pålägg...

Gubbens ersättning i timmen.

Då har du kostnaden.
Och vad du ska begära...

Jag hade nog räknat runt 750 kr i timmen exklusive moms totalt.


jag håller med, traktorn går ju lätt med vedmaskin, så 750:- känns rimligt

Avatar Fallback

Re: Pris körning med vedmaskin

Avslutat-02  
#625430 Ja och funderar man på kubikpriset vid att leja så kolla hur många m3 man kapar och klyver med en vedmaskin....

Så blir kostnaden utslagen till en helt överkomlig prislapp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).