Vedmaskiner, flishuggar

Eldriven flistugg?

7 inlägg 10704 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eldriven flistugg?

hbruce  
#621049 Är på jakt efter en eldriven flistugg. Har rätt modesta krav, fliset ska inte eldas utan tänkt till trädgården, mm.
Den enda maskin jag hittar är denna: https://lumag.se/home/51-lumag-flistugg ... 55-kw.html
Någon som har erfarenhet av den, eller kan rekommendera annan?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Eldriven flistugg?

JensSkoog  
#621102 Har testat lite olika el-flistuggar, men inte den där, och kan säga att dom duger om man har gott om tid i egen trädgård och om man reknar med att när det står 120 mm så får man halva det ner till 60, om det ska gå undan utan att den körer fast sig. Så, när jag behöver flisa något, hyr jag heller :wink:

Användarvisningsbild

Re: Eldriven flistugg?

hbruce  
#621116 Jo, att man får ta 120mm-måttet med en nypa salt räknade jag nog med så det är ok.
"Lite olika el-flistuggar" låter positivt - jag hittar verkligen bara den jag länkade till. Vet du vilka märken de du testat var?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eldriven flistugg?

JensSkoog  
#621125 Tittade på tre olika hos ÅF'n och lånade hem en el och en med
motor (båda 15-16K), men eftersom det är några år tillbaka, kommer
jag inte i håg vad det var. Vet att han sålde
Ariens, men strax efter gick affären konkurs.
Det jag fann ut var att om jag skulle ha något som dugde så fick det bli en
med motor och den fick kosta åtminstone 60-70K

Sökte på netet nu, och hittar dårligt med eldrivna, och de
som jag hittar är att rekna som kompostkvarnar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Eldriven flistugg?

molnia  
#621133 Eldrivet för snickeribranchen finns ju lite olika stationära. Vi har en på jobbet som kan tugga i sig grovt bara man har tålamod.
Minns inte namn på den nu men hittade två olika typer att titta på.



Användarvisningsbild

Re: Eldriven flistugg?

hbruce  
#631317 Uppföljning - det blev att jag slog till på en Rambo HC15E. Har nu testkört den några omgångar och är supernöjd!
Grövsta delarna jag har matat den med är strax under 10cm och känns inte som något problem, även om den såklart tar mindre pinnar lättare.
Den har klart lägre ljudnivå än de motordrivna jag sett tidigare och när våra solceller producerar så är den gratis i drift :)
Den enda nackdelen jag kan se med den är att man blir stationär på de platser man har tillgång till trefas, men det funkar fint för mina ändamål.
Klar köprekommendation om någon annan blir nyfiken/sugen på den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eldriven flistugg?

JensSkoog  
#631324 Intressant, @hbruce :-bd
Grattis till köpet!
Kan du lägga ut några bilder och gärna
en liten video från när du kör maskinen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).