Vedmaskiner, flishuggar

Förvara ved i ”täta” fd pelletssäckar?

7 inlägg 3406 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förvara ved i ”täta” fd pelletssäckar?

Camaro1969  
#619635 Har fått tag på ett gäng fd pelletssäckar
1m3

De är ju täta, skulle man ändå kunna använda dom till ved? Vad tror ni?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Förvara ved i ”täta” fd pelletssäckar?

svampbob  
#619664 Nej, jag köpte en gång begagnade potatis storsäckar och dom var ju inte helt täta men ändå för täta. Nu kör jag bara notsäckar.

Avatar Fallback

Re: Förvara ved i ”täta” fd pelletssäckar?

Piraboin  
#619673 jo om du tar bort den tunna plastsäcken som är inuti så är det på dom pellets säckar som jag hanterar och köper

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved i ”täta” fd pelletssäckar?

fendt311  
#619678 Har kört ved i spannmål säckar när det blivit lite för mycket ved. Bekymret var att man snittat upp ett kors under stor säcken. La dit en masonit skiva ca 40x40cm för att få bärighet i säcken. Nu var det bara 5 st jag gjorde så på. Var 4 år sedan jag fyllde dom. Men i fjol höst tänkte jag att jag måste förbruka dessa. Döm om min förvåning att dom var nästan för torra( bara björk). Stått i en maskinhall under alla dessa år. Så det kanske inverkade.

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved i ”täta” fd pelletssäckar?

Camaro1969  
#620008
svampbob skrev:Nej, jag köpte en gång begagnade potatis storsäckar och dom var ju inte helt täta men ändå för täta. Nu kör jag bara notsäckar.


även om man ställer säckarna glest ute utan att täcka över dem?

möglar veden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förvara ved i ”täta” fd pelletssäckar?

svampbob  
#620015
Camaro1969 skrev:
svampbob skrev:Nej, jag köpte en gång begagnade potatis storsäckar och dom var ju inte helt täta men ändå för täta. Nu kör jag bara notsäckar.


även om man ställer säckarna glest ute utan att täcka över dem?

möglar veden?


Nej kapar man veden tidigt på säsongen (våren) ställer pallarna på underlag typ 4-skäring och minst en halv meter mellan säckarna så torkar veden och det blir inget mögel.
Sent kapad ved och relativt täta säckar som står på backen då har du problem.

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved i ”täta” fd pelletssäckar?

Camaro1969  
#620019
svampbob skrev:
Camaro1969 skrev:
svampbob skrev:Nej, jag köpte en gång begagnade potatis storsäckar och dom var ju inte helt täta men ändå för täta. Nu kör jag bara notsäckar.


även om man ställer säckarna glest ute utan att täcka över dem?

möglar veden?


Nej kapar man veden tidigt på säsongen (våren) ställer pallarna på underlag typ 4-skäring och minst en halv meter mellan säckarna så torkar veden och det blir inget mögel.
Sent kapad ved och relativt täta säckar som står på backen då har du problem.


okej, värt att testa då man fick drygt 20 säckar..

då tar jag dem först känns det som.. och pall under

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).