Vedmaskiner, flishuggar

Lyftkrok till vedsäckar

9 inlägg 7078 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lyftkrok till vedsäckar

Torbjörn Johnsen  
#580492 Lite sent kanske med tanke på vedsäsongen men hittade en broschyr i fickan från SkogsNolia, om en smart lyftkrok för vedsäckar. Eller rättare sagt 4 st. Att använda på pallgafflar (2 per gaffel) i frontlastare eller hjullastare.

Enligt företaget kostar en uppsättning med 4 st krokar 1395 kr (troligtvis ex moms men inte helt säker).

Företaget som tillverkar heter Lyftkroken i Skellefteå AB och på deras lyftkrok.se kan man hitta återförsäljare.

Jag antar att det dock finns en uppsjö av egna lösningar för att lyfta vedsäck?

Här finns en video och några bilder:



1565190183_lyftkrok_1.jpg


1565190183_lyftkrok_2.jpg


1565190183_lyftkrok_1.jpg




   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Lyftkrok till vedsäckar

adahlm  
#580515 Inte alls sent att lyfta säckar den här årstiden. Själv använder jag säcklyften mest på sensommaren då jag lyfter in alla torra vedsäckar under tak. Sen är den även till stor hjälp vid lastandet av vedbilen.


https://www.instagram.com/p/BmwHh48Fw-n ... zytzm30d53

Användarvisningsbild

Re: Lyftkrok till vedsäckar

Vedproducent  
#580522 Jo det är ju efter vedklyvning när man flyttar säckarna som behovet finns. Vid vedklyvningen hänger väl dom flesta direkt i pallgafflarna. Jag kör ju oftast två säckar i taget med långgafflar och jag har 8 st kättingar som hänger i gafflarna med en karbinhake i varje. Så då är det bara att sätta gafflarna lite över säckarna och kroka i.

Användarvisningsbild

Re: Lyftkrok till vedsäckar

Torptom  
#581311 Säkert helt bra krokar men nackdelen att du måste hoppa ur lastaren både för att att kroka säcken i och igen för att kroka ur.
Dessutom anser jag att säckarna är för små, det blir onödigt mycket spring ikring dem.
Finns det nån som använder häckar? och då menar jag lite större sådana, har tänkt mej 1,5x1,5x1,5m som man kan lyfta med gafflar och stapla på varandra. Undrar i så fall hur de är konstruerade och hur tömningen är ordnad.

Användarvisningsbild

Re: Lyftkrok till vedsäckar

mikols  
#581389 Jag köpte en sats på vinst eller förlust. Riktigt nöjd med dom måste jag säga, sparar otroligt mycket på lyftöglorna i säckarna.

Användarvisningsbild

Re: Lyftkrok till vedsäckar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581423 Säkert en bra lösning men de borde ju vara riktade framåt så man kan backa ur dom när man ställer ner säcken?

Användarvisningsbild

Re: Lyftkrok till vedsäckar

Staffan Lundmark  
#583897
Slurfi skrev:Säkert en bra lösning men de borde ju vara riktade framåt så man kan backa ur dom när man ställer ner säcken?


Hej Slurfi!
Anledningen till att de inte är riktade framåt utan går ut i sida är att de ska sitta fast även vid en kraftig inbromsning, om någon dyker upp framför Maskinen! Han som demar Pilkemasters ved maskiner i Sverige har satt alla lyftkrokar med kroken åt samma håll och gör då en liten kringgående rörelse sedan han ställt ner säcken på marken så hakar de tydligen lös från storsäckens öglor.

Användarvisningsbild

Re: Lyftkrok till vedsäckar

Staffan Lundmark  
#583899
mikols skrev:Jag köpte en sats på vinst eller förlust. Riktigt nöjd med dom måste jag säga, sparar otroligt mycket på lyftöglorna i säckarna.


Kul att du gillar dem :-bd

Med vänlig hälsning Staffan !

Användarvisningsbild

Re: Lyftkrok till vedsäckar

molnia  
#589023 Mkt intressant att se. Jag har funderat på något liknande men har varit rädd för att gafflarna påfrestas mkt geom att de dras mot mitten uti spetsarna och sliter på infästningsspåret.. men det krävs nog mkt anvädning för det ska bli ett problem..
Länk till liknande tråd sen tidigare.
molnia - Redskap för hantering av vedsäckar?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).