Vedmaskiner, flishuggar

Trögt att kapa med JAPA 320

14 inlägg 8002 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trögt att kapa med JAPA 320

jopiter  
#572999 Hallå!
Jag är en nybörjare i sammanhanget, blev med vedfabrik på Åland förra sommaren och på det hela taget går det fint.

Problemet är att när jag kört ett tag på samma kedja, ca 5-6 kubik, så är det inte längre som att skära med varm kniv i smör, utan svärdet börjar går trögt och "fastnar" när jag kapar stockar tjockare än ca 10 cm.

Kedjan skär bra genom dryga halva stocken, sen biter inte kedjan ordentligt längre och jag skulle behöva ta i när jag drar ner svärdet för att kedjan ska skära, vilket jag så klart inte vill göra. Principen "Det som inte går med våld, går med mera våld" vill jag inte applicera i detta fall. :lol:

När jag får problem så är det längst in eller mitt på svärdet det strular. Ju längre ut på svärdet, dvs ju närmare mig, desto bättre skär kedjan. Så kedjan är inte slö och det blir stora spån.

Det är inte några grader på svärdskanterna. Kedjan får bra med olja och kedjan är spänd.

Jag hade en teori att det berodde på att svärdet slagit sig och blivit vint, men inga tecken på det, har även testat flera svärd och vänt på svärden.

Bifogar en film när svärdet går trögt/fastnar:


Nån därute som har några tips på vad det är som strular eller vad jag bör felsöka?

Varma hälsningar, Johan



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

svampbob  
#573000 Köp ett nytt svärd och ny kedja.
Jag har haft samma problem fast inte så allvarligt som på din maskin.

Eller börja med att känna efter hur mycket kedjan glappar i spåret.

Användarvisningsbild

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

Granstorp  
#573003
svampbob skrev:Köp ett nytt svärd och ny kedja.
Jag har haft samma problem fast inte så allvarligt som på din maskin.

Eller börja med att känna efter hur mycket kedjan glappar i spåret.


Helt rätt! Nytt svärd och kedja brukar hjälpa på vår Japa 2100

Användarvisningsbild

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

jopiter  
#573039 Tackar, bara att öppna plånboken och uppgradera!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573048 Samma på Palax KS35s, om kedjan eller svärdet eller båda är dåliga så ser det ut exakt sådär.
Det finns en grej till på Palax nämligen om man låter det bygga upp spån i utkastkanalen så
kan det störa svärdets rörelse, men så slarvig är väl ingen forumist va?

Användarvisningsbild

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

jopiter  
#573162
Slurfi skrev:...om man låter det bygga upp spån i utkastkanalen så
kan det störa svärdets rörelse...


Är det kanalen där spånet sugs ut som du tänker på? Kanske ser olika ut på Palax VS Japa...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573207 Vet ej hur det ser ut på Japa men på Palax kan det bygga upp och hindra kapningen.

Användarvisningsbild

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

johan eriksson  
#578522
jopiter skrev:Tackar, bara att öppna plånboken och uppgradera!


Skulle nog inte kalla det uppgradering, svärd och kedjor är vanliga slitdelar. Mao inget konstigt att man får byta ibland.

Användarvisningsbild

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578527 Känner igen detta när svärdet blir slitet. Så hjälpte det det inte med nyslipat.

Fick en annan fundering. Det är inte en smal pixel kedja som sitter på ett bredare svärd?

Hur som är det bra med två kedjor o byta med på samma svärd. Då kan man ha nyfilat/slipat o byta med direkt när det bli ovasst. :smile:

Avatar Fallback

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

Avslutat-02  
#578534 Har en bekant som kör med en japa 2000, den är ganska kinkig på om svärden eller kedjan är ojämn eller sliten.

Brukar få sälja en hel del kedjor och svärd åt honom, även fila......

Avatar Fallback

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709934 Har haft samma problem med min 320. Kedjan smörjdes med hydraulolja men det räckte inte. Köpte en ombyggnadssats från Japa med separat oljesmörjning med vanlig kedjeolja. Kedjan håller 10 gånger så länge och det varken fastnar eller tappar bettet. Har även monterat det på en annan äldre Japa och han blev helnöjd.

Avatar Fallback

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

Ent  
#709966 Vet inte om det är relevant, men jag kör med ett hemmabygge där sågaggregatet kommer från en skördare av okänd ålder och fabrikat. Såghuvudets lagring (vet inte om det heter så, den rörliga del i vilket svärdet är fastsatt) är lite glapp. Dessutom är drivhjulet ganska slitet på mitten där kedjan löper. Detta sammantaget gör att om det bryter det minsta lilla i svärdet så spänns kedjan för mycket och det går tungt. För att det ska fungera måste kedjan var väldigt löst spänd, så att den hänger en aning på undersidan av svärdet.

Vid tillfälle har jag tänkt renovera grejerna men det har fungerat i detta skick så länge jag har ägt maskinen.

I yngre dagar hade jag en tendens att fila sågkedjor så att de började dra en aning snett. Om man filar maskinens kedja på plats kan det ju vara svårt att få det lika på bägge sidor så det kanske är en annan felkälla.

Kolla alltså huruvida kedjespänningen varierar när du fäller ner svärdet och bryter det i sidled, pröva släppa lite, och kolla så att det inte drar snett när du sågar.

Användarvisningsbild

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

jopiter  
#710582
Stante skrev:Köpte en ombyggnadssats från Japa med separat oljesmörjning med vanlig kedjeolja.


Intressant, var köpte du ombyggnadssatsen? Jag har googlat men inte lyckats hitta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trögt att kapa med JAPA 320

jopiter  
#710583
Ent skrev:För att det ska fungera måste kedjan var väldigt löst spänd, så att den hänger en aning på undersidan av svärdet.


Jag har upptäckt samma sak. Senaste när jag bytte kedja satte jag den väldigt lös och då fungerar kapningen bättre.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).