Vedmaskiner, flishuggar

3-fasmotor till vedkap, 2- eller 4-polig ?

5 inlägg 5720 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

3-fasmotor till vedkap, 2- eller 4-polig ?

axwell  
#571598 Fick en brunnen elmotor utan märkskylt på mitt bord. Av byggmåttet 100 mm, axeldia 28 mm tolkar jag det som en 3 kW.
Ägaren tog med motorn hem till sig och jag är tveksam om det är en 2- eller 4-polig som han skall beställa.

Ser bara 4-poliga som rekommenderas till vedkapar.

Den driver via remskiva, dia ca 100 mm fast själva vedkapen har jag aldrig sett men det brukar väl vara något liknande på klingaxeln.

Finns det någon genväg att avgöra antalet poler utan att demontera gavlarna ?

Vilken typ är vanligast på vedkapar ?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: 3-fasmotor till vedkap, 2- eller 4-polig ?

totte  
#571611 Kapar med t ex 700 mm klinga brukar väl ha ett lämpligt varvtal på 1400. Du bör väl fråga hur stor remskiva det är på kapen. Är den i samma storleksklass som den på motorn så skall det garanterat vara en fyrpolig motor.

Avatar Fallback

Re: 3-fasmotor till vedkap, 2- eller 4-polig ?

axwell  
#571628
totte skrev:apar med t ex 700 mm klinga brukar väl ha ett lämpligt varvtal på 1400. Du bör väl fråga hur stor remskiva det är på kapen. Är den i samma storleksklass som den på motorn så skall det garanterat vara en fyrpolig motor.


Allt tyder på det du säger, dvs en fyrpolig 3 kW asynkronmotor.

Kapen sägs vara av typen där stocken ligger på ett rullbord och klingan kapar underifrån.

Jag har försökt förklara det meningslösa med att köpa ny motor utan att investera i motorskydd inkl. till/frånslag.

   TS
Avatar Fallback

Re: 3-fasmotor till vedkap, 2- eller 4-polig ?

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572120 Nästan helt säker på att det är en 4 polig elmotor. Har för mig att de flesta kapsågsklingor över 50-60 cm i diameter ej tål så högt varvtal som en 2 polig motor hade givit. Fick det ungefär så förklarat sist jag köpte klinga och motorskydd hos Faxes.

Avatar Fallback

Re: 3-fasmotor till vedkap, 2- eller 4-polig ?

axwell  
#572123 Tack det ordnar sig !
Fyrpolig motor + motorskydd är på väg sedan några dagar.
Som hittat för 2500 + 600 kr inkl moms. :mrgreen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).