Vedmaskiner, flishuggar

Hakki pilke 37 easy

8 inlägg 6838 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hakki pilke 37 easy

Bert1  
#568098 Någon mer som varit ute för att klyven smyger sig ut medans man kapar?
Maskinen var inte ute förra året och nu i början när jag körde så ville den gärna gå dubbla gånger och i mellanåt så kröp den ut lite sakta kunde gå flera stockar som den skulle och sen komma igen
Nåt som gick trögt i början tro el är det nåt man skall kolla upp?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hakki pilke 37 easy

CTech  
#568113 Jag har varit ute för det. Att klyven rör sig beror ju på hur ventilen står. Genom ventilen går en bult. Om den skruvar ut eller in sig påverkas ventilen. Skallen på bulten blir även sliten med tiden vilket kan göra att mekanismen utlöser och klyven går för fullt. Likaså kan plattjärnet som vilar mot bultskallen bli slitet. Jag har fått tag bort den ett par gånger och lagt i lite med svetsen.

Edit: Om det fungerade när du ställde undan den och dök upp direkt nu när du startade igång kanske det bara är att något kärvar då ju bultar knappast vibrerar loss eller slits när det står stilla.

Avatar Fallback

Re: Hakki pilke 37 easy

Ent  
#568225
Bert1 skrev:Någon mer som varit ute för att klyven smyger sig ut medans man kapar?
Maskinen var inte ute förra året och nu i början när jag körde så ville den gärna gå dubbla gånger och i mellanåt så kröp den ut lite sakta kunde gå flera stockar som den skulle och sen komma igen
Nåt som gick trögt i början tro el är det nåt man skall kolla upp?


Krypande klyv hade jag på en hemmabyggd vedmaskin. Här berodde det på att returfiltret hade för dålig kapacitet så att det blev mottryck I returledningen. Klyvcylinderns bägge anslutningar på ventilpaketet låg öppna mot returen när klyvspaken stod i viloläge. Cylindern är ju starkare när den trycker än när den drar så vid lika mottryck på båda sidor ville den krypa. Släpp lite på klyvens båda anslutningar, starta och kolla om det inte trycker olja på bägge. Kolla då så inte filtret är igensatt (antar att det finns ett filter?).

Dubbelåkning händer ofta på de maskiner jag brukar hyra men jag har inte åtgärdat det själv. Uthyraren brukar ligga och justera i stagen som påverkar ventilerna, stagen kan bli böjda och då uppstår div fenomen.

Användarvisningsbild

Re: Hakki pilke 37 easy

Siggebo  
#638073 Hej på er, har skaffat en 6 klyv men får inte bort 4 klyven . Så jag skulle behöva info hur man gör.

Användarvisningsbild

Re: Hakki pilke 37 easy

Bert1  
#638095 Har du kört ner höjd justeringen så långt det går?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki pilke 37 easy

svampbob  
#638096 Det sitter en distans på höjdjusteringen under maskinen. En stor blank bricka. Tar du bort den så kan du köra höjdjusteringen i botten och då släpper den yxan.

Användarvisningsbild

Re: Hakki pilke 37 easy

Bert1  
#638103 Då saknar jag nog något för på min är det bara och köra höjdjusteringen i botten om nu inte kolven har glidit i sitt fäste

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki pilke 37 easy

svampbob  
#638104 Det är en tapp dia ca 20 mm som sticker ut. På den sitter typ en mindre hockey puck. Du kan se hålet för sprinten som låser distansen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).