Vedmaskiner, flishuggar

Lyftredskap

9 inlägg 3842 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lyftredskap

SonofaKey  
#564960 Vet någon här om det finns något mekaniskt hjälpmedel att lyfta upp tunga vedklabbar på vedklyven?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Lyftredskap

hlb  
#564962 Hypro 450 med kran går bra om man har spakarna på utsidan.

Användarvisningsbild

Re: Lyftredskap

Vardon  
#564963 Jag har en eltelfer för att lyfta upp på vinden i ladan. Står numera inomhus och klyver för det är lättare att städa och vädret får hitta på vad de vill.

Hänger en sax i den och lyfter med.

Går ju även fint att hänga i frontlastarn om man vill det.

Avatar Fallback

Re: Lyftredskap

Piraboin  
#564967 bygg en ramp i trä av några plankor och använd en talja med grip eller en ställning över vedklyvaren och använd en båtvinsch med grip

Användarvisningsbild

Re: Lyftredskap

molnia  
#564982 Motorlyft eller som nämnts en egen konstruktion av båtwinch skulle kunna vara något..

Avatar Fallback

Re: Lyftredskap

Avslutat-02  
#565041 Jag gör på gammaldags vis, yxa och Kil, hugger och slår tills käften är full i blod....
:-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Lyftredskap

Göt  
#565173 grovklyver med att göra spår med motorsågen för kilarna och klyva med tre kilar varav en vriden och släggyxa.

Avatar Fallback

Re: Lyftredskap

Avslutat-02  
#565180 Jag gör samma sak med riktigt grovt.

Eller som man börjat med nu,,, klyver på längs med motorsåg, ner till lämplig grovlek till vedkapen.

Fan blir lat när han blir äldre....

Användarvisningsbild

Re: Lyftredskap

SonofaKey  
#565241 Hehe, du har förstått mitt dilemma

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).