fre 03 maj 2019, 18:30#564960Vet någon här om det finns något mekaniskt hjälpmedel att lyfta upp tunga vedklabbar på vedklyven?
Vedmaskiner, flishuggar
Lyftredskap
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
fre 03 maj 2019, 18:48#564962Hypro 450 med kran går bra om man har spakarna på utsidan.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
fre 03 maj 2019, 19:06#564963Jag har en eltelfer för att lyfta upp på vinden i ladan. Står numera inomhus och klyver för det är lättare att städa och vädret får hitta på vad de vill.
Hänger en sax i den och lyfter med.
Går ju även fint att hänga i frontlastarn om man vill det.
Hänger en sax i den och lyfter med.
Går ju även fint att hänga i frontlastarn om man vill det.
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
Ibland måste man tänka utanför boxern...
fre 03 maj 2019, 19:33#564967bygg en ramp i trä av några plankor och använd en talja med grip eller en ställning över vedklyvaren och använd en båtvinsch med grip
fre 03 maj 2019, 21:28#564982Motorlyft eller som nämnts en egen konstruktion av båtwinch skulle kunna vara något..
lör 04 maj 2019, 16:32#565041Jag gör på gammaldags vis, yxa och Kil, hugger och slår tills käften är full i blod....
sön 05 maj 2019, 12:05#565173grovklyver med att göra spår med motorsågen för kilarna och klyva med tre kilar varav en vriden och släggyxa.
sön 05 maj 2019, 12:31#565180Jag gör samma sak med riktigt grovt.
Eller som man börjat med nu,,, klyver på längs med motorsåg, ner till lämplig grovlek till vedkapen.
Fan blir lat när han blir äldre....
Eller som man börjat med nu,,, klyver på längs med motorsåg, ner till lämplig grovlek till vedkapen.
Fan blir lat när han blir äldre....

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).