Vedmaskiner, flishuggar

Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

12 inlägg 4083 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

Agrostar  
#558599 Driver litt med vedproduksjon, og lager 20-40 sekker i året cirka. Hadde før den første Pilkemaster, men syns at innmatingsbordet blei for svakt, det blei berre bøyd. Og kløyveren var for svak, til og med på 30cm gran så hende det at det kilte seg på todeling. Så den solgte eg og har vore meint å kjøpe igjen Palax KS35. Men tingen er at eg lager all veden aleine, og skal ein vere litt effektiv med vedmaskin må ein nesten ha 2-3 traktorer. Ein på vedmaskina og ein til å ta pallene.

Har ei Schaeff HR26 gravemaskin, og har dermed sett litt på Igland WP3000. Maskina har to pumper på 55l, som jobber sammen opp til cirka 150bar, over det er kun ei pumpe i drift. Maks trykk er 190bar. Den skal veie 6,5t og har S50 feste.

Eg skal få kjøpe meg inn i ein KS35 med hydraulisk stokkebord for 25-30 tusen, og WP3000 ligg brukte for 30-35 tusen. Så prisen der er mykje den samme. Sånn som eg ser det, hvis eg tar Palax, så vil eg greie større virke, 35cm, og den tåler litt krok på stokken. Men alt krever eindel plass, og eg må ha 2 traktorer igang. Igland greier maks 28cm, og det må vere beint. Men eg kan fylle mangen sekker, før eg må begynne å flytte på dei.

Eg har 3 traktorer, tømmerhenger og gravemaskin, så alt utstyr er der uansett kven av dei eg velger. Er det andre pluss og minus eg ikkje har tenkt på?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

Agrostar  
#560093 Ingen som tørr svare ein nordmann? 🙃

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

Avslutat-02  
#560095 Du har aldrig tänk på att montera en fast motor på vedmaskinen?
Och en hydrauloljetank med pump, så kan du köra allt utan inblandning av traktorerna...

Jag tänker då har du maskinerna fria.

Användarvisningsbild

Re: Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560096 Palax KS35s är en trevlig maskin!
Hur mkt väger grävaren?

Avatar Fallback

Re: Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

Cat554  
#560100 Lager du 20-40 sekker i året så er det vel laveste investering som er å foretrekke. Og Palaxen lager vel penere ved.

Avatar Fallback

Re: Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

Tralsmo  
#560111 Har haft en igland wp3000 på en lännen traktorgrävare.
Ganska långsam maskin, å andra sidan orkar man ju hålla på.
Körde den på slänthydrauliken med direkt retur till tank. Kopplade om pedal så jag kunde köra med vippströmbrytate utan att behöva sitta å hålla me foten.

Maskinen funkar bra men är långsam som sagt. Rekommenderar runtomsvängande maskin och rotortilt för att lättare peta i stockarna å få vettig logistik, om man nu inte kör direkt i tippsläp förståss.

En nackdel som jag tycker är att den bara tar 28cm. Klena bitar tar ju lika lång tid som grova.
Det går att peta i flera när man fått lite vana.

Körde bara egen ved me min. Ville egentligen bara ha grövre ved så jag tyckte den tog lite för klent.
Fördel är att man orkar hålla på en hel da utan å blir trött, den ä ju inte heller komplicerad att koppla på å av. Som en hydraulisk släntskopa ungefär.

Avatar Fallback

Re: Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

Tralsmo  
#560112 Måste tillägga att på traktor skulle jag nog villja påstå att den är värdelös.

Användarvisningsbild

Re: Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

Agrostar  
#560669
vinterrojarn skrev:Du har aldrig tänk på att montera en fast motor på vedmaskinen?
Och en hydrauloljetank med pump, så kan du köra allt utan inblandning av traktorerna...

Jag tänker då har du maskinerna fria.

Har tenkt det ja. Hatt ein Deutz motor så treng ein berre girkasse for å få ned turtallet. Tar mindre plass og enn å ha ein traktor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

Agrostar  
#560670
Slurfi skrev:Palax KS35s är en trevlig maskin!
Hur mkt väger grävaren?

Den veg 6,5t.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

Agrostar  
#560672
Tralsmo skrev:Har haft en igland wp3000 på en lännen traktorgrävare.
Ganska långsam maskin, å andra sidan orkar man ju hålla på.
Körde den på slänthydrauliken med direkt retur till tank. Kopplade om pedal så jag kunde köra med vippströmbrytate utan att behöva sitta å hålla me foten.

Maskinen funkar bra men är långsam som sagt. Rekommenderar runtomsvängande maskin och rotortilt för att lättare peta i stockarna å få vettig logistik, om man nu inte kör direkt i tippsläp förståss.

En nackdel som jag tycker är att den bara tar 28cm. Klena bitar tar ju lika lång tid som grova.
Det går att peta i flera när man fått lite vana.

Körde bara egen ved me min. Ville egentligen bara ha grövre ved så jag tyckte den tog lite för klent.
Fördel är att man orkar hålla på en hel da utan å blir trött, den ä ju inte heller komplicerad att koppla på å av. Som en hydraulisk släntskopa ungefär.

Veit du kor mykje olje den traktorgravaren leverte? Det går vel bra uten rotortilt, tar berre lengre tid?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

Tralsmo  
#560697 Enligt spec på maskinen rekommenderas mycket mer men i mitt uttag på lännen är specen på släntutaget 55 minutliter.

I verkligheten bestäms hastigheten av hur snabbt stocken ramlar ner till botten av processorn.
Då har det funkat rätt bra för min del med å ha det i släntutaget (med 55 liter). Föralldell om man haft ett justerbart flöde kunde man justerat flödet opp å ner när det varit möjligt att öka hastigheten. Ja har justerat det genom å gasa upp å ner men det är ju inte optimalt.

Nu har ja inte haft så brått efterssom jag bara kört egen ved. Det intressanta är ju flytet i jobbet, å det har funkat bra.

Tror inte man tjänar särskilt mycket på att ha justerbar flöde faktiskt. På min lännen skulle en flödesventil kostat drygt 10000kr plus montering å det tyckte ja inte va värd å lägga.
Däremot ä det ju inte så kul å sitta å hålla på slänt pedalen hela dan så ja köpte en elventil för 1500 å koppla om hydrauliken till pedalen så ja kunde koppla på å av me strömbrytare.

Vill tillägga att om processorn går för snabbt och inte stocken hinner rammla ner så blir ju veden för kort naturligtvis.

Jag såg att du nämnde att din grävare var på 6 ton. Det är för lite för å köra denna processorn min lännen är på 10 ton å det är nog gränsen skulle ja tro.

Angående rotortillt ä det inte alls nödvändigt. Men det snabbar upp flytet eftersom logistiken blir bättre.

Gissar att jag körde ca 4 te 5 kubik lavad ved i timmen ungefär.

Användarvisningsbild

Re: Vedproduksjon aleine, traktor eller gravemaskin

Agrostar  
#560717 55l stemmer ganske bra med det maskina mi yter. 4-5 sekker i timen er no heilt ok syns eg. Da er det jo ikkje meir enn 5-10t så er ein ferdig. Eg trur faktisk vekta er ok, det er dei som har køyrt WP3000 på 4,5t maskiner, men det har vore i grenseland.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).