Vedmaskiner, flishuggar

sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

233 inlägg 83645 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#558408 Om du ska byta uttag i väggen måste du anlita, då det är en fast installation.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#558427 Tack alla för hjälpen! Tog en ny kabel med 5 ledare i.. då gick det fint!

Så nu är årsvefen för eget bruk gjort[emoji2][VICTORY HAND]️

IMG_1183.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#558570 men nu då...
veden och vedmaskinen hemma...

kollade på swedol och dom verkar ha lite kampanj på vedsäckar och stativ månaden ut.

jag funderar på både köpa ett stativ för storsäck, och ett stativ för eu-pall så har man det iaf=)

sen några olika säckar och testa mig fram med..

bra idee eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

svampbob  
#558588 När jag började med ved i storsäck så spikade jag ihop ett stativ för säckarna och körde nog med det de första 5 åren. Sedan köpte jag ett säckstativ som jag sätter på trepunkten på jordbrukaren. Det går riktigt bra när säcken är full lyfter jag upp den backar mot pallen och ställer ner den direkt på pallen och krokar lös.

https://www.pentinpaja.fi/app/product/v ... anguage/se

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Norrtälje  
#558683
Camaro1969 skrev:tyckte ditt inlägg var rätt drygt faktiskt, är du alltid så?

mycket väl medveten om att kalkylen inte går ihop men hur många på detta forum har en maskin större än motorsåg/röjsåg som faktiskt är lönsam? knappt 1% gissar jag.


Äsch jag hade aldrig kunnat öppna käften om jag hela tiden ska ta hänsyn till ditten och datten, att oroa sig för folks åsikter och känslor föder bara oro och ångest. Så du får tycka ditt så tycker jag mitt.
Men du verkar göra misstaget att tro att folk skriver för dig eller står i skuld till dig, rubriken öppnar för en diskussion om vad som egentligen är viktigt att tänka på för någon som vill börja med vedproduktion för avsalu, jag tycker diskussionen är intressant och går själv i maskindrömmar och har reflekterat fram och tillbaka. Man får tycka att jag är en dryg skitstövel och det är helt okej men det vore tråkigt om det skulle hindra en diskussion.

Blivande snickare skrev:Nej, det var inte drygt eller med avundsjuka skrivet.


Jo fast Camaro upplevde det så då var det sant, så enkelt är det faktiskt.


om jag ifjol gjorde en nybörjarvälta på 50 m3 och kapade upp det på en livsfarlig klingsåg från 60 talet, och sedan klöv hälften på en värdelös bordsklyv från jula, för att klyva andra halvan på en "proffklyv" a la bala agri från 80-90 talet (vilket kändes som en dröm) ska jag då hugga en nybörjarvälta igen och hyra en maskin?


Du misstolkar nybörjarvälta men min poäng var hursomhelst att med veden följer inte märket på maskinen den klövs med. Så sett spelar det inte någon roll hur det gått till bara att det blev gjort. Sen vilken maskin som blir bra att arbeta med är en fråga om intrimning av produktionen som kommer med erfarenhet. Jag tycker så klart att hyra en maskin vore lättare att dels få ekonomi i och snabbare att komma igång. Det är ju redan vår och årets torkperiod har börjat ticka. Du slog till på en maskin nu och det var ju kul för då är du ju igång och rör dig framåt vilket alltid är det viktigaste!

Är inte pengar ett bekymmer finns det flera saker du kan titta på men ta inte mitt ord, lyssna på den du vill.

Stenhaga skrev:Jag har lastar veden löst i en kärra som rymmer 2m3 som jag ställer av hos kunden, dem lastar ur den och jag hämtar den dagen efter det har fungerat bra hittills.


Det finns förvisso ganska billiga tippsläp men jag har tänkt på samma enklare hemleverans att med en billigare släpvagn utan tipp skulle man kunna våga lämna vind för våg, du kan väl berätta mer? Har folk köpt ved och fått det tippat tidigare kan jag förstå om de blir glada och ser en fördel med att själv tömma kärran men vad säger folk och fixar de att lasta ur en kärra till dagen efter? Många är ju skröpliga i kroppen idag och det blir ju svårt att lova leveranser en angiven tid om kärran står upptagen hos någon annan och du ska behöva förlita dig på den personen.

Trodde själv att palax KS 35 med joysticken var maskinen för mig tills jag provade den, visst var maskinen bra men den passade inte mina behov. Jag är i dag glad att jag fick prova den en helg innan jag köpte den.


Du kan väl skriva i KS 35 tråden om du inte redan gjort det, såväl positiva som olika negativa aspekter är såklart viktiga att få fram. Eller göra en egen tråd om din egen situation! Jag läser mer än gärna och tycker det låter intressant hur du verkar som jag tolkar stå inför beslut att satsa eller lägga ner??

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#558709 jo jag hade redan bestämt mig för vedmaskin, trodde det framgick i mitt första inlägg?
så att diskutera hyra av maskin osv var rätt ointresant....

jag ville alltså ha tips från när veden ramlar av vedmaskinens elevator och tills pengar är inne på kontot för såld ved..


jag lade precis en beställning på 2 stativ, ett för storsäck och ett för EU pall samt några olika säckar just för att testa mig fram om vad som passar bäst hos mig.

nima hade som sagt lite kampanjer: https://www.nimaab.se/produktsortiment/ ... tativ.html

1000 för stativ för eu pall
2000 för storsäcksstativ

visst går det bygga dem själv men tveksamt om man har särskilt bra timpeng, och sen finns inget andrahandsvärde vilket jag inbillar mig finns i köpta stativ..

så nu hoppas jag prylarna kommer hem snart, samt att snön tinar undan så man kan testa på riktigt =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

halvproffs  
#558712 Det var en rejäl prisänkning på stativet må ja säga. Jag har kombistativet som även tar den större pallen på 1.5m3. Det var klurigt att ställa upp det stativet rätt i början. Sen gjömmer jag hur jag gjorde till nästa år 😀

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#558714
halvproffs skrev:Det var en rejäl prisänkning på stativet må ja säga. Jag har kombistativet som även tar den större pallen på 1.5m3. Det var klurigt att ställa upp det stativet rätt i början. Sen gjömmer jag hur jag gjorde till nästa år 😀


hehe, jaa med den prissänkningen tänkte jag att jag kunde testa iaf, tyvärr var kombistativet inte prissänkt, men jag har nog svårt att få tag i hydropall ändå. eu pall ska väl gå lättare..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

halvproffs  
#558720 Köpte mitt kombiställ för många år sedan och det fanns inget annat ställ där i affären. Annars hade jag köpt för eurpall enbart. Då gjorde jag kanske 25-30 pall per år men med heltidsjobb och annat så slutade jag med det. Nu när jag är pensionär finns tiden så ifjol gjorde jag ca 15 pall igen och dom tog slut ganska fort.
Kommer nog att göra ungefär det nu också om veden räcker till.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Stenhaga  
#558897 Svar Till Norrtälje:

Tycker att det har gått ganska bra att ställa kvar kärran hos kund hitills. Har man inte fler leveranser den veckan kan jag ställa kvar kärran någon dag extra om dem vill och behöver jag kärran direkt hjälper jag till att kasta av.
Jag säljer inte så stora mängder så det är ett problem för mig.
Det optimala vore förstås en tippkärra men det får bli om jag ser att det går bra.

För min del så handlar det väl inte om att satsa eller lägga av utan mer om att komma fram till vad som är en lagom nivå. Första året får man väl se som ett prövoår Det finns helt klart många förbättringar att göra och jag har fått mycket bra tips genom att läsa här på skogsforum.

Angående Palax KS 35án som jag lånade så får vi se om jag gör ett inlägg i den tråden senare, det var en bra maskin men lite väl mycket pengar för mig att lägga ut med tanken på storleken på den verksamheten jag har och hur mycket tid jag faktiskt står vid vedmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#559191 Provkört en säck:)
IMG_1191.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

stegmaster  
#559254
Stenhaga skrev:Tycker att det har gått ganska bra att ställa kvar kärran hos kund hitills.

Så gör vi ochså.
Vi har 2 vanliga bilsläp utan tipp, bara så store att dom rymmer 3 stk m3 paller, så ruleras det på dessa och det er rett smidigt.
Får tillägga att min jobbarkompis tar med släpen på väg til/från från sitt ordinarie jobb.
Släpen köptes nästan nya för ca 9000kr pr stk.
Tidligare körte vi mer med traktor och 12 stk m3 paller, men det er smidigare med bilsläp, då det var svårt att få ordning med leverans til flera kunder på samma dag, och det gick åt en hel dag på detta viset.
Nu er det bara lasta 3 pallen/säcken direkt på släpet med traktor, sen lossar kunden under kvällen och vi hentar dagen eftar, och får då med paller och säckar hem igen. (oftast backar vi släpet in i garaget hos kund och han kan lasta av oavhengig av vädret)
På detta viset blir vi av med 15-18m3 pr. vecka, med minst möjlig innsat/arbete för oss själv.
Men glöm inte ta rett betalt för detta arbete, even om man lyckas göra det smidigt för sig själv.
Detta passer oss perfekt, men inte därmed sagt att detta passer alla, så varje produsent får ju se va som passer en själv.
Lokalt kör vi fortfarandet med traktor och släp, eller er det riktig nära, bara en pall fram och en bak på traktoren.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

halvproffs  
#559301 Gjorde 10m3, 20cm längd blandved till en bekant igår. Det var första och nog sista gången. Vilken tid det tar, tyckte vagnen aldrig blev full.
Lite siffror om det med mina beräkningar; lastade 10m3t ganska rak o fin blandved på huggarvagnen.
Det blev precis 10m3s i tippvagnen. Alltså torde det vara samma luftinneåll i lassen.

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

stektlök  
#559308
halvproffs skrev:Gjorde 10m3, 20cm längd blandved till en bekant igår. Det var första och nog sista gången. Vilken tid det tar, tyckte vagnen aldrig blev full.
Lite siffror om det med mina beräkningar; lastade 10m3t ganska rak o fin blandved på huggarvagnen.
Det blev precis 10m3s i tippvagnen. Alltså torde det vara samma luftinneåll i lassen.
Med en bilke som du matar rejält så hade det tagit 1 timma [emoji16]

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#559321
halvproffs skrev:Gjorde 10m3, 20cm längd blandved till en bekant igår. Det var första och nog sista gången. Vilken tid det tar, tyckte vagnen aldrig blev full.
Lite siffror om det med mina beräkningar; lastade 10m3t ganska rak o fin blandved på huggarvagnen.
Det blev precis 10m3s i tippvagnen. Alltså torde det vara samma luftinneåll i lassen.



Var det spisved? Det tar oftast en väldig tid att göra, men det som gör det värt är oftast personerna man gör det åt.... :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).