Vedmaskiner, flishuggar

sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

233 inlägg 83663 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Vedproducent  
#557959 50 cm ved.

Trejon
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Ldsaren  
#557978 Jag kör bara 30 cm kamin ved , och har någon meter över i säcken .
Stor pannved tror jag inte på där i, sett grannen har det ,ser lite glest ut .
Nä hanteringen av ved efter upparbetningen är väl det kluriga.

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Ldsaren  
#557979 Om man ska hålla på med detta eller inte.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#557985
Norrtälje skrev:Jag tror (visserligen utan att ha försökt själv ännu) att affärsidén med ved är helt avhängig:

*Torr ved.
*Hemleverans.

Kan du fokusera på att lösa det i första hand går det bra att skala upp och trimma produktionen efter hand.


torr fin björkved är jag inställd på, som jag vil ha den själv.
hög kvalite med andra ord och även ett "högt" pris har jag tänkt.. annars skänker jag den hellre till bekanta och idrottsföreningar eller liknande...


det ligger ett sommarstugeområde 8-9 km från mig där det är en riktig byggrusch nu, säkert ett 20 tal stugor under uppförande, och jag inbillar mig att där kan finnas potentiella köpare som ska elda i braskamin. så jag tänkte ställa några säckar längs vägen med en skylt med mitt telefonnummer.

då kan de få komma med vagn och jag ställer på en säck, enkelt eller hur? :ymparty:

vedmaskinen kommer ha vridbar elevator så man ska kunna fylla iaf 3 säckar utan att flytta omkring något..

men måste man även ha säckstativ? isf blir det 2-3 st.. kostar en rejäl slant med... nån som har bild/film på sin vedtillverkning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#557988
Ldsaren skrev:Jag beställde nu 11/2 m3 säck nu från Magnabo vedkedjan ,det är ett litet plasttak på som man kan knyta fast sen ,skyddar mot regn och även solen inte bleker björkveden , stabor vill ha vacker ved och inte grå 😀 .
109 +moms st .
Det finns även med öppningbar botten tror jag .
Säckar håller ca 3 år verkar det som , då uv tar dom .
Men det kanske finns bättre säckar på marknaden ?



såg vettiga ut, precis så jag tänkt mig!

då kan man göra klart säcken, ställa den på en pall och sen är det klart=)

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

halvproffs  
#557989 Gjorde ca 25 st 1m3 säck ifjol och med den vridbara elevatorn så gick det bra att göra 3 säck med bara ett stativ som flyttades förvarv. Tänk bara på att inte ställa pallarna för tätt.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#557991
halvproffs skrev:Gjorde ca 25 st 1m3 säck ifjol och med den vridbara elevatorn så gick det bra att göra 3 säck med bara ett stativ som flyttades förvarv. Tänk bara på att inte ställa pallarna för tätt.



aaha.. smart! =)

har du ett köpt stativ eller något hemmabyggt?

du råkar inte ha nån bild från produktionen? =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

halvproffs  
#557992 Köpte ett stativ för många år sedan. Ett kombistativ som gör att man även kan göra 1.5m3 säck. Tyvärr inga bilder.
En fördel är att marken är så plan som möjligt också när man gör säckved. Underlättar när man ska träffa med pallgafflarna.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#557995
halvproffs skrev:Köpte ett stativ för många år sedan. Ett kombistativ som gör att man även kan göra 1.5m3 säck. Tyvärr inga bilder.
En fördel är att marken är så plan som möjligt också när man gör säckved. Underlättar när man ska träffa med pallgafflarna.



aaha, så du lyfter pall och hela skiten...

jag har sån klumpig traktor så man knappt ser lastaren... tror inte den är lämpad för pallhantering..

men man måste väl kunna lyfta säckarna i stropp? tänkte nästan göra det med grävmaskinen då jag tänkte ha traktorn ståendes med vedmaskinen..

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557997 Nyfiken på vad för vedmaskin du tänker köpa? :-b

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#557998 Köp en back kamera och montera i fronten så du ser lastare, redskapet....


:-bd

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#557999
Mr-Hemek skrev:Nyfiken på vad för vedmaskin du tänker köpa? :-b


lutar åt en pilkemaster evo, vill ha el 16A och traktordrift...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#558000
vinterrojarn skrev:Köp en back kamera och montera i fronten så du ser lastare, redskapet....


:-bd


nå mer skräp som ska krångla =)

och traktorn tänkte jag ha att driva vedmaskinen med.. har iof en till traktor, men tror den inte orkar lyfta vedmaskinen.. men kan ju ställa den dit för drivning..

gävarn är det annars bra sikt i ;) men ska man inte lyfta dem i lyftöglorna alltså?

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

halvproffs  
#558004 Det är engångssäckar som jag använder och dom finns det inga lyftöglor i. Måste stå på pall. Kostar runt 20kr styck.

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Norrtälje  
#558125
torr fin björkved är jag inställd på, som jag vil ha den själv.
jag tänkte ställa några säckar längs vägen med en skylt med mitt telefonnummer.
då kan de få komma med vagn och jag ställer på en säck, enkelt eller hur?


Jag tycker mig se från vilken ände du börjar i, du har kärat ner dig i en egen maskin och tänker dig en lönsam näringsverksamhet i andra hand när det egentligen borde gå hand i hand och det hela börja med en förstudie, affärsplan och kalkyl.

Hämtved står för bara 10% av kunderna hos vår käre producent och de hämtar bara en gång. Det låter som du bor på vischan när 20 stugor är en byggrusch så..marknaden kanske inte är så jättestor där du verkar, en anledning att pröva sig fram men framförallt att överväga ett fokus på hemleverans då det ökar din marknad.

Sen var det ekonomin, du vill höra ryggdunkningar om att du visst ska ha en egen Pilkemaster och diskutera vilka säckar som är bäst, hur många stativ ska det vara osv när min poäng är att fokusera på att lösa det lite enklare det här första året, du sonderar då terrängen och får ett kassaflöde. Det saknar fullständigt betydelse om du har exakt rätt stativ, rätt säckar eller om det står Kisa eller Kellfri på maskinerna för du är inte där nu. Kör igång bara och jobba mer med det du har och få prioriteringarna rätt, en Pilkemaster är omöjligen rätt ekonomisk prio det här första året när man kan hyra en för 1500 spänn.

Jag tycker du ska slänga upp en liten men seriös nybörjarvälta sisådär 25-50m3t björk sen hyra en Pilkemaster eller motsvarande i 1-2 dagar det här första året. Enklare stockbord och enklare stativ och enklare säckar. Klyv och säcka så snart du kan sen nästa steg då är du inne framåt midsommar och veden ska regnskyddas, steg tre ännu lite senare då ska du också leverera veden om hämtved inte visar sig fungera. Men det kanske det gör! Hugger du 25m3t får du 50m3s att hantera och försöka bli av med och den lilla volymen kanske folk visst kan hämta.

Går du i land med detta i Augusti-September har du fått dyrbar erfarenhet billigt och vet hur du vill ha det och kan investera inför nästa säsong! Vedmaskin, vedskjul, betong eller asfalt, dyra säckar, vedbil eller tipptrailer osv. Men du är liksom inte där än. Sätt level 1 i år så levlar du till nästa år.

Jag säger inte det här för att slå på dina maskindrömmar men att hyra en maskin och komma igång direkt för fickpengar det här första året tycker jag låter som en no-brainer, det måste jag faktiskt säga.

Camaro1969 skrev:aaha, så du lyfter pall och hela skiten...

jag har sån klumpig traktor... tror inte den är lämpad för pallhantering..

men man måste väl kunna lyfta säckarna i stropp? tänkte nästan göra det med grävmaskinen


Billiga engångssäckar lyfter du absolut inte i öglor utan du lyfter ståendes på pall men dyrare säckar typ Espegards notsäck funkar. En säck rå ved 1,5m3s 1000kg så inget för de minsta traktorerna. Torr strax under 500kg. Lite på en höft, från en annan som drömmer om ved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).