Vedmaskiner, flishuggar

sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

233 inlägg 83665 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

JensSkoog  
#568514
Camaro1969 skrev:...........
(och har fått många förfrågningar att hyra ut vedmaskinen men det har jag tackat nej till)
..........

Håller jag med dig i :-bd

Skal jag hyra ut prylar får dom hyras ut med mig - till full timpenning.
(gratis om det är bytesarbete med kompisar och dom verkligen är
av den typen som steller upp när man behöver :mrgreen: )

Har dårliga minnen om sönderkörda sågar och annat och lånare
som inte fattar att dom har gjort något fel :sad:

Men 6 kubik och några slep är inte direkt småpyssel, @Camaro1969 :-bd

Trejon
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#568518 frugan har rätt lugnt nu i studierna innan sommarjobbet drar igång... och hon tycker det va kul att köra vedmaskin=)

så ställer jag iordning lite lätt så fixar hon resten :-bd det vart även övningskörning med traktorn i helgen som var...
så snart behöver jag bara ligga på sofflocket :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

JensSkoog  
#568521
Camaro1969 skrev:frugan har rätt lugnt nu i studierna innan sommarjobbet drar igång... och hon tycker det va kul att köra vedmaskin=)

så ställer jag iordning lite lätt så fixar hon resten :-bd det vart även övningskörning med traktorn i helgen som var...
så snart behöver jag bara ligga på sofflocket :D

Du anar inte vilken tur du har :-bd
Fruntimmer som gillar köra vedmaskinar ska man vara rädd om :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

halvproffs  
#568537 Hur gick det med packboxen?
Lika ställning som jag har och mina säckar är så tighta att jag har ett rundjärn och bryter över säcken på pallen.
En sak är att pallen ska inte stå i lut för då lutar även veden över så det blir snett.
I övrigt håller jag helt med Jens😊

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#568543
halvproffs skrev:Hur gick det med packboxen?
Lika ställning som jag har och mina säckar är så tighta att jag har ett rundjärn och bryter över säcken på pallen.
En sak är att pallen ska inte stå i lut för då lutar även veden över så det blir snett.
I övrigt håller jag helt med Jens😊



fick tag i packbox tillslut..
traktornord i uppsala ca 400:- ink moms... de lokala samt lantmännen hade för 1900:- (!)
så nu läker styrkolven istället :D men den läker så lie så det får vara..

du menar nätsäckarna för 20:-?
jag har ännu inte testat trä en sån över pallen men ska testa nästa gång..
mina är köpt på swedol, men det finns säkert olika tillverkare..


vad säger ni om att ha traktorn att driva vedmaskinen men att koppla lös kraftaxeln för att flytta de färdiga vedsäckarna?
inget man ens ska testa, eller kan det fungera ?

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

80-90  
#568544
Camaro1969 skrev:
halvproffs skrev:Hur gick det med packboxen?
Lika ställning som jag har och mina säckar är så tighta att jag har ett rundjärn och bryter över säcken på pallen.
En sak är att pallen ska inte stå i lut för då lutar även veden över så det blir snett.
I övrigt håller jag helt med Jens😊



fick tag i packbox tillslut..
traktornord i uppsala ca 400:- ink moms... de lokala samt lantmännen hade för 1900:- (!)
så nu läker styrkolven istället :D men den läker så lie så det får vara..

du menar nätsäckarna för 20:-?
jag har ännu inte testat trä en sån över pallen men ska testa nästa gång..
mina är köpt på swedol, men det finns säkert olika tillverkare..


vad säger ni om att ha traktorn att driva vedmaskinen men att koppla lös kraftaxeln för att flytta de färdiga vedsäckarna?
inget man ens ska testa, eller kan det fungera ?

Det blir bra å göra så . Det tar ingen tid å ta på å av axeln . Känns som det vore bortkastade pengar å köpa en traktor till .

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Bax  
#568545 Jag köpte Espegards stativ och säckar, jag kränger nederdelen över pallen såsom i filmen, men överdelen är så tight så jag kan inte kränga dom över alla byglarna.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#568699 igårkväll började jag avtäcka ett område där sågverket ska upp och planen där vedmaskinen är tänkt att stå.

avverkade ifjol så jag tar bort lagret med mossa å jox på ca 10cm, under är det bara sand...

undrar hur man ska tänka med material. är det lönlöst att köra på grus och istället vänta till spån och bark gjort sitt.

man kanske ska strunta i att ta bort mossan (det deter säkert något fint det översta jordlagret) och bara ta bort stubbarna istället...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

JensSkoog  
#568702 Ta bort stubbar och jevna till bara. Senn gör sågspon jobbet :wink:

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

halvproffs  
#568704 Jag vet ju inte dina planer för framtiden men en sak har jag lärt mig genom åren. Ska man göra något så gör det ordentligt.
Jag skulle ta bort stubbarna, gräva bort jordlagret, grusa upp plan och gjuta platta. Lättstädat och klart för väggar och tak när det behövs i framtiden. Ekonomin styr ju så klart.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#568706 där sågverket ska stå blir det grus och betongplatta. det är självklart!

men sen blir det en rätt stor plan runtomkring för ja vedhantering och virkeshantering.

ska jag köpa grus dit så blir det nog någon årslön i bara grus.. det är nog 5000m2 iaf, 0,5HA

jag har köpt 70 ton 0-32 till gårdsplan, 5 lass. och det är inte mycket att hurra för, men det är väl ändå 10000:- i pengar cirkus

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

halvproffs  
#568714 Ok, missuppfattade ditt resonemang lite.
Det där blir bra 👍

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#568719
halvproffs skrev:Ok, missuppfattade ditt resonemang lite.
Det där blir bra 👍


eller så var det jag som var otydlig=)


då låter jag mossan vara kvar på planen... och tar bara bort stubbarna samt jämnar till lite

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

TheJo  
#569202 Har en del liggandes som jag tänkte testa ta en del av och sälja som ved.
Så detta var en intressant tråd :-bd

Har tur att det inte krävs så stora investeringar. Så blir inte så dyr läxa om jag inte blir av med veden.
Lånar/hyr grannens Hakki Pilke 1x37 easy.
En IH434 till att driva vedmaskinen, och JD 1140 till att hantera veden.
Har köpt lite olika 1-1,5m3 säckar, så får se vilka som funkar bäst. Blir nog även att köpa ett gäng Espegard efter att ha läst gott om dem.

Men vore ju klart smidigast om man kunde hitta några kunder som kunde köpa iaf 10m3 direkt, så man kan köra direkt i traktorkärra.
Senast redigerad av TheJo mån 03 jun 2019, 08:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

halvproffs  
#569208 Det var en rejäl hög! Sätt in en annons om ved så kanske det löser sig. Är det avverkat i vinter?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).