Vedmaskiner, flishuggar

sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

233 inlägg 84438 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#559805 Nja, det är väl lite från fall till fall, men nog tycker jag att lönsamhet finns, sedan är det ju så också att tillverkning är ett långsiktigt projekt, där man hela tiden måste jaga förluster, att du kan räkna, det är jag helt övertygad om eftersom du köpt en vedmaskin och tagit ett beslut att kapa ved till försäljning :-bd .

Men ser man som jag gör på en hel verksamhet, så är varje litet självbärande konto viktigt.

Förbrukningsmaterial är ju en sak till deklarationen, där görs avdrag.
Sedan att kunna momsa ofta vid ganska stor verksamhet.
Jag momsar var tredje månad, och det duger än så länge, men om jag utökar verksamheten då blir det varje månad,
Jag som säljer hö,ved,maskiner och skruvar mm får in en del stora poster ibland.

Det är skönt då att kunna stoppa undan pengar från t,ex veden, till att betala bränslet för hö tillverkning, eller de månader som inte skogen ger pengar, kunna låna en lön eller två från det kontot.
Och samtidigt veta att moms pengarna och skatten redan sitter på sitt konto.

Då är allt i system och jag stämmer av med revisorn över kommande investeringar, service.

Jag skulle gärna vilja ha en liten stuga vid Ljusnan att hyra ut, med fiskekort och egen badstrand, men ännu så är det kontot för litet, men jag ger mig inte ännu...

Att skapa något själv det är en underbar känsla om man dessutom kan leva på det då är det fantastiskt.

:-bd

Trejon
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

halvproffs  
#559806
Camaro1969 skrev:aaha, jag tänker stjälpt mått 550:- ger ju 1000:- fub
vad blir det i travat mått? 800:-?


Skrev det i annan tråd tror jag men jag repeterar; lastade med min uträkning 10 kubik travat på huggarvagnen. (Förhöjda stakar) blandad gran o björk med bra rakhet.
Sågade och klöv till tippvagnen som tar 10 kubik. Vagnen blev exakt full med 20cm längd på veden. Skulle tro att det blir mer luft om jag dubblar vedlängden?

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#559811 Du tänker i banorna, ju mindre längd ju mindre luft spalt blir det med tanke på, att det inte hänger upp sig i varandra lika mycket och därigenom skapar luftfickor, smart.... Är nog helt rätt....

:-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Vedproducent  
#559862
halvproffs skrev:
Camaro1969 skrev:aaha, jag tänker stjälpt mått 550:- ger ju 1000:- fub
vad blir det i travat mått? 800:-?


Skrev det i annan tråd tror jag men jag repeterar; lastade med min uträkning 10 kubik travat på huggarvagnen. (Förhöjda stakar) blandad gran o björk med bra rakhet.
Sågade och klöv till tippvagnen som tar 10 kubik. Vagnen blev exakt full med 20cm längd på veden. Skulle tro att det blir mer luft om jag dubblar vedlängden?

Jo längden påverkar ju naturligtvis. Annars varierar ju fastvolymen i en trave och som en tumregel håller barrved normalt sett högre fastvolym. Jag har i många vedtrådar här på forumet skrivit att jag över säsongen får i stort samma volym stjälpt 30 cm björkved som den travade volymen. Inget konstigt med det när travade volymen på Björk nästan alltid ligger mellan 45-50 procent i fastvolym under bark. Samma fastvolym håller ju den stjälpta högen i 30 cm längd.

Så du är helt rätt på det med dina volymer :-bd

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#559982
vinterrojarn skrev:Nja, det är väl lite från fall till fall, men nog tycker jag att lönsamhet finns, sedan är det ju så också att tillverkning är ett långsiktigt projekt, där man hela tiden måste jaga förluster, att du kan räkna, det är jag helt övertygad om eftersom du köpt en vedmaskin och tagit ett beslut att kapa ved till försäljning :-bd .

Men ser man som jag gör på en hel verksamhet, så är varje litet självbärande konto viktigt.

Förbrukningsmaterial är ju en sak till deklarationen, där görs avdrag.
Sedan att kunna momsa ofta vid ganska stor verksamhet.
Jag momsar var tredje månad, och det duger än så länge, men om jag utökar verksamheten då blir det varje månad,
Jag som säljer hö,ved,maskiner och skruvar mm får in en del stora poster ibland.

Det är skönt då att kunna stoppa undan pengar från t,ex veden, till att betala bränslet för hö tillverkning, eller de månader som inte skogen ger pengar, kunna låna en lön eller två från det kontot.
Och samtidigt veta att moms pengarna och skatten redan sitter på sitt konto.

Då är allt i system och jag stämmer av med revisorn över kommande investeringar, service.

Jag skulle gärna vilja ha en liten stuga vid Ljusnan att hyra ut, med fiskekort och egen badstrand, men ännu så är det kontot för litet, men jag ger mig inte ännu...

Att skapa något själv det är en underbar känsla om man dessutom kan leva på det då är det fantastiskt.

:-bd



jag lever på anställning (och kapitalinkomster från bla aktier)

att köpa en vedmaskin och hugga ved är bra så man förhoppningsvis får lite intäkter varje år.

men största poängen för mig med detta är egentligen att jag kan göra större inköp av förbrukningsmaterial etc och göra avdrag utan att skatteverket knorrar.
kostnader som man kanske annars ändå skulle ha för man tycker det är roligt med maskiner och prylar

syftet för mig är att i långa loppet gå plus minus noll på skogen... att använda intäkter till att köpa roliga pylar som är avdragsgilla

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#559990 Helt riktigt, det där är ett långsiktigt företagande....

Du investerar i en maskin, som ger avkastning, som du sedan kan göra avdrag för och reducera skatter och momsen. Det är ju toppen.

Att kunna leva på en investering som sedan ger mer åter är ju bland det bästa som finns...

Jag har fått investera så mycket att det tar mig ca 20 år innan jag ser min återbäring.

Helt rätt tänkt av dig. :-bd

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#563414 har kommit igång lite smått och fått iväg några släpkärror samt nån säck.

har även efter lite krångel fått hem säckstativ för EU pall som jag tänkte testa.
man blir ju lite snål när man använder "dyrsäckar" =)

men har lyckas tippa ut 1,5m3 säckar när jag hanterat dem ståendes på pall med pallgafflar.

har jag då fyllt dem fel eller är de så rangliga?

på espegards storsäcksstativ jag köpte kan man bara hantera en pall via kortsidan, så visst blir de lite mer tippbenägna.

men jag kanske fyller dem fel? har dem ca 10cm ovanför pallen när jag startar.. kanske de ska va dikt an?

ajja det är bara början än... jag kanske lär mig men det vore kul med lite tips =)

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#563416 Kul att det börjar röra på sig, för egen del så använder jag inte säckstativ tycker de flesta ser lite veka ut..,...

Då jag kapar ner i säckar så har jag dem på lastaren, lånar oftast en liten typ Bm Viktor och driver kapen med. Har en annan idé på gång men det blir då, nu håller jag på och fäller en massa träd inne på gården till nästa års ved. Fällde 6 träd igår ger väl kanske en 15-16 kbm men fler ska bort.

Lycka till.....

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#563417 Några av träden....

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#563418
vinterrojarn skrev:Kul att det börjar röra på sig, för egen del så använder jag inte säckstativ tycker de flesta ser lite veka ut..,...

Då jag kapar ner i säckar så har jag dem på lastaren, lånar oftast en liten typ Bm Viktor och driver kapen med. Har en annan idé på gång men det blir då, nu håller jag på och fäller en massa träd inne på gården till nästa års ved. Fällde 6 träd igår ger väl kanske en 15-16 kbm men fler ska bort.

Lycka till.....

om du fyller med säcken hängande i lastaren, hur nära marken har du den då?

ställer du sen säcken på marken eller på pall?

syftet med vedstativ tänkte jag skulle vara att kunna fylla 2-3 säckar innan man behövde starta traktorn och flytta på dem... 1 säck gör man otroligt fort.

hehe joo jag har tagit ner lite träd kring tomten jag med, blir en 1,5 m3 säck per träd typ... så det blir ju fullt på en enda gång :D

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#563419 Jag sätter en planka tvärsöver pallgafflarna och kan då ha tre säckar redo, sänker lastaren så att säcken ligger lite emot backen efter ca en tredjedel lyfter jag dem till ca 5 cm ovanför backen, sedan när jag är färdig med dessa då släpper jag bara på spännbanden, och kör en liten bit och hakar fast en ny planka, brukar ha ca 15 plankor redo när jag kör säckar, då kan jag mata på fort, och kommer farsgubben till hjälp och kör traktorn då är det snabbt gjort.
Senast redigerad av Avslutat-02 ons 24 apr 2019, 08:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

skogslaban  
#563420 Jag har säcken hängande i läsaren med säcken stående på marken. När jag har fyllt upp ca en halv meter så lyfter jag upp säcken och sätter ner den igen. Detta för att sprida ut veden i hörnen, om det är halvmetersved så får du lägga till dom lite förhand.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#563421
vinterrojarn skrev:Jag sätter en planka tvärsöver pallgafflarna och kan då ha tre säckar redo, sänker lastaren så att däcket ligger lite emot backen efter ca en tredjedel lyfter jag dem till ca 5 cm ovanför backen, sedan när jag är färdig med dessa då släpper jag bara på spännbanden, och kör en liten bit och hakar fast en ny planka, brukar ha ca 15 plankor redo när jag kör säckar, då kan jag mata på fort, och kommer farsgubben till hjälp och kör traktorn då är det snabbt gjort.


försod inte det där med plankan?

däcket, är det botten på säcken? eller är det ett däck? =)

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#563422 Jag tar om det där så kanske telefonen förstår lite bättre........ 😡

Jo jag tar en grov planka och trär på tre säckar på den, sedan sätter jag fast den i lastaren på pallgafflarna, sedan kapar jag och klyver rakt ner i säckarna, oftast så står säckarna på backen och lastaren håller bara säcken sträckt. Sedan kör jag i väg med dessa brukar vara ganska tungt så man får vara lite försiktig, sedan tar jag en ny planka som är förberedd,,, jag har ca 15 stycken som brukar vara färdiga.....


Hoppas telefonen fattade nu, att du gör det vet ja....men det här aset.........det är en annan fråga.... :d

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#563425 Har ändrat nu i förra inlägget så att alla förstår förhoppningsvis....

Tack för upplysningen om felet.
🤗

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).