Vedmaskiner, flishuggar

sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

233 inlägg 83647 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#627329 Jag håller på att leta en hydraulpump till David:n men då måste jag ha genomgående pto..så kanske det är på de flesta..?

Trejon
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#633193 har kört drygt 40 m3s hittils.

tycker säckhanteringen är tidsödande.. men man vänjer väl sig..

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#633196 Jag har ännu inte börjat, eftersom bmarn står där den står... ska bli klar med kund maskiner först...

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#649379 har i vår kapat upp knappt 100 m3s
lagt ut nån blänkare på facebook om ved säljes, men ingen mer annonsering än så (gratis så klart)

det har gått iväg ett antal säckar om än de flesta verkar vilja få veden utkörd.
jag har då lastat en storsäck, 1,5m3 på bilsläpvagn och kört ut med, går halvskapligt att knuffa säcken rakt bakåt och tömma den så.

men visst är det mycket jobb/tid man lägger ner.
jag har då tagit 1000:- för en sådan säck hemkört, för billigt ?


nu börjar folk höra av sig på rekommendationer, det känns ju rätt kul ändå.
har inget nummer jag är sökbar på så händer även att folk kommer hem och frågar haha

ska nog sätta upp en skylt med telefonnummer.. kanske kan hjälpa =)

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#649386 1000 kr är det exkl moms eller inkl?
Lät lite billigt men om dina kostnader är täckta och du nöjd så varför inte...

Jag hade nog velat se åtminstone 1250 kr exkl moms för detta..
1000 kr för veden och 250 för lastning/ lossning.
Men det är bara hur jag ser det...
För det tar väl en stund ändå, dels att lasta, men sedan att knuffa av lasset också, för att inte tala om körningen...kanske riskerar punktering mm...

Men som skrivet är du nöjd och kunden nöjd, kör på. 👍 👍 💪 🌳 🌲 🚜

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#649388 vill kunden ha kvitto är det inkl :)

känns som utkörningen är för billig, men det är bara 6-7 km

kör på dessa priser detta år, får jag utvärdera sedan om jag lyckas sälja slut på veden kan man ju höja :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#657375 kul när det kommer lite (för mig) större beställningar.

en på byn har sett veden och ville ha 20m3 nu

och 20 m3 nästa år med

snart dags att fila kedjan på sågen=)

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#660254 Då är all lös ved såld, 40 m3 som folk hämtat själv..
En kund körde 22 släpvagnar😁

Sen har jag ca 20 säckar kvar.

Men igår satte jag upp en skylt med telefonnumret, Jag är annars inte sökbar på telefonnummer...
Så hoppas det ger lite kunder:)

Jag hoppas på bli av med veden före snön.

Lyckas jag sälja detta har jag nästan fått ihop vedmaskinens kostnad på såld ved
Över förväntan!

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#660258 Då är det snart ren vinst på timersättningen när du kapar och klyver.. 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#660276 Måste nog sälja 10-20 m3 till men sen så:)

Ha ju beställning till nästa år redan


Och nu precis ringde den första sen ja satt upp skylten med telefonnumret, han stog och berömde veden och ville ha en säck :)

Känns bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#708791 var i år igång tidigt (enligt mig) började i början av mars, och kört några kvällar och helger

har kapat ca 80 m3 hittils.

2 fjolårskunder har redan hört av sig och beställt 10 m3 så det va ju toppen :)

även fast jag är dyr jämfört med övriga lokala säljare (jag tar 600 för björkved, sett andra som tar 500) så verkar det gå sälja och jag har fått mycket beröm för fin ved.

det va väl lite så mitt resonemang från början var, inget slams, fin ved och högt pris från start (troligen svårare att höja priset i efterhand)

vedmaskinen har nu betalat sig =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Motorsåg123  
#747522 Hej Camaro1969!

Jag började sälja ved förra året efter inköp av vedproccessor. Gjorde enbart 40 liter säckar som jag sålde till kunder som själva fick komma och hämta. Det blev mycket jobb med att fylla 40 liters säckarna så i år har jag tänkt att försöka sälja även kubiksäckar.

Jag läste i tråden att du använt engångssäckar på en kubik och jag har redan ett stativ som går att använda till dessa säckar.

Min fråga är hur du gjorde med hanteringen när du sålde dessa? Använde du pallgafflar för att lasta säcken och pall på kundens släp? Eller levererade du säckarna, hur gjorde du då vid leverans?

Jag har i dagsläget enbart pallgafflar till traktorns trepunktsfäste. Så jag tror det blir svårt att få upp på ett släpp. Det skulle kanske vara möjligt att lyfta upp och sedan skära upp säcken så veden hamnar på släpet.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Granstorp  
#747562 Använder enbart 1 kubiksäck på pall. Smidig att hantera då dom är stabila att ställa på varandra när veden torkat. Lägger alltid några bräder mellan våningarna så brukar det bli stabilt. Lyfter sedan pallen med ved över kundens släpkärra med frontlastaren och sprättar upp säcken. Ska till kommande säsong testa att göra någon anordning så jag kan låsa fast själva pallen i pallgafflarna så att enbart säcken med ved trillar ner på släpkärran, borde gå att tippa av säcken någorlunda kontrollerat. Tippar man första säcken bakifrån med öppen grind så blir fallhöjden nästan obefintlig och kunden får sedan slänga engångssäcken när han plockar av veden!

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

alias  
#747563
Granstorp skrev:Använder enbart 1 kubiksäck på pall. Smidig att hantera då dom är stabila att ställa på varandra när veden torkat. Lägger alltid några bräder mellan våningarna så brukar det bli stabilt. Lyfter sedan pallen med ved över kundens släpkärra med frontlastaren och sprättar upp säcken. Ska till kommande säsong testa att göra någon anordning så jag kan låsa fast själva pallen i pallgafflarna så att enbart säcken med ved trillar ner på släpkärran, borde gå att tippa av säcken någorlunda kontrollerat. Tippar man första säcken bakifrån med öppen grind så blir fallhöjden nästan obefintlig och kunden får sedan slänga engångssäcken när han plockar av veden!


Minns jag fel eller förekom det annonser i ATL eller Land Lantbruk om någon sorts pallgafflar som tippades i sidled med hydraulik? Tror att den var avsedd för potatislådor el. dyl.

Kanske något värt att köpa eller kopiera?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Amatörhuggare 62  
#747564 Stämmer alias.
Vad du än, vill tippa ur lådor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).