Vedmaskiner, flishuggar

sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

233 inlägg 84304 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#569409
vinterrojarn skrev:550 kr inkl moms 😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😵😵😵.

Min säljarsjäl dör inombords.. :d

Du är för billig....

Men huvudsaken är att du är nöjd min vän..
🤗 🤗


det låter bra! då finns det utrymme för prishöjningar!

jag tycker förtjänsten verkar bra på 550:-
jag gallrar på grannskiftet och får bättre utsikt win win för mig, i princip gratis ved som går sälja.

går skitfort att göra 1,5 m3 så jag är nöjd för tillfället.


när jag ska börja hugga på egen skog kanske jag får tänka om =)

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#569412 👍👌 så är det, allt blir dyrare på eget, många glömmer bort att räkna in sin egen insats. Då kan man lätt bli för billig....🤔

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

CTech  
#569440 Jag tar också 550:- för rå björk 30cm och 650:- när den är torr. From denna säsongen annonserar jag dock ingen rå björk utan säljer allt som torrt. Endast tidigare stamkunder får fortsätta handla rå björkved men dem är inte så många. (Dem som köper på våren alltså, stamkunder har jag många =)

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#569489 Vart i landet håller du till ctech?

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

CTech  
#569502
Camaro1969 skrev:Vart i landet håller du till ctech?



Östergötland. Finns ett par-3 andra större handlare i området och samtliga ligger där prismässigt.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Vedproducent  
#569509 Viktigast är ju att priset inklusive transport hamnar där det bör vara. Dom flesta som producerar ved i lite volymer levererar ju också. Leverera ved är för min del dyrare än att producera den. Svårt att få ut det som det i verkligheten kostar så då tas det pengar från produktionskostnaden. Men jag tar 790 kr m3 levererat vid köp av 5 m3 för 30 cm torr Björk.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#569550
Vedproducent skrev:Viktigast är ju att priset inklusive transport hamnar där det bör vara. Dom flesta som producerar ved i lite volymer levererar ju också. Leverera ved är för min del dyrare än att producera den. Svårt att få ut det som det i verkligheten kostar så då tas det pengar från produktionskostnaden. Men jag tar 790 kr m3 levererat vid köp av 5 m3 för 30 cm torr Björk.


visst är det så, att leveransen tar en otrolig tid.. den tänkte jag själv försöka undvika så länge man inte har en stor traktorvagn och kunden vill ha 10m3, då skulle jag kunna tänka mig att göra veden direkt i vagnen och köra ut och tippa "gratis" så att säga inom rimligt avstånd, kanske 5 km..

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

mrvimek  
#569577 Ja lägger på all ved på pall sen lasta ja vagn me alstor och kör ut på sätt

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

TheJo  
#570048 Haveri på vedmaskinen, inmatningsbandet har sett bättre dagar...

Gick rätt bra utöver det.
Men 4-meterslängder och inget stockbord/lyft, så tyvärr blir inte produktionstakten jättehög.
Så man får väl ta och fixa till ett bord iaf.

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

husqvarna_med_sthil  
#570058 Har nog missat en del när jag skummat igenom tråden men jag säljer ved i väldigt liten skala, ren hobbynivå. Jag var i tanken att köpa en vedmaskin men jag har tänkt om. Jobbar igenom mellan 15-30 m3 med motorsåg och klyven bak traktorn och packar det i 1,5-kubikspåsar ventilerade med lyft öglor. I år blir det närmare 30m3 som jag kan sälja och då kan jag köra ut en del på huggarvagnen i närområdet om jag vill. Får på 4,5 m3 på vagnen. Annars har folk kommit med en släpvagn hittills och jag ställer på med gafflarna eller kranen på huggarvagnen.

För mig är det här nog nära max vad jag skulle tycka vore trivsamt att producera i 30cm-längder. Det känns i år att det går "långsamt" när mängderna blir större men å andra sidan trivs jag med jobbet att få gå ut på vedbacken en stund då och då. Det blir något helt annat att försöka tjäna igen en vedmaskin än bara det bränsle man kör upp...

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#570376
husqvarna_med_sthil skrev:Har nog missat en del när jag skummat igenom tråden men jag säljer ved i väldigt liten skala, ren hobbynivå. Jag var i tanken att köpa en vedmaskin men jag har tänkt om. Jobbar igenom mellan 15-30 m3 med motorsåg och klyven bak traktorn och packar det i 1,5-kubikspåsar ventilerade med lyft öglor. I år blir det närmare 30m3 som jag kan sälja och då kan jag köra ut en del på huggarvagnen i närområdet om jag vill. Får på 4,5 m3 på vagnen. Annars har folk kommit med en släpvagn hittills och jag ställer på med gafflarna eller kranen på huggarvagnen.

För mig är det här nog nära max vad jag skulle tycka vore trivsamt att producera i 30cm-längder. Det känns i år att det går "långsamt" när mängderna blir större men å andra sidan trivs jag med jobbet att få gå ut på vedbacken en stund då och då. Det blir något helt annat att försöka tjäna igen en vedmaskin än bara det bränsle man kör upp...


hur lång tid tar det att göra 1,5 m3 med denna klyv och motorsåg?

räknar man pengar gissar jag timpengen blir rätt låg?

men man får ta det på livsklalitetskontot som så mycket annat :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#570381
husqvarna_med_sthil skrev:Har nog missat en del när jag skummat igenom tråden men jag säljer ved i väldigt liten skala, ren hobbynivå. Jag var i tanken att köpa en vedmaskin men jag har tänkt om. Jobbar igenom mellan 15-30 m3 med motorsåg och klyven bak traktorn och packar det i 1,5-kubikspåsar ventilerade med lyft öglor. I år blir det närmare 30m3 som jag kan sälja och då kan jag köra ut en del på huggarvagnen i närområdet om jag vill. Får på 4,5 m3 på vagnen. Annars har folk kommit med en släpvagn hittills och jag ställer på med gafflarna eller kranen på huggarvagnen.

För mig är det här nog nära max vad jag skulle tycka vore trivsamt att producera i 30cm-längder. Det känns i år att det går "långsamt" när mängderna blir större men å andra sidan trivs jag med jobbet att få gå ut på vedbacken en stund då och då. Det blir något helt annat att försöka tjäna igen en vedmaskin än bara det bränsle man kör upp...



Ja det är en annan verklighet, men det ger fina pengar i plånboken...
:d :-bd

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#570382
Camaro1969 skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Har nog missat en del när jag skummat igenom tråden men jag säljer ved i väldigt liten skala, ren hobbynivå. Jag var i tanken att köpa en vedmaskin men jag har tänkt om. Jobbar igenom mellan 15-30 m3 med motorsåg och klyven bak traktorn och packar det i 1,5-kubikspåsar ventilerade med lyft öglor. I år blir det närmare 30m3 som jag kan sälja och då kan jag köra ut en del på huggarvagnen i närområdet om jag vill. Får på 4,5 m3 på vagnen. Annars har folk kommit med en släpvagn hittills och jag ställer på med gafflarna eller kranen på huggarvagnen.

För mig är det här nog nära max vad jag skulle tycka vore trivsamt att producera i 30cm-längder. Det känns i år att det går "långsamt" när mängderna blir större men å andra sidan trivs jag med jobbet att få gå ut på vedbacken en stund då och då. Det blir något helt annat att försöka tjäna igen en vedmaskin än bara det bränsle man kör upp...


hur lång tid tar det att göra 1,5 m3 med denna klyv och motorsåg?

räknar man pengar gissar jag timpengen blir rätt låg?

men man får ta det på livsklalitetskontot som så mycket annat :-bd


Börjar bli ett litet för stort sånt konto.....🤔.
Måste antingen öka omsättningen, eller dra ner....🤔.


Öka omsättningen.... Helt klart. :-bd

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

husqvarna_med_sthil  
#573641 Jag kan inte säga på rak arm hur lång tid en 1,5á tar innan jobbet med den är klart. Jag har inte räknat på det riktigt men rent spontant så blir det ingen vettig timpenning om man skulle se det som ett heltids-göra. På vedbacken kapar jag med motorsågen och lägger det i sorterade högar till höger om vagnen och sedan klyver jag dem från högen längst in och utåt när jag hängt på klyven. Nu i år har jag testat att hänga vedsäcken på klyven så veden ramlar direkt däri men klyven blir lite för låg för en riktigt fylld säck så jag brukar klyva en hög på backen också att kasta i sedan när jag lyfter den med gafflarna så den blir full. Lite omständligt, skulle jag försöka öka på produktionen nu från "pysselnivå" till en mera produktionsnivå eller vad man ska säga så behöver jag kapa i momenten, automatisera, investera. Jag kommer inte att göra det utan hålla det kvar på pysselnivån, jag tycker det är roligt göra och det bringar en extra slant i plånboken, väl behövligt nu när jag ska leva på studiebidrag i två år för att nå nya kunskaper och få dem på papper.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#573722 klöv i helgen upp min egen ved, kanske 10 m3..

tog 4 timmar i lugnt tempo, bara detta gör ju att maskinen är värd sin peng...

tidigare har jag hållit på 2-3 veckor med min egen ved...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).