Vedmaskiner, flishuggar

pilkemaster evo 36

27 inlägg 15263 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

pilkemaster evo 36

Camaro1969  
#555941 är inne på att skaffa en pilkemaster evo 36..

har idag en gammal hydraulklyv samt en ännu äldre vedkap..

eldar braskamin så egentligen borde man väl köpa veden kanske?=)

men, jag vill nog ändå skaffa en vedmaskin, bra om den är enkelt uppbyggd och klarar sig på 16A + traktordrift.

då hittar jag ingen annan än pilkemaster, (då övriga kräver 20A, palax, hakki pilke)

finns det nåt "tillbehör" man inte kan vara utan gällande pilkemastern?

och finns det nån maskin jag missat som är bättre än nämnda



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: pilkemaster evo 36

halvproffs  
#555942 Mycket bra maskin som det är nästan omöjligt att göra illa sig i.
16amp är gränsfall. Har själv kört en del säkringar.

Användarvisningsbild

Re: pilkemaster evo 36

Camaro1969  
#555945 hur är "rörelsen" när man kapar klyver? svårt att se när allt sitter i en låda... gissar man för en spak fram å tillbaka?

har ju sett vedmaskiner med en spak man måste lyfta upp i luften... ser inte så ergonomiskt ut.

och säkerhetsaspekten är ju även den viktig, och nästan värd hela vedmaskinens pris jämfört med att använda mina gamla maskiner.. vedklyv utan dödmansgrepp.

har inte denna Y/D start och fungerar som regel på 16A ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: pilkemaster evo 36

Bax  
#555946 Du för spaken i stockens längdriktning, framåt för att mata fram+klyva, bakåt för att kapa+dra tillbaka klyven, om jag minns rätt.
Mycket bra maskin tycker jag, den dan jag ev köper en vedmaskin blir det en sådan.

Stocklyften är en mycket bra grej om man inte har stockbord, vet inte om den är standard eller tillbehör.

Användarvisningsbild

Re: pilkemaster evo 36

Camaro1969  
#555952 läste en gammal tråd om att "klyvbaljan" var trång... så klöv man 35cm så fastnade det, som jag förstod det så när klyven klöd vedträden så åkte dom utåt och tig i sidan, ofta med stopp som följd

och man kunde inte kapa grovklabbar på sidan om och lägga i klyven..

undrar om de är bredare nuförtiden?


och ska man kosta på hydraulisk inmatningsrulle? kanske det är en bra pryl?

   TS
Användarvisningsbild

Re: pilkemaster evo 36

Bax  
#555953 Jaadu... det vet jag inte, det är några år sedan nu som jag körde en Evo36.

Avatar Fallback

Re: pilkemaster evo 36

salix  
#555992 Du kan klyva 50 cm i diameter i klyven. Jag har inte hydraulrullen på min men skulle nog satsa på det om jag skulle köpa nytt i dag. Annars är det en mycket snabb och säker maskin. Kör med stockbord då det spar mycket tid att slippa lyfta stockarna en och en.

Användarvisningsbild

Re: pilkemaster evo 36

Camaro1969  
#555997 Stockbord är alltså inte stocklyften som följer med? Utan ett separat bord?

Såg söderberg & haak hade finansiering med 0,8% i 3 år.. då vart man nästan sugen å låna å köpa en ny[emoji2]

   TS
Avatar Fallback

Re: pilkemaster evo 36

salix  
#555999 Jag byggde stockbordet av skrotbalkar som rymmer ca 7 lösmeter 3 metersved .

Användarvisningsbild

Re: pilkemaster evo 36

lodin92  
#556050 Hör med palax vad som gäller för 35ks (osäker på om det var korrekt beteckning?) om den inte går att få med 16a handske? Bekant har alltid kört på 16a iallafall. Är då den maskinen jag skulle valt om jag skulle köpa.

Användarvisningsbild

Re: pilkemaster evo 36

Stenhaga  
#561294 Jag har kört en palax ks 35 på 16A och det funkade bra tills man körde fast med klyven då ville gärna säkringen gå.

Användarvisningsbild

Re: pilkemaster evo 36

Camaro1969  
#561301 vart en begagnad evo36.

har kört några kubik och det fungerar mkt bra.

råkade "dubbelklicka" på separatklyven, typ jag tappade handtaget och räddade upp situationen, och med den stöten gick säkringen en gång...

annars gått fint=)

mycket bra maskin

   TS
Användarvisningsbild

Re: pilkemaster evo 36

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561302
lodin92 skrev:Hör med palax vad som gäller för 35ks (osäker på om det var korrekt beteckning?) om den inte går att få med 16a handske? Bekant har alltid kört på 16a iallafall. Är då den maskinen jag skulle valt om jag skulle köpa.

Jag har en Palax KS35s och den kom med 32A handske som jag bytte till 16A och det håller
när man lärt sig hur mkt man kan trycka i krokiga och kvistiga surbjörkar, man får köra klyven
en tum, backa, köra två tum, backa osv tills man fått isär den.
Några as per år måste man klyva med motorsåg ändå.

Användarvisningsbild

Re: pilkemaster evo 36

halvproffs  
#561307
Slurfi skrev:
lodin92 skrev:Hör med palax vad som gäller för 35ks (osäker på om det var korrekt beteckning?) om den inte går att få med 16a handske? Bekant har alltid kört på 16a iallafall. Är då den maskinen jag skulle valt om jag skulle köpa.

Jag har en Palax KS35s och den kom med 32A handske som jag bytte till 16A och det håller
när man lärt sig hur mkt man kan trycka i krokiga och kvistiga surbjörkar, man får köra klyven
en tum, backa, köra två tum, backa osv tills man fått isär den.
Några as per år måste man klyva med motorsåg ändå.


Så gör jag också med evo 36an. Grov vresig björkgrovända måste jag typ känna mig för och ta om så inte säkringen löser ut.
Går det inte bra då är det bara att ta fram släggan och slå biten bakåt och klyva med sågen.

Användarvisningsbild

Re: pilkemaster evo 36

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643474 Jag kan låna en sån maskin, och undrar om det räcker med att bra koppla på kraftöverföringsaxlen utan att sätta maskinen i trepunkten.
Eller måste den sitta fast i traktorn för att bli stabil och inte trilla ikull?
Jag har bra en traktor och då vore det smidigt att slippa koppla på och av hela tiden, då jag behöver traktorn till att flytta lite pallar och så när jag kapar...
Någon som vet?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).