Vedmaskiner, flishuggar

Service på kisa vedproffs

11 inlägg 4483 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Service på kisa vedproffs

Magsmann  
#553219 Jag är nu blivit ägare nr.2 til en kisa vedproffs 400 som har gått ca. 5.000-10.000 m3 sedan -97,
litt osäker på hur mycke....
Funderar på om det är nogra ting jag skal vara uppmerksam på med dissa kisa maskinene?? Är det dags att byta hydraulolja i tanken?? Oljefilteret är bytat regelmessig, efter kvar ca. 500t.
Enligt tidligare ägare så har det nästen inte varit något han har byta... endast svärd, kedje, sagkedjeolje, innmatingsband, hydrauloljefilter samt spakfäste til klyvventil (varje ca.2.000m3), och en hydraulisk pump som fikk en sprick och ble byta for månge år sedan. Även alla hydraulslangar är originale, men man behöver byta ut en snart..



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Service på kisa vedproffs

Vedproducent  
#553229 Vet inte så mycket om just den maskinen men Kisa håller bra kvalitet. Har kört mer än 20 000 m3 med min Kubik och det är egentligen bara några småsaker som jag gjort med den. Så den får hänga med många år till. Kör och byt ut det som behövs när det är dags för det. Filter är ju så klart bra att byta och någon rundsmörjning någon gång. Men oljan har då jag aldrig bytt. Filtret ser helt rent ut också men jag byter varje säsong ändå.

Användarvisningsbild

Re: Service på kisa vedproffs

stegmaster  
#553252 Wow, 20000m3 var inte småtteri. :-bd
Har du kört med samma maskin från Kisa sen du drog igång med vedproduktion?

Skulle uppskatta att våran Dalen "bara" gått ca 8000m3 på 16år. (ca 500m3 pr. år).

Användarvisningsbild

Re: Service på kisa vedproffs

Vedproducent  
#553256
stegmaster skrev:Wow, 20000m3 var inte småtteri. :-bd
Har du kört med samma maskin från Kisa sen du drog igång med vedproduktion?

Skulle uppskatta att våran Dalen "bara" gått ca 8000m3 på 16år. (ca 500m3 pr. år).

Kör med den 8:e säsongen nu. Körde med en Japa två första säsongerna och sen var den helt skrot överallt.
Dalen verkar hålla bra kvalitet vad jag sett och du visat. Både ålder och drifttimmar som till slut sliter ut maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Service på kisa vedproffs

Joakim S  
#839400 Jag håller på med en Kisa kubik här. Det ser ut som att det är en magnetventil som gör att man kan använda joysticken för kap, som är bortplockad. Vet någon var man kan få tag i en sådan?

Användarvisningsbild

Re: Service på kisa vedproffs

kjetilroeste  
#839438 Ingenting som mangler der såvidt jeg ser. Den store spaken du har tatt bilde av er manuell start av kløyve. Den lille luftstyringen du har tatt bilde av skyver spaken tilbake om man velger å kjøre med forkortet slaglengde på kløyvestempel. Kappen styrer du med den høyeste spaken som går rett ned på sentralen.

Användarvisningsbild

Re: Service på kisa vedproffs

Joakim S  
#839446
kjetilroeste skrev:Ingenting som mangler der såvidt jeg ser. Den store spaken du har tatt bilde av er manuell start av kløyve. Den lille luftstyringen du har tatt bilde av skyver spaken tilbake om man velger å kjøre med forkortet slaglengde på kløyvestempel. Kappen styrer du med den høyeste spaken som går rett ned på sentralen.

Ok. Takk for svar.

Men kabelen fra knappen som jeg ringet inn med rødt, er avsluttet med wago, og er ikke inkoblet noesteder. Jeg trodde at den tidligere gått til en magnetventil som vært montert ved "ventilen", som gör så at sverdet starter. Løsningen med skrue og mutter såg litt hjemmelaget ut. Sen så fikk de store gjengene under, meg å tro at her har det egentlig vært en magnetventil montert tidligere.

Og vi fant ikke magnetventilen for start, bare stopp.

Användarvisningsbild

Re: Service på kisa vedproffs

kjetilroeste  
#839506 Det er ikke elektrohydraulisk aktivering av sag. Du drar sagspaken til deg for å kappe. Knappen oppe på spaken som er elektrisk styrer kløyvestart. Knappen aktiverer den luftassisterte kløyvestarten, og den lille skruen du kaller den dytter spaken til kløyva i rett posisjon. Kisa har aldri vært noe designmaskin, men du finner ingen maskin som er så solid og stabil. Hvorfor det sitter en wago der er ikke godt å vite. Koble litt maskinen å se hvordan den fungerer før du funderer videre på hvorfor det sitter en wago der :)

Användarvisningsbild

Re: Service på kisa vedproffs

Joakim S  
#839628
kjetilroeste skrev:Det er ikke elektrohydraulisk aktivering av sag. Du drar sagspaken til deg for å kappe. Knappen oppe på spaken som er elektrisk styrer kløyvestart. Knappen aktiverer den luftassisterte kløyvestarten, og den lille skruen du kaller den dytter spaken til kløyva i rett posisjon. Kisa har aldri vært noe designmaskin, men du finner ingen maskin som er så solid og stabil. Hvorfor det sitter en wago der er ikke godt å vite. Koble litt maskinen å se hvordan den fungerer før du funderer videre på hvorfor det sitter en wago der :)

Ok. Da får jeg lete videre etter den komponenten som styrer den luftassisterte kløyvestarten. Det er der kabeln med wagon skal inn, vil jeg tro.

Användarvisningsbild

Re: Service på kisa vedproffs

Vedproducent  
#839637
Joakim S skrev:
kjetilroeste skrev:Det er ikke elektrohydraulisk aktivering av sag. Du drar sagspaken til deg for å kappe. Knappen oppe på spaken som er elektrisk styrer kløyvestart. Knappen aktiverer den luftassisterte kløyvestarten, og den lille skruen du kaller den dytter spaken til kløyva i rett posisjon. Kisa har aldri vært noe designmaskin, men du finner ingen maskin som er så solid og stabil. Hvorfor det sitter en wago der er ikke godt å vite. Koble litt maskinen å se hvordan den fungerer før du funderer videre på hvorfor det sitter en wago der :)

Ok. Da får jeg lete videre etter den komponenten som styrer den luftassisterte kløyvestarten. Det er der kabeln med wagon skal inn, vil jeg tro.

Kölefors har fortfarande reservdelsshop och den sidan har du här. Är det möjligen denna ventil du letar efter?

https://webshop.kisaved.com/luftventil- ... Path=82_89

Användarvisningsbild

Re: Service på kisa vedproffs

Joakim S  
#839650
Vedproducent skrev:
Joakim S skrev:
kjetilroeste skrev:Det er ikke elektrohydraulisk aktivering av sag. Du drar sagspaken til deg for å kappe. Knappen oppe på spaken som er elektrisk styrer kløyvestart. Knappen aktiverer den luftassisterte kløyvestarten, og den lille skruen du kaller den dytter spaken til kløyva i rett posisjon. Kisa har aldri vært noe designmaskin, men du finner ingen maskin som er så solid og stabil. Hvorfor det sitter en wago der er ikke godt å vite. Koble litt maskinen å se hvordan den fungerer før du funderer videre på hvorfor det sitter en wago der :)

Ok. Da får jeg lete videre etter den komponenten som styrer den luftassisterte kløyvestarten. Det er der kabeln med wagon skal inn, vil jeg tro.

Kölefors har fortfarande reservdelsshop och den sidan har du här. Är det möjligen denna ventil du letar efter?

https://webshop.kisaved.com/luftventil- ... Path=82_89

Tack👍🏻. Jo, det är mycket möjligt det är denna. Jag ska kontakta dem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).