Vedmaskiner, flishuggar

Emeco vedklipp

5 inlägg 3429 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Emeco vedklipp

Jolly  
#540926 Någon som har erfarenhet av denna? Dom verkar i alla fall vara ganska dyra, men är dom bättre än tex pw och liknande?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Emeco vedklipp

MrStraightpull  
#540962 Jag har en PW och noterar två bra saker på Emecon: v-formad kniv, dvs centrerar biten och de stora transporthjulen. Min PW är jag mkt nöjd med men skulle vilja ha någon form av autocentrering av stocken, blir extra jobb med att rikta biten.

Användarvisningsbild

Re: Emeco vedklipp

Jolly  
#540963 Funkar det bra med klipp annars jämfört med kap? Jag har ingen erfarenhet av det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Emeco vedklipp

Göt  
#540977 Jag har hyrt klipp i omgångar och har nu en bonettklipp som jag nog inte är riktigt nöjd med, den där klippen hade ju fördelen med centrering av vedbiten och en rejäl yxa. Men jag såg att det var ett väldigt kort bord vilket jag tycker är en nackdel. Vedklipp kontra en vanlig vedkap. En vedklipp gör inte så fin ved men det spelar inte så stor roll, blir en hel del skräp istället för spån. All ved blir inte helt kluven utan bara spräckt...

Användarvisningsbild

Re: Emeco vedklipp

Jolly  
#541171 Det jag tänkt på när jag sett annonser är att klippar verkar betydligt vanligare norrut? Här är det kapande maskiner som säljs.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar