Vedmaskiner, flishuggar

Pilkemaster evo 36 bra investering?

4 inlägg 9094 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pilkemaster evo 36 bra investering?

j.pripp  
#530505 Hej. Som endel andra här inne så eldar jag med ved. Och jag har gått i tankarna på att skaffa mig en vedmaskin. Har tittat en hel del på pilkemaster, just för dom verkar användarvänliga och fördelen med att kunna ha maskinen på ett rullande chassi.

Men hur är kvaliten?

Har som tanke att hyra ut maskinen, där av ett rullande chassi. är det något lönt ? Någon som gör liknande?

Själv gör jag åt ca 40 m3/år och säljer ved i små säck till några mackar

Hoppas på bra svar Mvh Johan



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster evo 36 bra investering?

ThommE  
#530544 Jag hyr en maskin en dag per år för att göra min årsved, kostar 1000kr ink moms, jag tycker det ska vara svårt att få ihop investeringen om att köpa en när dom är så billiga att hyra.
Samt du får nog räkna med rätt mycket service när dom hyrs ut..

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster evo 36 bra investering?

j.pripp  
#530551 Ja, men så är det nog Absolut. Själva syftet är ju mera att jag ska ha den och jag kan fixa med veden när jag känner för det. Sen kanske få in någon krona extra genom att hyra ut. Men Slitaget blir ju givetvis större..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster evo 36 bra investering?

Kim74  
#530560 Har en Pilkemaster Evo 30 med bensinmotor och chassi som jag hyr ut. Skulle nog påstå att den är mycket hållbar och har hittills fordrat mycket lite service. Har haft denna sedan maj 2017 och har hyrt ut den ca 30 dygn. Har även själv tillverkat ca 250 m3 ved med den. Enda jag jag har bytt är termometern för hydrauloljetanken (fick ny på garanti) och så sågkedjor förstås.

Här i trakten är det flera som hyr ut och priset ligger på 120-140 euro per dygn (inkl moms). Maskinen var denna vecka uthyrd i fem dygn utan bekymmer. Så klart är slitaget större men jag räknar ned att byta till ny om ca 4-5 år. Då torde även uthyrningen ha betalat en ny maskin åt mig. Plus att jag får ca 5-6000 euro för den gamla.

Så jag rekommenderar varmt att du köper en Pilkemaster. Stor fördel är att jag kan kortare knyckar i vedtillverkningen, fast bara några timmar åt gången vid behov.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).